Hlavní navigace

Jak je to s fyzikou u AMD?

13. 6. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

Včera AMD oficiálně oznámilo, že spolupracuje s Havokem a podporuje fyzikální engine, kterou firma vlastněná Intelem licencuje herním vývojářům. Mnoho otazníků ale viselo nad možností akcelerace fyzikálních výpočtů grafickými čipy od ATi. Představitelé AMD řekli pouze, že tato cesta se prozkoumává. Já jsem se na základě toho tvrzení (a uniklých materiálů o Radeonech HD 4800, kde stojí „game physics processing capability“) uchýlil k ukvapenému závěru, že Havok a ATi se nakonec zase dávají dohromady. Ale máme za vyjádřením AMD vidět něco velkého, nebo ne? Vrtalo mi to hlavou a tak jsem se zeptal marketingového zástupce AMD pro Českou republiku, Tomáše Bučiny.

Zatím se prý prioritně pracuje na ladění enginu HavokFX pro procesory AMD. Reflektuje to i přání vývojářů, kteří se nechtějí po hlavně vrhat do novinek, na které neexistuje jednotný standard. Zatímco Nvidia tvrdí, že výkonný procesor je pro hry zbytečný a Intel prosazuje přesný opak, AMD věří v rovnováhu mezi CPU a GPU. I když je tedy nyní větší pozornost věnována fyzice pro procesor, ani druhou cestu AMD nezavrhuje. Pochopil jsem ale, že zkoumání akcelerace fyziky na Radeonech je v takové fázi, že v dohledné době se herních titulů s její podporou nedočkáme. Naproti tomu, hry využívající PhysX přes rozhraní CUDA by měly vyjít ještě letos.

Jak se k onomu zkoumání staví Intel? Ten prý nechává Havok značně samostatným a nějaké intervence zřejmě nehrozí, na více detailů bych se ale musel zeptat přímo u Intelu. Má další otázka se týkala zpráv, podle kterých Nvidia nabídla AMD technologie CUDA a PhysX. Donesly se ke mně zvěsti, že na toto téma již mezi Nvidií a AMD proběhla jednání, která však byla neúspěšná (pročež se AMD obrátilo na Havok). Tomáš Bučina ale o žádných jednáních neví. Nicméně Roy Taylor, viceprezident Nvidie, prý řekl serveru Fudzilla, že Nvidia nebude dělat žádné problémy, když se AMD rozhodne podporovat platformu CUDA. Ta možnost tu tedy skutečně je a ačkoliv AMD o konkurenční technologie (alespoň navenek) nejeví přehnaný zájem, nechává si co možná nejvíce cestiček otevřených a ani Tomáš Bučina zcela nevylučuje možnou spolupráci s Nvidií.

Jestli vás tedy zajímalo, jak to vypadá s akcelerací fyziky na grafických jádrech ATi, odpověď už zřejmě znáte – v dohledné době se této technologie nedočkáme. Máme ale být zklamaní? Asi těžko popřu své vlastní výroky z minulých let, kdy jsem jako nejschůdnější cestu pro fyzikální výpočty viděl využití vícejádrových procesorů, přestože architektura dnešních grafických jader by na tyto účely mohla být vhodnější. Z pohledu pokrokových technologií je ale realita bohužel taková, že přes všechny snahy marketingu Nvidie má většina sestav naddimenzovaný procesor a úzkým hrdlem je grafická karta. Uvědomíme-li si, že drtivá většina dnešních her nedokáže využít více než dvě procesorová jádra a do herních strojů přitom stále více pronikají quad-core, naložit fyziku na bedra procesoru možná bude nejsnažší způsob, jak zvýšit realističnost ve hrách a přitom neukrajovat z výkonu grafického subsystému.

CS24

Doplněno: S mírným zpožděním mi Tomáš Bučina poskytl ještě oficiální stanovisko ohledně možnosti zprovoznění CUDA na grafických akcelerátorech ATi. Na současné architektuře to bohužel nepůjde, nicméně AMD podporuje snahu Nvidie otevřít specifikace rozhraní PhysX a v budoucnu uvítá možnost se svým zeleným rivalem spolupracovat. Vzejde-li ze spolupráce oběma stranami podporovaný standard, který navíc zůstane otevřen pro další výrobce, nemůže snad nic namítat ani antimonopolní úřad…

Autor článku