Intel se zbaví svého podílu v Imagination. Možná plánuje odklon od GPU PowerVR

14. 2. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Nevím, jak moc je tato skutečnost známá, ale poměrně významnou část akcií společnosti Imagination Technologies, která licencuje IP grafických jader PowerVR, vlastní firmy Apple a Intel. Jde asi o formu investice, jištění a možná i svým způsobem redukci nákladů na toto licencování, neboť obě firmy GPU PowerVR využívají. Teď ovšem přichází zpráva, že Intel tuto politiku změní, což u něj možná naznačuje i změnu kurzu v technické rovině.

Intel drží skrze Intel Foundation 13,4 milionu akcií Imagination Technologies, což momentálně představuje 4,9% podíl. Podle Dow Jones Business News (zdrojem informace má být JP Morgan Securities) se nicméně Intel chystá těchto akcií zbavit. Pokud prodej neselže na nezájmu kupců, nemíní už Intel v budoucnu žádný podíl v Imagination držet.

Ačkoliv prvním plánu jde o čistě zprávu z roviny „byznysu“, je možné z ní vyvozovat i něco o technickém směřování Intelu. Jak upozorňuje The Tech Report, Intel do Imagination investoval v roce 2006 současně s tím, když si s firmou prodloužil licenční ujednání. Intel GPU PowerVR původně využíval u celé škály čipů Atom, takže měl zájem na tom, snížit si pomocí kapitálové investice přímé licenční náklady. Časem ale firma začala do Atomů vnášet své vlastní návrhy GPU, i když v některých obdobích se PowerVR vracelo. Nyní je například řada Bay Trail již založená na grafických jádrech odvozených z desktopových procesorů, ale telefonní SoC Moorefield/Merrifield (řady Z3400 a Z3500) poté opět přinesly grafiky PowerVR.

Intel Atom Z34xx/Z35xx Merrifield a Moorefield
Momentálně poslední čipy Intel s grafikou PowerVR jsou mobilní Atomy řady Z3400 a Z3500

Intel už ale možná natolik věří svému vlastnímu programu GPU, že už na PowerVR nehodlá stavět v žádných dalších produktech. Budoucí Atomy by tak už všechny mohly mít grafická jádra přímo od Intelu, a to včetně čipů pro platformu Android a vyloženě telefonních SoC. Je možné, že Intel bude tato GPU protlačovat také u výrobců, kteří budou Atomy vyrábět v licenci (nyní jsou to čínské RockchipSpreadtrum).

 

Unifikace grafické technologie by vedle snížení závislosti Intelu usnadnila situaci s ovladači. Grafiky PowerVR často vytvářely problémy i na platformě Windows – u 32nm Atomů Cedarview (GMA 3600/3650) například kvůli tomu nebyly dostupné 64bitové ovladače a také podpora DirectX 10 chyběla. Podobně problematickou grafikou je například i GMA 500, která je opět založená na PowerVR. Nepopulární jsou ale licenční GPU Imagination zejména na platformě Linux. Firma pro ně poskytuje pouze binární uzavřený ovladač, zatímco grafiky Intel mají oficiální podporu otevřeným kódem přímo v jádře. Život s nimi je tedy pro uživatele linuxových distribucí mnohem snadnější.

Intel Atom N550

ICTS24

Imagination by v Intelu přišla o poměrně významného zákazníka. Na platformě ARM nicméně zůstává silným hráčem, i když o přízeň výrobců mobilních čipů musí soutěžit také s grafikami Mali od ARMu a v menší míře třeba ještě s Vivante (svůj díl by ráda urvala i Nvidia, zatím ale žádné klienty neulovila). Velmi silného klienta má nicméně firma v podobě Applu, který GPU PowerVR využívá ve své řadě mobilních SoC.

Zdroj: The Tech Report, Dow Jones Business News