heštek, hešteg nebo křížek, se všichni setkáváme téměř na denní bázi. Jedná se o speciální znak z ASCII tabulky, který dobyl srdce veřejnosti především prostřednictvím sociálních sítí, kde je využíván pro označení klíčového slova nebo tématu. Před masovou medializací tohoto znaku jste jej mohli najít hlavně v řadě programovacích jazyků, kde sloužil pro označení řádku fungujícího jako komentář (řádek určený pro čtení člověkem pro lepší orientaci v kódu). Kde se můžete v dnešní době s tímto znakem setkat a jak jej správně napsat?
Možnosti, jak napsat hashtag na klávesnici #
Existuje velká řada možností, jak tento znak napsat. Způsoby zápisu se mohou lišit podle typu operačního systému, který využíváte. Pojďme si je nyní všechny vysvětlit.
Pomocí pravého Altu
Nejjednodušší možností, jak na Windows napsat symbol hashtag, je klávesová zkratka pravého Altu + X.
Jak udělat hashtag ikonickým Ctrl, Alt a ..?
Složitější způsob zápisu # spočívá v použití tří kláves, a to konkrétně Ctrl + levý Alt + X. Tuto možnost si snadno zapamatujete, pokud jste fanouškem nejznámější klávesové zkratky na Windows Ctrl + Alt + Del.
Zápis pomocí ASCII kódu
K tomuto zápisu budete potřebovat klávesnici s numerickým blokem. Stiskněte a držte levý Alt + napište číslo 35. Tato možnost nefunguje s psaním čísel přes funkční tlačítka a klávesu Shift.
Hashtag Alt Code: levý Alt + 35
Jak se píše hashtag přes anglickou klávesnici
Pokud často používáte anglickou klávesnici (přepínání mezi českou a anglickou probíhá pomocí zkratky Alt + Shift), můžete pro zápis hashtagu použít kombinaci Shiftu + klávesy 3, která sídlí nad písmenem E a v českém rozložení se používá pro zápis písmene Š.
Hashtag zkratka na Apple zařízeních
Pro zapsání hashtagu na Mac zařízeních přidržte option (Alt) klávesu + klepněte na 3 v alfanumerické klávesnici.
Kde se můžete s hashtagem setkat?
Twitter jako „otec hashtagu“
I přestože # získal na internetu vysokou popularitu hlavně díky Twitteru, prvotní úmysly s tímto znakem byly zcela odlišné od těch současných. Rok 2006 dal vzniknout této sociální síti, která velmi rychle nabírala na popularitě hlavně díky její jednoduchosti a přímočarosti. Stále jí však chybělo něco, co by pomohlo snadnějšímu vyhledávání příspěvků ostatních uživatelů. V roce 2007 Chris Mesinna navrhl použít znak # k napodobení skupin na Twitteru, což se u široké veřejnosti příliš neujalo.
V říjnu roku 2007 byl označen 1. virální hashtag v historii #sandiegofire. Používali jej především novináři s cílem být neustále v obraze ohledně požáru v San Diegu. Podobně jako požár v tomto americkém statě se začal hashtag rychle šířit i po celém Twitteru k označení politických a kulturních událostí.
Po tom, co se s hashtagy doslova roztrhl pytel, Twitter tento symbol v roce 2009 oficiálně přidal do svého portfolia a začal hyperlinkovat všechna slova, která se nachází za znakem #.
Nedoceněný Google+
Mnozí z vás o této sociální síti vůbec neví, a proto vůbec není divu, že se jí nikdy nedostalo masového rozšíření mezi uživatele internetu. Ovšem i zde přišlo na hashtag a v říjnu roku 2011 začala tato platforma podporovat tehdy už uživatelsky oblíbený způsob vyhledávání příspěvků, skupin nebo témat. O rok později, tedy v lednu 2012, došlo k implementaci automatického doplňování znaku k příspěvkům.
Na scénu přichází „hashtagový král“ Instagram
V lednu 2011 začala tehdy ještě ne tak populární sociální síť Instagram podporovat hashtagy pro doplňování sdílených fotografií, díky čemuž získali uživatelé možnost vyhledávat fotografie podle podobných zájmů, témat nebo například polohy.
Aktuálně můžete ke každému příspěvku přidat až 30 hashtagů, což je dobrá možnost pro detailní popsání obsahu na fotografii. Vytvořit si vlastní hashtag je opravdu jednoduchá záležitost, které často využívají i tzv. „influenceři“, kteří pod svým hashtagem seskupují své fanoušky.
Profesionálně založený LinkedIn
Tato sociální síť, odlišná od ostatních díky svému profesionálnějšímu zaměření, zavedla podporu hashtagu v únoru 2013. Navzdory rostoucí popularitě jej však ještě ve stejný rok stáhla s vysvětlením, že se chtějí soustředit na vyšší priority, kvůli kterým musíte občas zastavit podporu dalších iniciativ. S tím se ale uživatelé LinkedInu nespokojili a hashtag používali stále více, až společnost povolila a vrátila jej nazpět.
Jako poslední z naší pětice vyjmenovaných sociálních sítí zareagovala na rostoucí popularitu hashtagu společnost Facebook. Ta jej přidala v červnu 2013 jako možnost vyhledávání firem a uživatelů. Zde ale Facebook narazil a uživatelé hashtag i přes jeho vysokou popularitu moc nevyužívali. Hashtag využívají na Facebooku hlavně firmy pro zviditelnění svých placených kampaní, kde si mohou uživatelé vyhledávat pod jedním slovem všechny důležité informace.