Lenovo IdeaPad Y50 pokračuje v oblíbené ypsilonkové řadě multimediálních notebooků Lenova kolem 20–30 tis. Kč. Náš model se prodává za „kulatých“ 29 999 Kč včetně DPH a to hned s Ultra HD displejem. K extrémnímu rozlišení je tu párovaná relativně slabá grafická karta – jak si Nvidia GeForce GTX 860M poradí s hrami v 3840 × 2160 px?
Osazený displej má rozlišení 3840 × 2160 px, tedy čtyřnásobek 1920 × 1080 px (Full HD). Otázkou je, zda rozlišení označovat jako Ultra HD nebo 4K. Správnější bude spíš název Ultra HD, zkratkou UHD. 4K je průmyslový standard rozlišení s šířkou 4096 px. Jako vždy ale definitivně rozhodne až trh. Na notebooku je stříbrná nálepka s nápisem Ultra HD, uvidíme, k čemu se výrobci budou přiklánět s postupem času.
Testovací sestava a metodika
Testovaná sestava zahrnuje procesor Intel Core i7-4710HQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,5–3,5 GHz, 16 GB RAM a 1TB disk párovaný s 8GB SSD v hybridním zapojení.
Nvidia GeForce GTX 860M 4GB GDDR5
Používali jsme ovladače ve verzi 340.52 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.
Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:
- Aliens vs Predator
- Battlefield 3
- Bioshock Infinite
- Crysis 2
- Crysis 3
- Far Cry 2
- Mafia II
- Metro: Last Light
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- World in Conflict
Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. V dnešním průměrném srovnání notebooku při Full HD a Ultra HD jsme zahrnovali výsledky s použitím PhysX, při standardním srovnávání více grafik naopak zahrnujeme výsledky bez proprietárních technologií.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Aliens vs. Predator je v naší metodice nový, máme tu tedy jediný výsledek, který s příštím testem highendové grafiky doplníme a srovnáme. Momentálně můžete na srovnání mrknout třeba do recenze GeForce GTX 780 na ExtraHardware.
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
BioShock Infinite, Crysis 2
BioShock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps).
Rozlišení 1920 × 1080 px, nastavení Ultra DX11 (bez DDOF).
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 3, Far Cry 2
Crysis 3
V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.
Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.
Mafia II, Metro: Last Light
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
Metro: Last Light
Nové Metro: Last Light vypadá na maximální detaily s nejvyšší úrovní teselace opravdu dobře, ale co se požadavků na výkon grafické karty týče, je to opravdu zabiják. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku z originální hry, v rozlišení 1920 × 1080 px, quality very high, tesselation very high, SSAA 4×, AF 16×. Ve druhém testu jsem zatrhl i položku Advanced PhysX.
Metro je zde opět pouze informativně, do průměru jej nemám jak započítat, budu si muset počkat na více nového hardwaru na trhu.
Na Radeonu by mělo zapnutí PhysX efektů dopad mnohem radikálnější, tady ale můžeme říct, že když ten či onen detail o něco snížíte, můžete hrát i s PhysX, a to je u takto náročné hry co říct.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.
V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1. Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.
Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.
World in Conflict
World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.
Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1920 × 1080 px s 4× MSAA.
Závěr a komentář + DOPLNĚNÍ
Závěr
Ačkoli se často setkáte s názory, že hraní ve 4K bude přesně 4× náročnější než ve Full HD, není to úplně pravda. V průměru počítejte u Ultra HD zhruba se 30 % snímkové frekvence, jakou dostanete na Full HD. Na což GeForce GTX 860M opravdu není stavěná.
Když si trochu pohrajete s interaktivním grafem, zjistíte ovšem, že na to není připravená žádná mobilní grafika. Jedině konfigurace dvou grafických karet v SLI či CrossFireX si jakž-takž poradí s hraním moderních her v tomto takřka vražedném rozlišení.
Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.
Komentář
Snížení nastavení nedává smysl, obraz vypadá vizuálně lépe s nižším rozlišením a maximálními detaily než 4K a středními detaily. Zrovna s GeForce GTX 860M si tak můžete smysluplně užít Ultra HD pouze u starších her jako je například trilogie Mass Effect (a i tam je to diskutabilní).
Chtěl jsem otestovat i rozlišení 3200 × 1800 px, které se také často osazuje. Dá se ale logicky očekávat, že křivka výkonu mezi FHD a UHD bude přibližně lineární a výkon v 3200 × 1800 px tak na grafu bude kolem hodnoty 43 %. Tedy přibližně na úrovni GeForce 840M ve Full HD.
Pokud bych měl odhadnout z hodnot, které mám naměřené, vhodnou grafickou konfiguraci pro hraní na daném rozlišení: pro 3200 × 1800 px musím doporučit highend v podobě GeForce GTX 880M nebo Radeonu HD 8970M, na 3840 × 2160 px jsou už potom potřeba dvě grafiky. Tedy alespoň pokud chcete v daném rozlišení skutečně hrát.
Doplnění – anti-aliasing
Chtěl jsem porovnat výkon testovací sady mezi Full HD a Ultra HD, nasnadě je ale ještě jedno měření. Zatímco u 1920 × 1080 px měříme výhradně s vyhlazováním, klasicky s 4× MSAA, u 3840 × 2160 px to nemá smysl. Rastr je totiž tak jemný, že jsou případné zoubky-alias dvakrát jemnější a menší. Zubatého obrazu si tak nevšimnete ani s vypnutým AA.
Proto jsem doměřil a doplnil i výsledky ve 4K bez AA. V závislosti na typu anti-aliasingu i na hře to někde pomůže hodně a někde skoro vůbec. V hrubém průměru je ale výkon v UHD bez vyhlazování o třetinu vyšší než s ním a na kvalitě obrazu to není znát.
Na doporučení grafických karet se asi moc nemění. Dovedu si představit, že na 3200 × 1800 px vám bude stačit i GeForce GTX 870M a u méně náročných her i GTX 860M, popřípadě ekvivalenty od AMD. Na 3840 × 2160 px potom bez vyhlazování můžete nasadit i aktuální highend v podobě GTX 880M nebo R9 M290X, lepší ale skutečně budou dvě grafiky.