Podle bývalého šéfa Gizmoda nechal Steve Jobs dva časopisy soutěžit mezi sebou o exkluzívní obsah. Donutil je tím vlastně propagovat produkty od Applu. To se dělo ještě v době, kdy vedly tištěná média. Digitální doba je k manipulaci nicméně snad ještě příhodnější. Při vzestupu technologických blogů proti sobě Jobs nenápadně poštval Gizmodo a Engadget.
Apple byl tím, kdo ze situace profitoval. Pokud chcete ovládat média, nemůžete stát opodál. Musíte s nimi držet velice úzký kontakt. Apple aktivně vyhledával fotografie celebrit, které držely iPhone, blogy zaměřené na produkty s nakousnutým jablkem a posílal novinářům negativní zprávy o Androidu. To aby nezapomněli, jak je konkurence firmy špatná.
Některé autory ovlivňoval sociálními účty, které navenek neměly s Applem nic společného. Jeden bývalý člen týmu pro styk s veřejností prozradil, že tito lidé si roli hlídacího psa užívají. Společnost si důkladně hlídá, co se o ní píše. Shodou okolností, právě teď má na krku velký problém s únikem fotek celebrit. Jsme zvědaví, jak z toho vyklouzne.
Jak se firma presentuje navenek a jak komunikuje, má všechno pečlivě připravené. O praktikách vám doporučuji si přečíst zmíněný obsáhlý článek, kde najdete mnoho informací, o nichž jsme se my tady a teď nestihli ani zmínit. S tématem úzce souvisí i včerejší zpráva o tom, že zakladatel AnandTechu končí s novinařinou. Jde totiž pracovat do Applu.
Nikdo neví přesně proč, ale právě v PR týmu by své zkušenosti mohl uplatnit. Také bych dodal, že i když teď víme něco na Apple, neznamená to, že jiní nezkouší něco podobného. Naopak, je to dost pravděpodobné. Platí ale Apple v marketingu za nejlepšího? Pravděpodobně ano.