To není demagogie, to je přesně co jste tvrdil, když jste mluvil o tom, že jediné, na čem závisí, je bitrate.
V praxi fakt není nic dál od pravdy, a rozdíl mezi dobrým softwarovým enkodérem a špatným (nemluvě o nějakém ASIC švábu v levným ARM čipu) je fakt na úrovni MPEG2 × H,264.
Kdybych to měl vyjádřit jednou větou, tak jsem mohl říct, že jste úplně vedle a asi nevíte, o čem mluvíte (jestli trváte na "Co jsem napsal platí na 100%"...). Já se to pokusil vysvětlit a ilustrovat. Jako komprese do moderních video formátů je složitá oblast o který běžný lidi typicky mají plus minus žádnou představu, tak nevím, jak to chcete zprostředkovat snadno a rychle.
Edit: jestli chcete radši analogii, tak vaše věc s bitrate je jako byste tvrdil, že jediné, na čem v CPU záleží, je frekvence. Ano, vyšší frekvence u jednoho daného CPU zvedá výkon, ale pak je něco jako IPC, takže se klidně stává (často), že CPU s jinou architekturou bude rychlejší, i když má frekvenci nižší. Prostě klasika, nelze se spoléhat na jenom jeden faktor, když jich výsledek spoluurčuje víc.
Ty formáty videa jsou jako když se vyvíjí architektura třeba z P4 (mpeg2) na Core 2 (H.264), pak na Nehalem (HEVC). Najednou má CPU (kodek) mnohem lepší výkon (kompresi) se stejnou bitrate. A kvalita enkodéru je ještě jednou takový faktor, jako by se to IPC aplikovalo znovu (výrobní proces?)...