Hlavní navigace

Jaký bude „Xbox 720“? Obyčejný hardware, Blu-ray mechanika a hloupé omezení

18. 1. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

V posledních dnech se objevilo hned několik zpráv o chystaných herních konzolích nové generace, konkrétně hlavně o Xboxu, který je zatím pracovně nazýván Xbox 720 (na veřejnost proniklo též krycí označení „Durango“, následně si Microsoft zaregistroval webové domény pro název Xbox 8). Již dříve se objevovaly nepotvrzené zprávy, že třetí Xbox v pořadí nebude zdaleka taková pecka jako Xbox 360 z roku 2005. Děsivě vypadající specifikace uniklé v lednu minulého roku nahradily o něco lepší dubnové.

Velký pokrok, ale vlastně ne zas tak velký

Nyní máme namísto hardwarových parametrů vyjádření Neila Thompsona, ředitele grafiky a animace herního studia BioWare. Od nového Xboxu bychom podle něj neměli čekat zázraky. V rozhovoru pro britský magazín OXM si Thompson postěžoval, že herní průmysl sám sebe zahání do kouta.

„Poslední iterace technologického vývoje nás zaskočila – zejména počet lidí, které potřebujete, a skokový posun ve schopnostech, které potřebujete, abyste udělali práci, jakou od vás lidé očekávají. Poslední generace [konzolí] byla vnímána tak, že přinese desetinásobné zlepšení oproti té předchozí. Následující generace přinese poměrně velký pokrok, ale nebude to tak zjevné.“

Dodal, že kdyby byly konzole opět desetkrát výkonnější a grafika ve hrách adekvátně propracovanější, rozpočty by narostly na obrovská čísla. „Museli byste prodat 20–30 milionů kopií, než byste se vůbec dostali na bod zvratu“, uzavírá Thompson myšlenku.

Plně exkluzivní hardware je minulost

Podobný názor jako Thompson má i generální ředitel Nvidie, Jen-Hsun Huang, který se po představení zařízení Project Shield stal samozvaným odborníkem na herní konzole. Huanga zpovídal japonský server PC Watch.

Ta tam je podle něj éra hardware navrženého speciálně pro konzole. Navrhnout a vyrábět Emotion Engine (procesor Playstationu 2) bylo samo o sobě drahé, drahé bylo též naučit vývojáře pro nový čip programovat. Odměnou za tento kompromis byl vyšší výkon, kterého však už dnes dosáhnout nedokážeme.

„V dnešní době není možné udělat konzoli jako Playstation 2. Když přišel na trh, PS2 byl stokrát výkonnější než soudobé nejsilnější PC. Tak by mě zajímalo, jestli je možné vyrobit něco stokrát výkonnějšího než GeForce GTX 680? Pokud to možné je, Nvidia to udělá.“

Ostatně už Cell byl navržen s myšlenkou, že herní konzole od Sony bude jen jedním z jeho odbytišť. Přenosný Playstation Vita používá SoC s procesorovými jádry ARM Cortex-A9 a grafickým jádrem PowerVR SGX 5XT, stejně tak i Xbox 720 a PS4 by měly podle dosavadních spekulací používat procesor architektury x86 od AMD a grafický akcelerátor příbuzný s aktuální generací dostupnou pro PC. Project Shield je pak až na tvar zařízení ve tvaru gamepadu s displejem kombinací „konzumního“ SoC pro tablety a telefony (Tegra 4) a obyčejného, ničím neomezeného operačního systému Android.

 

Kolik to bude stát?

Xbox 360 v roce 2005 vyšel ve dvou variantách, dražší Premium se prodávala za $399, levnější Core o sto dolarů levněji. Jeho nástupce by měl nasadit cenovou laťku na podobnou úroveň, VR-Zone hovoří o rozpětí 300–450 USD. Očekává se, že jak nový Xbox, tak Playstation 4 přijdou na trh v říjnu až listopadu letošního roku. Jakou cenovou politiku zvolí Sony, je zatím ve hvězdách. V roce 2006 si japonská firma mohla dovolit prodávat vybavenější model Playstationu 3 za $599 ve Spojených státech a těm cucákům v Evropě to o pět měsíců později osolit na 599 euro; navzdory tomu se za celou životnost prodalo více Playstationů 3 než Xboxů 360 (křivky se protly koncem roku 2012 a okolo čísla 70 milionů prodaných konzolí na obou stranách). Bude ale Sony riskovat podobně drahou konzoli v době hospodářské stagnace? Analytik Colin Sebastian z Baird Equity Research se domnívá, že nikoliv a startovací cena obou hlavních konkurentů bude mezi 350 a 400 dolary.

Xbox bude mít Blu-ray mechaniku, ale ne na filmy!?

Playstation 3 měl už v době vydání Blu-ray mechaniku a díky dotované prodejní ceně (výroba byla o několik set dolarů dražší, než za kolik se konzole prodávala) byl nejlevnějším přehrávačem disků Blu-ray na trhu. Xbox 360 měl obyčejnou DVD mechaniku (také vyšel rok před PS3), jeden čas ale Microsoft nabízel externí mechaniku formátu HD DVD. Ne pro hry, ty dosud vycházejí jen na DVD, ale pro filmy.

Tentokrát by všechno mělo být přesně naopak. Jelikož formát HD DVD, jehož byl Microsoft zastáncem, svou osudovou bitvu s Blu-ray prohrál, nový Xbox bude mít Blu-ray mechaniku. Ta ale bude určena výhradně pro hry. Ačkoliv přehrávání videa fyzicky nic nebrání, operační systém konzole s velkou pravděpodobností tuto funkcionalitu naschvál nenabídne. Blyštivé kotoučky by totiž konkurovaly službě Xbox Live Gold, skrz kterou Microsoft nabízí streamování videa z Netflixu, Hulu a od dalších poskytovatelů.

MMF24

Alespoň to tvrdí server TheNextXbox, který se, jak název napovídá, na drby o Xbox přímo specializuje. Služba Xbox Live ale není dostupná ve všech zemích světa a též Netflix a Hulu mají výrazně omezenou oblast působnosti. Tato zpráva se tak může ukázat jako mylná, a nebo bude Microsoft „zamykat“ přehrávání Blu-ray podle regionu, ve kterém konzoli zakoupíte.

Zdroje: OXM, VR-Zone, TheNextXbox