"Olšan: Podle mě řešíte zbytečnosti. "
To opravdu ne.
"Největší vliv na kvalitu má a vždy bude mít datový tok."
To je pravda, ale když argumentujete takhle, tak je to zároveň absurdita. Datová tok je jeden faktor. Ale kdyby byl jediný, tak se pořád používá mpeg2. Vtip je v tom, že kvalita závisí na bitrate s určitýma jedněma podmínkama a enkodérem/formátem. Ale jak se pohne ostatníma proměnýma, tak stejná bitrate najednou znamená něco jiného.
Třeba s 5megabitovým kvalitním H.264 s psychovizuálníma optimalizacema budete mít lepší kvalitu než s 9megabitama v Mpeg2, který se používá na DVDčkách.
Některé formáty jsou horší a některé lepší, takže potřebují míň bitrate.
A stejně tak některé enkodéry stejného formátu jsou horší a některé lepší. A klidně to taky může být o 50% redukci bitrate při stejné kvalitě. Extrémní šmejdy typicky bývaly ty ASIC enkodéry, i když i tam je vývoj, zatímco sw enkódování třeba toho H.264 už tak od roku 2011 moc nepokročilo (mluvím o x264, nic jiného nemá cenu).
Když se bavíme o kvalitě enkodéru, tak to pak už není jenom o bitrate, ale o tom, jak se používá. Protože špatné enkodéry třeba i při velkém přidávání bitrate nejsou schopné některá místa zachovat bez artefaktů, nebo bez ztráty detailů. Typicky je to problém rozmazávání. Pořád zvyšujete bitrate, ale pořád vám mizí a mizí detaily z nějaké plochy, mizí zrno/Textura. Nebo máte pořád rozmazané/zmizelé objekty v tmavé části scény.
No a pak použijete pořádnej enkodér s psy RDO a najednou tam ty věci, co enkodér X prostě nemoh zachovat ať se dělo co se dělo, najednou tam jsou.
Takže fakt neřeším blbosti, ta kvalita enkodérů je velkej problém a jsou tam obrovský rozdíly a taky problémy k řešení. Proto taky nejsou pro nové formáty kvalitní enkodéry hned, ale třeba až za tři roky - nebo taky nikdy.
"Žádný současný kodek ti nevyřeší složité scény, kdy se mění větší část obrazu. h264 i h265 si vylámou zuby na mnoha scénách, které by vyřešil jen vyšší datový tok."
Tohle je zase takový myšlenka ignorující kontext.
Nový formát typicky zlepšuje využití bitrate, takže nemáte pravdu. Když se zachová stejný tok, tak se zlepší kvalita. Pokud je to dobrý enkodér, takže jsme zpět u toho, že tohle má cenu řešít a rozhodně to není blbost. (Pro kontext, tahle debata začala tím, že se bagatelizovaly/zpochybňovaly rozdíly kvality výstupu mezi různými enkodéry - jste mi docela šlápli na kuří oko, heh ;).
Složité scény umí dobré enkodéry tím navýšením bitrate vyřešit, říká se tomu variable bitrate a HEVC, H.264 to samozřejmě umí. Použijte v x264/x265 režim CFR a tenhle váma tvrzený problém de facto neexistuje.
TV vysílání (CBR, nebo VBV-constrained VBR) sice může být jedním z jejich hlavních cílů, ale to neznamená, že nepočítají s ničím jiným.