Jak uspět na sociálních sítích? Stáhněte si příručku do kapsy

31. 7. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Craig Van Korlaar v červnu na svém blogu vydal skromnou příručku, která má neziskovým organizacím dopomoci k úspěchu na sociálních sítích a internetu vůbec. Do češtiny ji nedávno přeložil Pavel Neuman, marketér a zakladatel startupu Buzzboot pro monitoring sociálních médií. Neziskovkám v pro ně obvykle neznámém světě určitě přijde vhod, rady z ní ale může zužitkovat víceméně každý, kdo spravuje profil na Twitteru nebo Facebooku.

Některé rady, jak se starat o webové stránky (první sloupec příručky) zužitkují skutečně jen neziskovky. Lze z nich nicméně vyzobat zásady, které by měly být vlastní každému správci stránek příručka nepříručka. Naprostým základem je poznat své publikum, a od něho odvíjet obsah webu.

Namístě je také zamyšlení se nad tím, zdali se na stránkách neplýtvá časem návštěvníků (aneb omezit vatu a soustředit se na podstatu). Důležité je také reagovat na podněty a dotazy uživatelů včas; příručka uvádí, že nejlépe do 24 hodin. Tato lhůta by ale mnohem spíše měla být krajní reakční dobou než obvyklou. A pokud jde o komerční web, je záhodno tasit prvorepublikové motto „můj zákazník, můj pán“, a reagovat tedy v mnohem kratší době, pokud možno ihned.

 

Zajímavější jsou rady pro správu stránek na Facebooku. Příručka říká, že se máte více zaměřit na titulek odkazu a poté fanouška stránky přimět k akci – otevření webu, sdílení mezi své přátele atp. Nejvíce „lajků“ podle ní nasbíráte, pokud na stránku budete přispívat obden. Tuto radu je patrně třeba brát s odstupem, poněvadž se příručka zaměřuje hlavně na neziskovky. Vhodnou frekvenci příspěvků nelze nijak generalizovat.

Zatímco stránka zpravodajské televize na Facebooku si může dovolit třeba pět příspěvku za den a nikdo se nad tím ani nepodiví, u firem podporujících své prodeje prostřednictvím Facebooku je zmíněná frekvence přispívání asi i vhodná. Někdy také stojí za to zvážit, jestli není místo dlouhého příspěvku výstižnější použít obrázek. Ten je vhodné vkládat i do příspěvků, které obsahují jen text – tím spíše si jej pak fanoušci všimnout. To se v příručce sice už nepíše, potvrzuje to nicméně autorova zkušenost.

 

bitcoin_skoleni

Tipy pro Twitter by snad měly viset nad obrazovkou každého správce profilu na této sociální síti. Profily mnoha firem jsou totiž dost často ukázkou nevyužitého potenciálu komunikace. Dobrým postřehem v příručce je to, že se o Twitter nemáte starat jako o Facebook: tudíž nepoužívat žádné nástroje, které automaticky přepošlou příspěvek z Facebooku na Twitter a to, co se do něj nevejde (na Twitteru je maximální délka příspěvku 140 znaků) oříznou. Nejlépe je na Twitter přispívat několika příspěvky denně, nicméně v časovém rozestupu. Nejvíce uživatelů „zasáhnete“ ráno, po poledni a k večeru. Kratší tweety zase umožní manuální „retweetování“, což má ve světě Twitteru větší váhu.

Spoustu rad tak může zužitkovat každý správce profilů na sociálních sítích, nejen ze sektoru neziskovek. Českou verzi příručky stahujte zdarma ve formátu PDF z blogu topnonprofits.org