Tak předně – co je Iris Pro Graphics 5200 zač? Je třeba vnímat důležitý rozdíl mezi grafikami Iris a Iris Pro. První jmenovaná je o něco běžnější a méně výkonná. Iris Pro obsahuje 128MB paměť eDRAM a výkon se integrované grafice opravdu už příliš nepodobá. Dalo by se říci, že jediné místo, kde se se samostatnou grafikou Iris Pro 5200 v notebooku potkáte, je v MacBooku Pro od Applu, a to pouze v 15,4" verzi.
Technologicky asi nemá smysl grafiky popisovat, byly uvedené už v roce 2013. Pro zopakování a srovnání s novými modely:
HD 4200, 4400 a 4600 | HD 5000 a Iris 5100 | Iris Pro 5200 | HD 5300 a 5500 | HD 6000 a Iris 6100 | Iris Pro 6200 | |
EU | 20 | 40 | 40 | 24 | 48 | 48 (?) |
takt až | 1350 MHz | 1200 MHz | 1300 MHz | 950 MHz | 1100 MHz | ? |
eDRAM | – | – | 128 MB | – | – | ano |
kódové označení | Haswell GT2 | Haswell GT3 | Haswell GT3e | Broadwell GT2 | Broadwell GT3 | Broadwell GT3e |
výrobní proces | 22 nm | 22 nm | 22 nm | 14 nm | 14 nm | 14 nm |
Pro pořádek doplňuji, že jde o mobilní grafiky a správné označení je vždy Intel HD Graphics XXXX nebo Intel Iris (Pro) Graphics XXXX.
Intel HD Graphics 5300 už jsme decentně testovali, HD Graphics 5500 máme v důkladném testu nyní. Vcelku jasně však jsou grafiky pomalejší než Iris Pro 5200. Intel dále představil s novými procesory Broadwell i HD 6000 a Iris 6100, ty ale ještě na trhu běžně nenajdete. Pravým nástupcem dnes testovaného modelu bude Iris Pro Graphics 6200, ta bude představena v průběhu následujících měsíců.
Iris Pro 5200 má 40 EU (prováděcích jednotek, v podstatě shaderů), takt v zátěži až 1,3 GHz a 128 MB eDRAM. Právě velká paměť eDRAM, kterou by šlo označit za L4 cache, a kterou najdete přímo vedle čipu procesoru, je zodpovědná za znatelný nárůst výkonu.
Grafiku najdete vestavěnou v procesorech Haswell-H s TDP 47 W, což typicky znamená čtyřjádrová Core i7. V našem případě jsme testovali Intel Core i7-4980HQ, čtyřjádro s podporou HyperThreadingu na 2,8–4,0 GHz. Tyto procesory jsou označovány často jako Crystal Well či Crystalwell.
Procesor má k dispozici 32 GB RAM ve čtyřech 8GB modulech. Jde o DDR3L na 1600 MHz efektivně ve dvoukanálovém zapojení. Úložištěm je RAID0 čtyř 256GB SSD. Jiné grafiky byly testovány v jiných přístrojích, procesor je v grafu vždy uveden.
Průměrný výkon je odvozován od výkonu Iris Pro 5200 a je stavěn z výsledků:
- 3DMark 11 Graphics Score
- 3DMark Fire Strike
- Far Cry 2
- World in Conflict
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Mafia II
- Aliens vs. Predator
- BioShock Infinite
- Crysis 2
Pokud výsledek chybí, do výsledného průměru není nijak započítán. Pro zařazení do grafu průměrného výkonu bylo potřeba provést odvození v nejméně šesti bodech.
3DMark 11
3DMark 11
Už starším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou výhodou je přítomnost hned čtyř sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.
3DMark: Sky Diver
Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.
3DMark: Fire Strike
Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.
Aliens vs. Predator, Bioshock Infinite
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Testujeme v maximálním nastavení při rozlišení 1366 × 768 px bez AA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1366 × 768 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1366 × 768 px, bez AA, maximální detaily a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
Stalker: Call of Pripyat, World in Conflict
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
World in Conflict
World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.
Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.
OpenCL, průměrný výkon, závěr
OpenCL: Compubench
Na závěr dodávám ještě screenshot s výsledky benchmarku Compubench pro informaci o výkonu v OpenCL. Na srovnání v grafu to není, ale Iris Pro 5200 poráží HD Graphics 5500 rozdílem třídy.
Intel Iris Pro Graphics 5200: Compubench
Průměrný výkon a závěr
Je jasné, že dnešní test je pouhou zajímavostí a přídavkem nových výsledků do grafů. Iris Pro Graphics 5200 se sama o sobě v noteboocích příliš nevyskytuje a hlavně už je na trhu dost dlouho a brzy bude nahrazena. S trochou štěstí se ale na trhu bude více objevovat její nástupkyně Iris Pro 6200.
Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11 Graphics Score, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Bioshock Infinite, Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.
Výkon Iris Pro 5200 je na Intel úctyhodný. Zdvojnásobení počtu EU samo o sobě tolik nepomáhá, důležitá je hlavně obří cache čipu v podobě 128MB eDRAM. Protože jsou IGP Intelu bržděny čím dál více propustností pamětí, přídavek rychlé eDRAM dovoluje Iris Pro snadno zdvojnádobit výkon, jaký podává HD Graphics 4600.
Už velmi brzy se můžete těšit na podobný test HD Graphics 5500. Tu máme na testu sice hned ve dvou exemplářích, ale chceme hlavně změřit model v Core i7-5500U, a notebook, který s ním máme, svůj procesor značně limituje nedostatečným chlazením. Jen pro informaci můžu říci, že u Iris Pro 5200 jsme tenhle problém neměli, grafika byla měřena v MSI GT80 Titan, kde procesor sdílí chladící okruh se dvěma (vypnutými) GeForce GTX 980M.