Jak vytvořit obsah ve Wordu?

Sdílet

 Autor: techrepublic.com
Pokud jste se někdy v životě setkali s psaním strukturovaného textu, obvykle bývá zvykem k tomuto textu vytvořit (případně automaticky vygenerovat) obsah, který čtenáři slouží pro snazší orientaci v celém dokumentu. Jak ale správně vygenerovat pro Word obsah? V tomto článku si ukážeme postup, jak vložit obsah do Wordu, který zvládne opravdu každý.

Nepodceňujte důležitost obsahu

Správně vytvořený obsah je velmi důležitou součástí každé textově obsáhlejší práce, jako jsou například seminární nebo bakalářské práce, proto není dobré vytvoření obsahu podceňovat. Zkoušející nebo lidé kontrolující vaši práci často začnou četbou obsahu jako první, a pokud neuděláte dobrý dojem hned napoprvé, může vám to v budoucnu spíše uškodit.

Proto je dobré zamyslet se nejen nad náplní obsahu, ale i nad názvy jednotlivých kapitol a podkapitol. Je třeba dbát na to, aby názvy byly výstižné, srozumitelné a vhodně uspořádané.

Jak vytvořit automatický obsah ve Wordu

Po této variantě sáhne valná většina z vás, jelikož při dodržení několika zásad se bude vygenerovaný obsah automaticky přizpůsobovat vašim změnám, které jste v dokumentu po vytvoření obsahu provedli.

Správné použití stylů je základ

Při psaní textu nezapomínejte na číslování stránek (číslují se obvykle v zápatí dokumentu) a označení nadpisů a podnadpisů kapitol. Začátek kapitoly můžete označit například jako „Nadpis 1“, podkapitoly poté jako „Nadpis 2“, „Nadpis 3“ atd. Toto označování se dělá z toho důvodu, aby program věděl, který řádek je pro vás nadpis a který jen obyčejný text.

Označení nadpisů a podnadpisů Označení nadpisů a podnadpisů (zdroj: cnews.cz)

Jakmile máte hotovo, najděte si v dokumentu vhodné místo pro váš budoucí obsah. Vytvoření obsahu ve Wordu najdete v kategorii Reference. V kolonce Obsah Word vyberte jeden ze tří předdefinovaných obsahů a máte hotovo. Obsah se nyní vytvořil podle vámi zvolených nadpisů.

Vytvoření obsahu Vytvoření obsahu (zdroj: cnews.cz)

Aktualizace obsahu při změně

Pokud jste po vytvoření obsahu provedli v textu změny, je vždy dobré provést před publikací dokumentu i aktualizaci obsahu, aby vám číslování v obsahu sedělo s reálnými pozicemi kapitol. Aktualizovat můžete celou tabulku s obsahem, nebo jen čísla stránek, pokud jste změnili pořadí jednotlivých kapitol.

Aktualizaci obsahu provedete několika způsoby:

  1. V kategorii Reference v levé části lišty vyberete možnost Aktualizovat obsah
  2. V dokumentu najděte umístění obsahu, klepněte na něj a zvolte možnost Aktualizovat obsah
  3. V obsahu vyberte konkrétní řádek, klepněte na něj pravým tlačítkem myši a zvolte možnost Aktualizovat pole
Aktualizace obsahu při změně Aktualizace obsahu při změně (zdroj: cnews.cz)

Jak vytvořit seznam obrázků ve Wordu

Obsah můžete vytvořit nejen z nadpisů a podnadpisů, ale také z obrázků obsažených v dokumentu. Takto vytvořený seznam obrázků může sloužit pro snazší orientaci mezi nimi.

Ke každému obrázku vytvořte titulek

Abyste mohli vytvořit seznam obrázků, musíte ke všem přidat i titulek. Ten vložíte:

ICTS24

  1. Označením obrázku pravým tlačítkem myši a zvolením možnosti Vložit titulek
  2. Označením obrázku a v kategorii Reference zvolením možnosti Vložit titulek ve střední části lišty
Vložení titulku k obrázku Vložení titulku k obrázku (zdroj: cnews.cz)

Objeví se vyskakovací okno, ve které můžete obrázek pojmenovat, zvolit umístění popisu nebo nastavit vlastní číslování obrázků. Zároveň můžete vyjmout z titulku popisek. V takovém případě zůstane u obrázku pouze jeho popis, který si zvolíte.

Vytvoření seznamu obrázků

Jakmile máte u všech obrázků přidaný titulek, v kategorii Reference vyberte možnost Vložit seznam obrázků. Projděte nastavením a po potvrzení se vygeneruje seznam obrázků na místě, které jste předem kurzorem označili.

Vytvoření seznamu obrázků Vytvoření seznamu obrázků (zdroj: cnews.cz)

Používáte obsah při vytváření dokumentů?