Analytická firma Swrve zveřejnila svůj „monetizační report“ o hrách pro mobilní telefony za období ledna 2014 a server Re/code nabízí malou ochutnávku z něj. Nákupy herních bonusů a virtuálních předmětů přímo v aplikacích (i v češtině pro tento jev používáme obtížně přeložitelný výraz in-app nákupy nebo in-app platby) jsou pro herní vývojáře důležitým zdrojem příjmů. Podle Swrve ale takto utrácí peníze pouze 1,5 % všech hráčů. Z nich pouhá desetina, tedy 0,15 % z celku, reprezentuje polovinu veškerých příjmů.
Abychom si mohli udělat lepší představu, server BGR čísla konfrontuje s finančními výsledky společnosti King, která vyvíjí hru Candy Crush Saga. Studio vydělalo za poslední čtvrtletí 602 milionů dolarů a chlubí se, že jeho hry hraje v průměru 124 milionů hráčů denně. Pro jednoduchost předpokládejme, že celkový počet hráčů je dvojnásobkem denního průměru (248 milionů). Pokud by i zde platila zjištění firmy Swrve, znamenalo by to, že polovinu svého výdělku (tedy 301 mil. USD) získal King od 372 tisíc hráčů, z nichž každý během tří měsíců zaplatil v průměru kolem $809, v přepočtu tedy přes 16 000 Kč.
Vývojáři říkají takovým uživatelům „velryby“. Autor článku na Re/code dává k dobru historku, kterou slyšel od PR zástupce nejmenovaného japonského herního studia. To prý mělo jednu hráčku, která v jejích aplikacích utratila každý měsíc okolo deseti tisíc dolarů (200 000 Kč). Studio tedy vyčlenilo jednoho zaměstnance, aby se staral pouze o tuto „velrybu“ a zajistil, že bude s hrou vždy spokojená a bude utrácet i nadále.
Jakkoliv se to může zdát jako pošetilé vyhazování peněz, právě těmto hráčům můžeme děkovat za to, že pro zbylých 98,5 % uživatelů jsou hry zdarma. Walter Driver, ředitel vývojářské firmy Scopely, v tom nevidí žádný etický problém. „Chceme lidem nabídnout zážitek, který natolik zbožňují, že jsou ochotni zaplatit za hlubší požitek ze hry“, říká. „Snažím se vás snad napálit, abyste si objednal dezert, nebo jste to vy, kdo říká 'líbí se mi tu a chci víc těch věcí, které mi dělají radost'?“