"Lze čekat, že software by už v té době neměl obecně mít problém škálovat na malá jádra"
Ako programátor musím povedať, že toto je nemožné. Veľa algoritmov sa už z podstaty nedá vykonávať na viacerých jadrách pretože spracovanie nasledujúcej inštrukcie využíva vstup z predchádzajúcej.
Čo je ešte horšie, programovať software, ktorý pracuje paralelne s viacerými procesmi je neuveriteľne komplikované a plné nových problémov ako je deadlock a race conditions - jedny z najhorších možných problémov pre programátora :).
Niektoré programovacie jazyky ako napríklad JavaScript sú preto už z "výroby" jednovláknové (podpora pre viac inštancií ale je).
No a na záver, kopec softvéru vie škálovať dobre aj na viac jadier, no často je len na obmedzený počet - aj taký Chrome či Firefox vedia rozdeliť prácu iba na malý počet vlákien.
Väčšinou sa dobre sa škáluje iba spracovávanie veľkého množstva dát (multimédiá).
Sám jste si v podstatě ujasnil, že to Intel dělá dobře. Jednovláknový výkon excelentní, pokud soft umí využít pár jader, tak opět výkon výborný, no a když software umí škálovat, tak jsou tu malá jádra, kterých není problém na čip narvat mraky.
Krásně je to vidět na souboji 12900K vs 5950x. Jednovláknově vyhraje Intel, párvláknově vyhraje Intel a při plném škálování je to plichta, přestože AMD má o třetinu vláken víc.
Jako programátor souhlasím s tím, že napsat program, co skvěle škáluje, je problém. Naštěstí to většinou není potřeba. Většina programů není o výkonu. A ty co o výkonu jsou, zpracovávají většinou data, která jde zpracovávat paralelně bez nějakých větších problémů.
I kdyby vydali to 24 nebo 32jádro, tak bude tak drahé, že si ho koupí pár lidiček. Už dneska AMD z vysoka kašle na ty své zákazníky, kteří je dlouhé roky drželi nad vodou. A pokud se rozhodne jít cestou navyšování výkonu místo doplnění druhé strany své nabídky, stane se z nich nejnenáviděnější počítačová firma. Už takhle tu většina sice nad AMD slintá, ale pak si koupí max. 5600x, protože na víc nemá.
"Ako programátor musím povedať, že toto je nemožné. Veľa algoritmov sa už z podstaty nedá vykonávať na viacerých jadrách pretože spracovanie nasledujúcej inštrukcie využíva vstup z predchádzajúcej."
Tím jsem myslel mnohovláknový software. Tj. takové programy, co teď dokáží vyoužívat větší množství jader s HT/SMT (2 vlákny), tak by měly plus minus dobře fungovat, když pod nimi budou místo těch dvouvláknových velkých jader dvojice malých jader.
teď to na 100% bude jinak ... 10nm intel se opakovat nebude ... a o králi křemíkových procesů se momentálně rozhoduje v laboratořích ASML ... https://www.anandtech.com/show/17243/anandtech-interview-with-dr-ann-kelleher
dlouhé čtení, ale dost napoví ...
Gogo s Holečkem jsou ve zdejší diskusi jak dvě maminy na pískovišti které si notují jak ty jejich děti jsou nejkrásnější, nejchytřejší a nejúspěšnější. Skutečnost ta potvora je jim ne a ne dát za pravdu.
Je to úsměvné. Gogo má to svoje "teď to na 100% bude jinak " jistě z první ruky. Těm to prostě nevymluvíte že by měli být opatrnější v takových prohlášeních. :-D
AL ale nemá problém s hrami, který by mohly využít víc než 8 jader ... pleteš jablka, hrušky a moc tomu nerozumíš ... soudím podle tvých dnešních postů ... anebo chceš říct, že v tom případě budou jedinými herními procesory 5900x a vyšší? :D To by si AMD (přes vývojáře) nakálelo do vlastního takovou hromadu, že by nemohlo dál ...
Ja si koupil 5800X, ale uprimne, nebylo to ekonomicke rozhodnuti. Vlastne ten procak nevyuziju, protoze proste 5600X bohate staci a z domacich uzivatelu temer nikdo nic vykonejsiho stejne nedokaze vyuzit. A ono ani ve firmach to na bezne pracovni stanici uz dneska nebude moc horke. Softwaru, ktery dobre skaluje vic jader, moc neni a nevypada to, ze by se nekde vynoril.
"Krásně je to vidět na souboji 12900K vs 5950x. Jednovláknově vyhraje Intel, párvláknově vyhraje Intel a při plném škálování je to plichta, přestože AMD má o třetinu vláken víc."
No v těch prvním dou případech jo, ale IMHO v tom posledním je to zkreslené tím, že Intel při zatížení všech jader/vláken nechá procesor žrát mnohem víc. A to je v multithreadovém softwaru vždycky výkon navíc, hlavně když to na ty vyšší watty ještě dobře škáluje, což Alder Lake škáluje (u AMD by se asi zvýšením limitu ze 142W na 241W získalo méně).
Kdyby to bylo za stejné spotřeby, tak by už se asi, to že AMD má o třetinu jader víc, trochu projevilo.
Jenomze odpoved na to, co pises, je jednoducha: takove programy, ktere ty vlakna dokazi vyuzit, nejsou v hledacku domacich uzivatelu. A o to jde.
Pro domaci uzivatele na desktopu jsou ty mala jadra naprosto zbytecna. Mozna maji z hlediska spotreby ty mala jadra nejaky vyznam v notasech, ale zatim to presvedcive neni, mozna do budoucna.
Domaci uzivatele zvlast hrace zajimaji nebo by mely zajimat jen ty velka jadra. I v tech Intel dneska nad AMD vede, nicmene je treba si uvedomit, ze porovnavame procesory, ktere od sebe deli rok v uvedeni na trh.
To samozrejme zajemce, ktery jde kupovat dnes, nemusi zajimat, ale mohla by ho zajimat spotreba energie, pac nam neprijemne stoupa cena elektriky.
Nejak jste zapomel, ze existuje i varinta mezi "par vlaken" a "plny pocet vlaken". Tam je jaksi Intelovsky P+E koncept v nevyhode a vykonove horsi. Nehlede na skutecnost, ze jestli se potvrdi, ze scheduler bude upozadovat/presunovat spustenou MT ulohu na Ejadra v momente, kdy na popredi spustite nejaky dalsi MT task, tak je to dalsi "vykonove prekvapko", pokud Intel zustane u rigidnich 8 P jader
Trn koncept jak jej tlaci Intel ma evidentne svoje nevyhody.
Ono přiznat si, že Alder Lake to AMDčku natřel, by asi chtělo odvahu, co? Holt Intel přišel s čipem, který dokáže vyrobit v dostatečném množství, a který si vyjma pár specifických případů vytře se současnou nabídkou AMD zadnici.
Když jsem si kupoval Ryzen 3900x, tak jsem naprosto férově přiznal, že proti němu Intel nic nemá. To co měl bylo dražší a pomalejší. A ejhle, po necelých dvou letech je situace opačná. Intel nejenže má něco, co dokáže výkonem dohnat a předehnat, ale navíc je to i levnější.
AMD se sice může utěšovat, jak Zen 4 je za dveřmi, ale jedno je jisté. Výrobně levnější nebude.
Keby to aspoň nejak inteligentne rozdeľovalo prácu medzi tie jadrá...
Človek si často myslí, že softvér je dokonalý, že tam je nejaká AI čo to bude inteligentne ovládať.... :D. No a realita je, že keď je okno aktívne beží na výkonnom jadre, inak na nevýkonnom. LOL!
Je to super mať úsporné jadrá ale ak to má spomaliť procesy v neaktívnom okne tak to majú zle nakódené. Ale verím že opravia :).
No stále, pre bežných užívateľov je softvér čo využije 30 jadier scifi :D - Windows sa rýchlejšie nepustí, stránka sa rýchlejšie nenačíta, Word, Excel, Steam, nič nepôjde rýchlejšie, práveže ak to pobeží na tých prdítkach tak práve naopak :(.
Už aby vymysleli nejaký nový CPU bez kremíku čo bude bežať na 1THz :)... nejaké svetelné tranzistory čo budú meniť spin elektrónov :-o
Kdysi jsem viděl přednášku od vývojáře z Warhorse, který popisoval, jak na nevýkonná CPU jádra v PS4 a Xbox One museli optimalizovat, protože to, co se počítalo “na pozadí. způsobilo úplnou nehratelnost. Ty optimalizace byly ve výsledku super a teď to docela dobře funguje. Kdyby ale tehdejší konzole měly třeba 64 jader, tak se optimalizovat nemuselo a naopak by ve hře přibylo další. Né každá hra a obecně SW jde takto škálovat, ale “5600X stačí” je právě z důvodu, že většina lidí nemá 64 jádrový TR. gogo to napsal dobře.
Vemte si hypoteticka CPU, treba jako mate vy 12C/24T a proti tomu 8+8/24T, ktera budou mit pro jednoduchost stejna IPC a pro jednoduchost podobne takty a idealni scheduler, ktery prihazuje vlakna na cela jadra. HT nebezi, dokud nejsou vesechna jadra zatizena.
Principielne jakakoliv uloha, ktera bude zatezovat mezi 9-12T musi apriori jet na vasem CPU rychleji, nez na Intelovskem hybridu. CIm vice malych jader pridate, tak tim vetsi rozdily mezi Intelovskym hybridem a AMD "plnotucnym" CPU budou. Jak se to bude chovat dal, se da tezko predvidat, Od urciteho momentu muze mit pak 8+8 kombinace navrch, Ale to bude zalezet od IPC malych jader a taky to ma celkove vice jader...
Dalsi vec je jak jsem rikal, chovani scheduleru, ktery ma udajne ve windows (a snad i na linuxu) diky thread-directoru fungovat tak, ze aktualni MT ulohu pri spusteni dalsi MT ulohy, zacne primarne presunovat na mala jadra, cimz jeji vykon samozrejme klesne, na ulor aplikace, ktera pobezi na popredi.
Kdyz se ty veci zkombinuji dohromady, je tam spousta "sedych zon", kdyz muzete de-facto mit jine vysledky, nez budete cekat..