Ještě to bude asi nějaký rok trvat, než Intel uvede své teď už netrpělivě očekávané samostatné grafické karty, nicméně firma na internetu už vytváří vlny, aby pro GPU předem vybudovala značku a nějaké renomé. Už víme, že GPU mají nést jméno Intel Xᵉ, teď ale Intel vypustil zajímavý detail. Oznámil totiž, že Xᵉ bude umět akcelerovat ray tracing, což je horká novinka v herní oblasti od vydání grafik Nvidia Turing. Jen ještě není úplně jasné, jak daleko tato podpora zajde.
Intel oznámila různé novinky pro profesionální a studiovou grafiku na konferenci FMX a mezi tím je i vyhlášení, že „architektura Xᵉ je teď oficiálně součástí naší strategie pro ray tracing v datacentrech“ a že „roadmapa architektury Intel Xᵉ pro optimalizované vykreslování v data centrech zahrnuje hardwarovou akceleraci ray tracingu v knihovnách a API Intel Rendering Framework.“
Hned je asi třeba trochu zchladit nadšení: toto zatím není oznámení speciální hardwarové akcelerace ray tracingu pro hry (DirectX Ray Tracing/DXR, či jak tomu říká Nvidia, „RTX“). Oním vykreslováním v datacentrech se míní ray tracing pro jiné využití – pro náročné vizualizace počítané offline a nikoliv v reálném čase, a zejména pro animace a triky ve filmovém průmyslu. Intel má pro tyto aplikace řadu software jako zmíněný Intel Rendering Framework, Embree a nedávno jsme například psali o denoiseru pro ray tracingové vykreslování, který publikoval jako open source.
https://twitter.com/IntelGraphics/status/1123693897757208578
Tento druh ray tracingového vykreslování se ovšem dosud počítal na serverech, “render farmách“ a na CPU – například kvůli potřebě většího paměťového prostoru než mají grafické karty. Ovšem i pro tuto sféru se přinejmenším výhledově počítá s tím, že by evoluce čipů GPU měla umožnit je spolehlivě nasadit i pro tuto náročnou sféru. A o to tu primárně jde – grafiky Intel Xᵉ mají sloužit jako náhrada nebo doplnění serverových procesorů Xeon k vykreslování Hollywoodských animáků (nebo hraných filmů s počítačovými scénami, samozřejmě).
Jen pro datacentrovou architekturu, nebo i pro herní GPU?
Zda to znamená, že herní grafiky Intel Xᵉ budou mít něco jako ray tracingové jednotky Turingu, to je ta otázka. Ve vyhlášení se pečlivě mluví o „Intel Xᵉ pro datacentra“ a Intel dřív tento projekt prezentoval tak, že by možná desktopová a datacentrová výpočetní GPU mohla mít odlišnou architekturu. Teoreticky je tu tedy možnost, že hardwarový ray tracing dostane nejdřív jenom Hollywood a v herních kartách bude až později. Nebylo by to úplně ojedinělé, AMD momentálně také soustředí ray tracingovou technologii (Radeon Rays) na tuto oblast a ne na hry.
Kromě toho není úplně jisté, zda tímto Intel vůbec myslí specializovanou hardwarovou podporu se speciálními jednotkami. Akcelerace by teoreticky mohla znamenat i jen výpočet těchto úloh na GPU jako jiné výpočetní úlohy, na shaderech/EU. Tedy něco jako když teď s novými ovladači pustíte ray tracingové hry na kartách GeForce GTX, byť s horším výkonem. Když se mluví o hardwarové akceleraci, tak byste sice čekali spíše speciální jednotky, ale pamatujte na to, že výchozí situace ve filmovém vykreslování je jiná než ve hrách a obraz se počítá na CPU, čili „softwarově“. V tomto kontextu by přesun těchto výpočtů na čip GPU, byť jen jako výpočetní úlohy (například aplikace OpenCL) už také zasluhoval označení jako hardwarová akcelerace, protože by mohlo dojít k velkému zrychlení.
Zatím to tedy raději berte s rezervou, protože opravdová hardwarová podpora (tj. podpora DirectX ray tracingu i v herních grafikách včetně použití těch specializovaných jednotek pro vyšší výkon) asi z tohoto úplně jistá není. Ale že i na ní dojde, na to je asi pořád celkem slušná šance. Když se nad tím zamyslíte, tak takovou novinku by Intel nepotvrdil jen tak bokem ve zprávě určené pro enterprise/filmový sektor. Podporu této technologie na úrovni Turingů od Nvidie by asi Intel oznámil s patřičnou publicitou jako „v hlavním vysílacím čase“. Ovšem také si takové překvapení asi může ponechávat na později, protože tyto grafiky vyjdou až příští rok (2020) a to ještě možné ne hned z kraje, ale třeba až v létě, nebo na podzim. Zatím to tedy můžeme brát jako takové navznazení a připomenutí, že Intel s ray tracingem také počítá.