Hlavní navigace

Jaký bude Facebook v příštích měsících a letech?

3. 5. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

I když je Facebook co do obliby jasná jednička na sociálním trhu, ani on si nemůže dovolit něco zanedbat a nevěnovat se důkladně budoucnosti a vývoji. Facebook je k dnešnímu dni velmi komplexní síť služeb, aplikací a funkcí, u níž je vzhledem k její rozsáhlosti stále něco nového k objevování. Aby ovšem mohli uživatelé něco objevit, musí to přirozeně nejdříve někdo naprogramovat. A jelikož programátoři potřebují naprosto přesně znát mantinely i možnosti jednotlivých technologií, je zřejmé, že k tak složitému produktu je nelze pustit bez řádného představení novinek. 

Na konferenci bylo k vidění opravdu mnoho, my si dnes ale zmíníme jen ty nejzajímavější věci jak z hlediska programátora, tak i z pohledu běžného návštěvníka a uživatele. 

OAuth 2.0

Facebook adaptoval standard OAuth 2.0, který bude mít na bedrech ověřování autenticity. Jednoduše řečeno, když budete mít profil na Facebooku, budete se moci díky němu připojit i na partnerské weby, které používají stejný způsob ověřování. Např. na chystané službě Docs (online kancelář Microsoftu). Stejné přihlašování nabídne i Twitter a Yahoo.

I když si běžný uživatel prakticky ničeho nevšimne, pokud bude Facebook splňovat modernější a otevřenější standard, je to velké plus pro vývojáře, kteří budou moci snadněji replikovat a přenášet kód. Facebook nebyl nikdy proslulý jako právě dvakrát spěchající za změnou zajetého standardu, takže jde rozhodně o „Malý krok pro uživatele, ale velký skok pro Facebook“.

Online editor Docs.com

Po inspiraci ze strany Microsoftu a především Google s jejich stále populárnějšími Google Docs se i Facebook rozhoduje vstoupit na nové pole a nabídnout svým uživatelům webový editor, jež bude přístupný právě přes Facebook (již jede v beta-verzi). Zájemci o otestování mohou vyrazit na adresu http://docs.com/. Zajímavé je ovšem na celé věci zejména to, že Facebook nevyvíjí vlastní verzi, která by byla konkurentem Google i Microsoftu, ale rozhodl se pro spolupráci právě s druhým jmenovaným. Facebook zřejmě vsadil na to, že tvorba Microsoft Office 2010 dokumentů pohodlně přímo z Facebooku a bez opuštění webového prohlížeče osloví mnoho osob.

Vyhledávání

Sice to tak nemusí pro někoho vypadat, stále se držíme programátorských záležitostí. Jde o to, že Facebook otevřel vrátka všech datových položek a nechá lidi libovolně prohledávat naprosto cokoliv, co nebude právě označené jako soukromé. Developeři tak budou schopni vyhledávat veškerá data označená jako „public“ a budou si poté moci nalezené údaje ponechat i po dobu delší než je jeden den. Tento přístup slibuje aplikace na Facebooku bohatší, i funkcemi vybavenější zároveň.

Pokud si uvědomíme, že Facebook má k dnešnímu dni stovky milionů uživatelů, je zřejmé, že nový přístup k věci byl dříve či později absolutně nezbytný, nakonec, jestli chce Facebook šťastné programátory, musí jim nabídnout příjemné nástroje a možnosti…

Open Graph

Důvod vzniku protokolu Open Graph je zhruba následující – mimo Facebook se nachází spousta zajímavých dat, které by Facebook rád viděl i uvnitř a učinil je relevantními v rámci facebookovské platformy. A právě o to se má postarat Open Graph Protocol, jež zkonvertuje všechna externí data do Facebooku tak, aby s nimi Facebook mohl hned pracovat, jako s těmi „nativními“. Jedná se o jakýsi most mezi Facebookem a zbytkem světa, tedy ostatními weby.

Velmi důležitým zjištěním je i to, že vývojáři nyní budou moci uložit data získaná od Facebooku na tak dlouho, jak budou programátoři potřebovat. (Donedávna zde byl 24hodinový limit.)

Více na webu Facebooku.

Graph API

Nové rozhraní, které má zjednodušit čtení a zápis informací do Facebooku. Weboví vývojáři nebudou muset šprtat dlouhé dokumentace, ale k propojení vlastních stránek s Facebookem využijí jednoduššího API (rozhraní).

Představte si sebe jako hlavní objekt. Vaši přátelé, videa, fotografie, skupiny, webové stránky, oblíbené filmy a další věci spojené s vašim profilem jsou také objekty s vlastním ID. Pomocí jazyka Open Graph si vývojaři mohou takové ID zavolat pro další využití.

Sociální pluginy

Ačkoliv není dle některých názorů Twitter tak úplně přímým konkurentem Facebooku, přesto jej Facebook nepodceňuje a chystá v duchu jeho platformy „@Anywhere“ řadu nových pluginů, jež se budou snažit rozšířit vliv Facebooku opravdu i do té nejzapadlejší části internetu (jako by to snad ještě bylo možné). Jinými slovy, sociální pluginy, o kterých bude řeč, se týkají přenosu dat mezi Facebookem a ostatními weby. Slovy Breta Taylora: „Sociální pluginy jsou cestou, jak poskytnout okamžitou osobní zkušenost za pomoci jediného řádku HTML kódu.“ Tím myslel vývojáře; uživatelé se o nic starat nemusí.

Mezi pluginy se objevují nástroje zobrazující aktivity uživatelova přítele na jiném webu.

Sociální pluginy Facebooku

  • Recommendations – doporučení, tabulka s nejoblíbenějšími (nejsdílenějšími) články na webu, kde jsou umístěny
  • Login with Faces – podobný jako Facepile, navíc s tlačítkem pro přihlášení
  • Comments – komentáře pod článkem se přenesou do profilu na Facebooku
  • Activity Feed – box se seznamem aktivit, které provádějí kamarádi čtenářů, na vašich stránkách (= na cizím webu s AF vidíte, co okomentovali vaši přátelé, co se jim líbilo…)
  • Like Box – pokud máte na Facebooku vlastní stránku (ne profil), uživatelé ji mohou tlačítkem přidat do oblíbených
  • Facepile – seznam lidí s fotografiemi, kteří také navštívili danou stránku
  • Live Stream – v podstatě box s chatem na vaší stránce

Ovšem ten nejjednodušší a nejpoužívanější bude Like Button (v češtině To se mi líbí), který nahrazuje dřívější Sdílení. Princip je podobný – na zdi vašeho profilu se zobrazí odkaz, určité vaše doporučení nějakého článku, filmu, hudby apod. Na pozadí je však odkaz označen některým ze známých metatagů, které se budou sdružovat u sebe v profilu.

Tlačítko Like na webu CSFD.cz

Např. kliknete u některého filmu na tlačítko Like, na zeď se přenese odkaz oštítkován jako movie (film), který se pak zobrazí v seznamu oblíbených filmů v profilu. Také to zjednoduší vyhledávání.

Na zdi vašeho profilu se po kliknutí na Like objeví něco podobného…

Tlačítko Like už zavedla i spousta webů u nás: např. idnes.cz, csfd.cz, kuchařský blog Cuketka.cz.

Funguje to i obráceně. Tím, že si vaši přátelé oblíbí nějaký film či hudbu a vy navštívíte partnerskou stránku Facebooku (IMDB, Pandora…), uvidíte, co se líbí jim. Data vašich kamarádů nebo lidí s veřejným profilem se přesunou z Facebooku na cizí web.

Facebook pohltí internet

Mezi další novinky patří třeba Social bar, tedy spodní lišta s chatem a seznamem přátel na podporovaných webech. Sníží se také počet otravných dialogů při přihlašování nebo spouštění aplikací.

Ve zkratce. Hlavní novinkou je propracovanější přihlašování, které může fungovat i na dalších webech, případně nadstavbách Facebooku. Změnilo se jádro služby, díky jednoduchému rozhraní budou mít vývojáři méně práce a více možností propojení vlastního webu s Facebookem. Pro komunikaci se využívá otevřený protokol Open Graph, na jehož základech jsou postaveny sociální pluginy.

MMF24

Když vidíme, kolik webů už stačilo tyto doplňky integrovat, možná je na čase přehodnotit otázku, kdo je vlastně oním Velkým bratrem na internetu. Google tuší, hledá a kombinuje informace, ale Facebooku možná i nevědomě „práskneme“ všechno sami.

Zdroj: The Next Web