Koncem minulého měsíce jsme tu měli zprávu, že by touto dobou Intel snad měl odhalit grafiky Xe. Intel pak na dnešní den potvrdil prezentaci nových technologií napříč portfoliem, která se dnes opravdu uskutečnila. Raja Koduri představil velké množství novinek: nejen o GPU Xe, ale i k procesorům Tiger Lake.
Budeme se jimi probírat postupně, ale na začátek jedna věc, která bude asi nejvíce zajímat hráče: Intel na příští rok oznámil výkonnou architekturu GPU, která po letošním „zkušebním kole“ na ostro začne konkurovat vyšším modelům karet GeForce a Radeon. Bude to architektura Xe HPG (High Performance Gaming Optimized) a teď pozor: Xe HPG už rovnou bude umět hardwarový ray tracing, takže by neměla v ničem technologicky zaostávat.
Intel Xe HPG: speciálně pro vysoký herní výkon
Intel už oznámil několik různých větví své grafické architektury. Letos vyjde Intel Xe LP, což je úsporná verze, na níž je založená první samostatná grafika DG1 a integrované GPU v čipech Tiger Lake. Dále to má být Xe HP, což je výpočetní akcelerátor pro servery. Do třetice pak přibyla varianta Intel Xe HPC, která je specialitou pro superpočítače (7nm GPU Ponte Vecchio jsme se podrobně zaobírali zde).
K tomu se teď jako třetí varianta přidává Xe HPG – výkonné spotřebitelské GPU pro herní využití.
Herní grafiky modrého tábora už také podporují ray tracing
Proti Xe HP nebude Xe HPG podporovat věci jako výpočty s dvojitou přesností (FP64) a skládání vícečipových Multi-GPU modelů – herní verze HPG je zdá se klasický monolit. Intel zatím neprozradil, jaký plánuje poskytnout výkon, toto se odhaluje až ze všeho nakonec. Ale bylo potvrzeno to zásadní – grafiky Xe HPG už budou mít podporu po akceleraci ray tracingu, stejně jako GPU Turing (a letos už jejich následník Ampere) od Nvidie a RDNA 2 od AMD – ta vyjde letos.
Tip: DirectX 12 Ultimate: Přichází nová generace herní grafiky. Co přináší a jaká GPU ji umí?
Tímto GPU by tedy Intel měl začít podporovat kompletní technologii DirectX 12 Ultimate. Kromě DXR (ray tracingu) totiž již GPU Gen11 v čipech Ice Lake podporovalo Variable Rate Shading a ostatní funkce (Mesh Shaders, Sampler Feedback) se snad také Intelu podaří do GPU dostat. Znamená to, že už v druhé generaci GPU Xe by mohl Intel víceméně podporovat totéž, co GeForce a Radeony (i když samozřejmě nevíme, zda letošní nová generace zase neuvede nějaké věci navíc, kterými by od Intelu „odskočila“).
Samotná architektura Xe HPG by měla vycházet z dnes také odhalené architektury Xe LP (tou se ještě budeme zabývat), což dává smysl, protože ta je herní odnoží Xe. Ovšem z linií HP a HPC se nějaké technologické prvky podle vhodnosti údajně do Xe HPG dostanou také. Například mají v GPU Xe HPG integrované některé optimalizace fyzického návrhu a architektury vyvinuté původně pro HPC verzi, díky kterým tato výkonnější herní GPU budou umět běžet na vyšších taktech než Xe LP.
Paměti budou GDDR6
Potvrzeno je, že grafiky Xe HPG budou již podporovat paměti GDDR6 (Xe LP umí zatím jen GDDR5). To asi znamená, že highendové herní modely Intelu budou založeny na těchto konvenčních pamětech, nikoli na typu HBM (které jsou použité u výpočetních verzí HP a HPC).
Je zajímavé, že řadič GDDR6 je údajně licencovaný od třetí strany, ovšem toto může být kvůli urychlení vývoje, v dalších generacích by asi Intel mohl licenční řadič či PHY nahradit vlastním IP.
Xe HPG nebude z továren Intelu, vyráběn bude u „Foundry“ partnerů, jako GeForce a Radeony
Xe HPG znamená ještě jednu velkou novinku, která ale nepřekvapí v kontextu posledních zvěstí o problémech v továrnách Intelu. Toto GPU nebude vyráběno na 10nm procesu Intelu (ani na opožděném 7nm). Místo toho již společnost potvrdila, že křemík zajistí externí dodavatel, pravděpodobně TSMC (ale konkrétní partner nebyl sdělen, ani konkrétní proces – může asi jít o 5nm, 7nm nebo 6nm proces).
Tip: Problémy Intelu nekončí, 7nm proces má zpoždění 12 měsíců. 10nm fiasko v bledě modrém?
Toto je asi trošku potupa (pokud to bereme symbolicky/citově), ale pro konkurenceschopnost samotných GPU by to měl být přínos. Pokud by Intel chtěl využívat vlastní továrny, byl by pozadu v hustotě tranzistorů a zejména v energetické efektivitě, takže by nemohl konkurovat AMD a Nvidii. Ovšem pokud bude stejně jako tyto firmy používat aktuální proces TSMC, může mít rovné startovní podmínky co do výrobní technologie a tím větší šanci obstát. Tato „potupa“ je tedy pro konkurenty spíš špatná zpráva a pro GPU Intelu dobrá.
Galerie: Prezentace GPU Intel Xe HPG
Grafiky Intel s ray tracingem budou na trhu už v příštím roce
Ještě jsme neřekli, kdy se tyto herní grafiky dostanou na trh. To je taká zásadní část zprávy: podle Raji Koduriho to totiž bude už příští rok, tedy 2021. Není přesně řečeno kdy, ale znamená to, že se sice nepodařilo je postavit na start zároveň s novou generací GeForce a Radeonů, ale nebudou mít zas tak velké zpoždění. Zejména podpora ray tracingu už za rok je velké pozitivum, Intelu zde nebude trvat nějak extrémně dlouho, než se k této technologii připojí.