Začínají se množit zprávy o příchodu konzole Nintendo Switch 2, která má nahradit velmi populární, ale výkonem silně stárnoucí handheld Switch, přičemž vydání by mohlo být už za rok. Specifikace doteď nebyly známé, ale teď už možná víme, jaký čip pro konzoli Nvidia – která má opět být hardwarovým partnerem – chystá. Chystaný SoC vypadá slibně, ale opět v době vydání nebude tím nejnovějším a nejlepším dostupným, vlastně ne nepodobně situaci prvního Switche v roce 2017.
V předchozí zprávě bylo v podstatě potvrzeno, že Switch 2 bude opět běžet na čipu od Nvidie. Nintendo totiž údajně v zákulisně ukazovaných demech prezentovalo běh her používajících upscaling DLSS. Nyní se ale začínají objevovat už i konkrétní údaje, o co přesně od Nvidie půjde.
Perspektivy nové generace konzole Switch dřív poněkud znejasňovalo to, že Nvidia odešla z mobilního trhu a po Tegře X1 už vyvíjela jen čipy pro automobily, které mají hodně hardwaru, který mobilní konzole nepotřebuje, nejsou asi tak zaměřené na energetickou efektivitu a zejména jsou stavěné na mnohem vyšší TDP, než jaká handheld konzole snese. Zdá se ale, že Nvidia pro Nintendo vyvine derivát těchto automobilních SoC, který k mobilnímu nasazení bude vhodný.
Tegra T239
Podle leakerů Keplera a Kopite7kimiho z Twitteru je čip do Nintenda Switch 2 derivát automobilového SoC Orin. Ten má interní označení T234, nicméně je příliš výkonný (a „příkonný“) na tuto roli. Tento procesor obsahuje 12 jader Cortex-A78 (respektive A78AE, což je úprava pro automobily). Integrovaná grafika má 16 bloků SM s 2048 shadery a AI akcelerátory by prý měly dosahovat výkonu až 200 TOPS (při výpočtech s hodnotami INT8). Čip má ale také množství hardwaru pro zpracování obrazu a video vstupů, síťovou komunikaci (10Gb/s Ethernet) a podobné věci. TDP snad mělo být 45 W.
Více: Nový AI čip Nvidie pro auta Orin má výkon 200 TOPS. Konec vlastních jader Denver?
V Nintendu Switch 2 má údajně být jiný čip označený T239, který pravděpodobně eliminuje zbytečnou funkcionalitu, nebo alespoň její část, a bude také nejspíše mít méně CPU jader. Tento SoC by měly potvrzovat různé dokumenty i kód Nvidie a má podle všeho být tím, na němž Nintendo založí novou konzoli.
Ampere s 1536 shadery
Po stránce integrovaného GPU, které zde bude nejdůležitější, má být T239 založený na architektuře Ampere z roku 2020, tedy předchozí generace, zatímco nyní již je v grafikách architektura Ada Lovelace. V době vydání, což má být v roce 2024, už Ampere bude mít čtyři roky a pomalu (za necelý rok) bude na cestě přespříští generace grafik Nvidia GeForce s architekturou Blackwell.
Takto to nicméně bylo i v době vydání originálního Nintenda Switch na začátku roku 2017. Použitý SoC Tegra X1 byl tehdy dva roky starý (Nvidia ho vydala na začátku roku 2015), ale jeho GPU architektura Maxwell byla již z roku 2014, měla tedy již tři roky, již byla nahrazena slavnou generací Pascal a zbýval jen rok do vydání jejího „n+2“ nástupce v roce 2018 (grafické architektury Turing, poprvé opatřené RT jádry a Tensor jádry).
Nicméně přes relativní stáří architektury by alespoň měla být použitá dost výkonná konfigurace (asi relativně lepší, než co měla Tegra X1 ve své době). T239 má totiž údajně 12 bloků SM, což by dávalo 1536 shaderů architektury Ampere. To je dvojnásobek proti počtu shaderů v APU Phoenix od AMD a o 50 % více, než bude mít integrovaná grafika mobilních Ryzenů 8000 „Strix Point“ s 1024 shadery. Je ale možné, že ty budou schopné běžet na vyšších taktech a deficit dohnat, podobně jako se to proti GeForce RTX 3000 architektury Ampere dařilo Radeonům RX 6000, třebaže měly výrazně méně jednotek své architektury RDNA 2.
8nm proces
Použití architektury Ampere totiž patrně bude odpovídat i výrobní proces, podle Kopite7kimi technologie SEC8N – tedy opět 8nm proces Samsungu. Ten je vylepšenou odvozeninou 10nm procesu. Po stránce energetické efektivity je podle výsledků grafik GeForce RTX 3000 patrně o dost horší než 7nm proces TSMC, ale současně by výroba měla být o hodně levnější. A to zřejmě rozhodlo, protože Nintendo na hardwaru svých konzolí notoricky šetří. Konzole samotné díky tomu prodává se ziskovou marží na rozdíl od Microsoftu a Sony (tyto společnosti prodávají hardware s nulovou nebo zápornou marží a vydělávají jen na hrách, pročež je hardware v jejich konzolích o dost štědřeji dimenzovaný a výkonnější).
Nicméně energetická efektivita procesu 8N bude omezovat výkon, který čip T239 bude schopen poskytovat při běhu na baterie. Herní výkon při stejné spotřebě právě proto může ještě může skončit horší než u 7nm a 5nm mobilních procesorů Ryzen s grafikou RDNA 2 a RDNA 3, teď používaných v herních handheldech na bázi PC. Bude to asi dost zajímavé porovnání.
Switch 2 bude mít jeden primát
Mimochodem na okraj: Na jednu stranu není vůbec překvapivé, že Switch 2 opět poběží na mobilním SoC od Nvidie. Umožní to zachovat kompatibilitu s hrami pro původní Switch, vývojářskými nástroji a middlewarem. Vývojáři snadněji najedou na vývoj pro nový hardware a také bude nejspíš celkem snadné udělat port hry na novou generaci.
Jenže, pokud se podíváte do historie, toto se ještě nikdy nestalo. Je to zcela poprvé, co si Nvidia byla schopná udržet jednou získaného zákazníka na konzolovém trhu. Firma totiž už v této oblasti působila, ale oba předchozí pokusy (původní Xbox a PlayStation 3) vždy skončily tím, že v další generaci klient utekl ke konkurenci (v obou případech ATi / AMD). Podle tradovaných zvěstí kvůli nespokojenosti s jednáním Nvidie. Switch 2 bude tedy v určitém směru úplně novou kapitolou.