Jak dobře se prodávají Ryzeny? V SRN mají přes 50 % trhu, ale pozor – jen v retailu

5. 9. 2017

Sdílet

 Autor: Daniel Caudill

Někdy se stane, že člověk nějakou informaci nechce zařadit do zpravodajství, třeba proto, že ji nepovažuje za zas tak zásadní, nebo má pocit, že bude svádět k nesprávným závěrům. Často se ale takové téma stejně stane populárním a nakonec si o byť opožděný komentář řekne. Přesně toto se nám přihodilo tento týden (respektive již o víkendu) nad zvěstí, kterou jste možná už stihli zaregistrovat: že údajně AMD v prodejích svých „zenových“ procesorů překonalo Intel a urvalo v boji nadpoloviční podíl.

Tato překvapivá novinka není jen nepodloženým drbem, má naopak docela exaktní základ. U našich německých sousedů totiž Mindfactory, jeden z velkých internetových obchodů, na svém webu uvádí prodeje jednotlivých katalogových položek (s granularitou na 10 kusů) a tím dává poměrně unikátní možnost, aby kdokoliv sledoval dynamiku prodejů právě například počítačových procesorů. Na Redditu toho kdosi s přezdívkou Ingebor využil a publikoval statistiku prodeje procesorů v tomto obchodu po jednotlivých měsících od března po srpen. A právě z těchto čísel vychází, že teď AMD se svou letošní novou procesorovou krví překonává v prodejích Intel.

Obchod Mindfactory je výjimečný tím, že zveřejňuje čísla prodejnosti pro položky v ceníku a zároveň jde o velkého prodejce Obchod Mindfactory je výjimečný tím, že zveřejňuje čísla prodejnosti pro položky v ceníku a zároveň jde o velkého evropského prodejce

Ingebor srovnává prodeje Ryzenů 3, Ryzenů 5 a Ryzenů 7 (plus aktuálně i Threadripperů) s prodeji jejich přímé konkurence – procesorů Intel Core i3, Core i5, Core i7 a Core i9 rovněž aktuálních generací, tedy Kaby Lake, Broadwell-E a od června Skylake-X. Výsledek zanesený do grafů můžete vidět v galerii. Ukazují, že prodeje CPU založených na architektuře Zen se od března stále zvyšovaly, zatímco u Intelu na jaře současně docházelo k poklesu, který jen z menší části kompenzovaly sezónně silnější prodeje v prázdninových měsících.

Víc procesorů i víc eur

AMD s Ryzeny se přiblížilo prodeji zmíněných Intelů počítáno kusy v červnu, kdy se dostalo na podíl 47,6 % (52,4 % pro Intel). V srpnu už ho ale předstihlo, poměr sil byl 56,1 % proti 43,9 %. Přitom na konci března, tedy po prvním měsíci prodejů, představovaly tehdy zatím jen osmijádrové Ryzeny 28 % podíl a Intel ještě držel 72 %. Tehdy však ještě měly k dobru dočasný výkyv nadprůměrně vysokých prodejů po uvedení, neboť na Zen mnoho lidí již dlouho čekalo. V dubnu už se Ryzenů 7 prodalo podstatně méně, naštěstí pro AMD ale díru hned zalátaly tehdy vypuštěné Ryzeny 5.

Vývoj prodeje Ryzenů (liché sloupce) a CPU Intel, kterým konkurují (sudé sloupce) v Mindfactory (Zdroj: Ingebor) Vývoj prodeje Ryzenů (liché sloupce) a CPU Intel, kterým konkurují (sudé sloupce) v Mindfactory (Zdroj: Ingebor)

Co je ale možná ještě významnější, při zakalkulování cen prodaných procesorů se ukazuje, že v srpnu už dokonce AMD urvalo i majoritu v objemu tržeb, které prodaná CPU v úhrnu znamenají, přestože Intel má lepší průměrnou prodejní cenu. V eurech vygenerovaly podle grafů Ryzeny 54 % tržeb, kdežto sledované Intely jen 46 %. Pro Ryzeny jde o docela dobré vysvědčení, evidentně je o ně zájem a Mindfactory jich prodává výrazně víc, než kolik by odpovídalo dlouhodobé úrovni tržního podílu AMD. Ten by tudíž aktuálně měl narůstat.

Tento graf bere v úvahu i ceny a ukazuje tedy souhrnné tržby prodaných CPU (Zdroj: Ingebor) Tento graf bere v úvahu i ceny a ukazuje tedy souhrnné tržby prodaných CPU. V srpnu AMD překonalo Intel i zde (Zdroj: Ingebor)

Níž můžete vidět kromě grafů ukazujících vývoj podílu v jednotkách a v tržbách ještě třetí obrázek. Ten ukazuje syrová data – počty prodaných kusů od jednotlivých sledovaných CPU každý měsíc a cenu, za níž se prodaly.

Sledovaná CPU, jejich ceny a prodeje v obchodě Mindfactory po jednotlivých měsících (Zdroj: Ingebor) Sledovaná CPU, jejich ceny a prodeje v obchodě Mindfactory po jednotlivých měsících (Zdroj: Ingebor)

Zde můžete vidět například, že u Intelu je zdaleka nejpopulárnější model Core i7-7700K, kdežto AMD se musí spokojit s tím, že lidé nejčastěji berou Ryzen 5 1600 s dvoutřetinovou cenou. Toto šestijádro v popularitě stále stoupá, kdežto Core i7-7700K šlo spolu se zbytkem Kaby Lake dolů. Zatímco do července bylo „prodejnější“ než jakýkoli Ryzen, ke konci srpna už tento trůn obsadil Ryzen 5 1600 a nyní má nejvíce prodejů za měsíc on (2470 proti 2320 kusům).

Quo vadis, cenovko?

Pokud vám úplně nevyhovují originální grafy uživatele Ingebora, kde barevné značení nemusí být nejzřetelnější, můžete se nyní podívat na alternativní zpracování, s kterým přišel jiný uživatel (viz zde). Ten ilustroval také vývoj cen daných CPU. Jak je vidět, Intel i AMD během této doby zlevňovaly, nedá se ale hovořit o tom, že by zde byla na Intelu vidět slabost. Na obou stranách je asi za pozvolný propad cen zodpovědné hlavně posilující euro, díky němuž reálné evropské ceny procesorů (kupovaných za dolary) klesají.

Výjimkou, kvůli které graf Intelu na první pohled vypadá hůře, je Broadwell-E. Jak můžete vidět, v obchodu Mindfactory dochází od června k výraznějšímu snížení ceny Core i7-6800K, i7-6850K, i7-6900K a i7-6950X. Jenže za to asi může hlavně nástup procesorů Skylake-X platformy X299, které při stejných počtech jader nasadily podstatně lepší cenu, takže původní ceny Broadwellů-E byly po jejich příchodu silně neudržitelné.

 

Pozor, letní vítězství ještě nemusí znamenat mnoho

Než fanoušci začnou otvírat lahve (případně antifanoušci skřípat zuby), je ale třeba upozornit na pár věcí. Asi si sami uvědomujete, že jde o jen velmi dílčí statistiku, kterou nelze zobecnit na celý trh nebo dokonce její čísla brát jako obecný tržní podíl. Mindfactory je jen jeden obchod, byť poměrně velký. Jeho výsledky mohou do značné míry odrážet německý trh, ale situace v jiných oblastech se může velmi lišit podle kupní síly, lokálního postavení značky nebo cen. Je dokonce klidně možné, že v Německu nadprůměrně fandí AMD kvůli tomu, že mělo a dále skrz GlobalFoundries používá továrny v Drážďanech. Tudíž ho mohou trochu pokládat za „svou“ firmu. Vyloučit nelze ani to, že obchod Mindfactory nadprůměrně přitahuje „AMDéčkáře“ a naopak ho nemají rádi „Intelisti“. Nelze se proto spoléhat, že si takto dobře vede AMD v prodejích i v dalších obchodech, zemích a trzích.

Dále je trošku problém s oním výběrem procesorů, které statistika sleduje. To, že jsou v ní jen Ryzeny 3 a výš u AMD a jen Kaby Lake, Skylake-X a Broadwell-E u Intelu, je zastřen efekt prodeje jednak levnějších CPU, hlavně ale také procesorů starších generací. Zejména v těch může být zrada. U Intelu se totiž nejspíš bude prodávat ještě docela dost CPU pro starší platformy a zejména modelů Skylake. Je klidně možné, že podíl těchto CPU je významný a po jejich započtení by většinu v kusech i v tržbách zase měl Intel. Také AMD sice prodává starší a levnější CPU (FX, Athlony a APU), osobně bych ale čekal, že jejich prodej může být nižší, než jak se prodávají starší Intely.

ICTS24

Ryzen 5 1600 (Zdroj: El Chapuzas Informático) Ryzen 5 1600 (Zdroj: El Chapuzas Informático)

A porážku Intelu není na místě ohlašovat ještě z jednoho a důležitějšího důvodu. V těchto statistikách jde totiž čistě o koncový prodej samostatných komponent, tzv. „retail“ nebo také „DIY“ trh. Ten nicméně představuje menšinu odbytu pro procesory, odhadem je z takto prodávaných komponent sestaveno možná do pětiny PC. Zbytek trhu je tzv. „OEM“, počítače vyráběné jako kompletní sestava velkými výrobci jako je Acer, HP, Dell a tak podobně. A co čert nechtěl, tento OEM trh má Intel v rukou mnohem pevněji než retail. Ryzeny se zatím objevily jen v minimu OEM sestav a ač už byly oznámeny i nějaké firemní počítače s Ryzeny Pro, podíl procesorů AMD v tomto sektoru bude patrně hluboko pod 10 %.

Totéž lze pak říct o prodejích CPU do notebooky, jichž je dnes zřejmě vyráběno více než desktopů a opět zde má Intel silnější pozici než v stolních PC. Oba tyto trhy bude AMD moci výrazněji načnout až s APU Raven Ridge, ale i pak bude asi zápas o každé procento tržního podílu velmi těžký. Postavení a setrvačnost Intelu v OEM segmentu jsou velmi silné. Jinými slovy, skvělé prodeje AMD v retailu mluví jen za relativně malou část trhu a jejich fakt bude v celkovém obraze hodně zředěný. Ryzen tak sice momentálně v internetových obchodech může být populární, ale nečekejte, že by díky tomu finanční výsledky AMD nějak explodovaly.