Je PC mrtvé? Spory se o tom vedou už 22 let [infografika Intelu]

7. 8. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

S velkou pravděpodobností jste letos nebo loni někde četli či zaslechli, tvrzení že „PC je mrtvé“ nebo že žijeme v „éře post-PC“. Máme přece chytré telefony, tablety a cloudy, k čemu je nám v takovém světě PC? Považoval bych za urážku vaší inteligence vám vysvětlovat, že PC je přibližně stejně mrtvé jako chladnička, vysavač a další spotřebiče, které většina z vás má doma. Mrtvé je pouze plánované morální zastarávání, což je pro nás spotřebitele výborná zpráva, jen ředitelé zainteresovaných firem se kvůli tomu hrůzou budí ze spaní. Zřejmě to platí i o Intelu, který ale svůj argument předložil zábavně poučnou formou. Jeho infografika mapuje 22 let sporů, jestli je PC mrtvé – jako první to totiž prohlásil futurolog Paul Saffo už v roce 1991.

Komentář Intelu: Uznávaný futurolog Paul Saffo byl nejspíše prvním, kdo prohlásil, že PC je mrtvé. Bylo to v roce 1991. O šest let později jeho názor odmítl editor PC Weeku John Dodge, když pronesl, že PC není mrtvé, ale “že s námi zůstane po dlouhý čas.” Tito dva muži stáli na počátku dlouhé, již déle než dvě desetiletí trvající debaty o životě a smrti PC, jež pokračuje do dnešních dnů, v níž v důsledku rychlého nástupu tabletů a chytrých telefonů dochází ke stagnaci prodeje tradičních osobních počítačů.

Mýlil se tedy Larry Ellison v roce 1995, když označil osobní počítač za „směšné zařízení“? Ne tak docela. Ředitel Oraclu měl pravděpodobně na mysli PC používaná v podnicích a dovedu si představit, že v té době existovala ještě řada firem, které neměly celopodnikový informační systém podpořený centrální databází. K něčemu podobnému se tedy nejspíš vztahují i výroky představitelů Sun Microsystems (mimo jiné dodavatele serverů) z let 2001 a 2004.

 

V roce 2007 magazín DailyTech napsal, že segment PC pro nadšence je mrtvý. Bylo to v době, kdy se levná dvoujádrová Pentia dala přetaktovat až o 100 %, špičkové grafické karty trhaly rekordy ve spotřebě a nebylo to zas tak zbytečné, protože zrovna vyšel první Crysis. V širší perspektivě se ale Kristopher Kubicki nemýlil a jeho článek je dnes možná ještě aktuálnější než před bezmála šesti lety.

Samozřejmě nám Intel neposlal tiskovou zprávu jen tak. Jeho východisko zní, že budoucnost PC leží v konvertibilních ultraboocích, které díky dotykové obrazovce zastanou úlohu notebooku i tabletu. A hlavně se nedají upgradovat, takže zastarají rychleji než stavebnicový stolní počítač. Kompletní znění tiskové zprávy uvádíme pod čarou.

 


Budoucnost PC je v zařízeních typu „dva v jednom“

Nekrology o zániku PC je potřeba opět odložit na neurčito. Trend sbližování notebooků a tabletů v konvertibilních zařízeních typu „dva v jednom“ začíná výrazně ovlivňovat trh s počítači i v České republice. Výrobci a prodejci dokládají, že stále větší počet zákazníků počítačů preferuje konvertibilitu a dotyk, za což jsou ochotni si připlatit.

PRAHA, 7. srpna 2013 – Trh s osobními počítači prochází v České republice hlubokou transformací. Ve srovnání s tradičními PC v podobě stolních počítačů, jejichž prodej stagnuje, připadá stále větší podíl na nové kategorie mobilních zařízení, zejména ultrabooky. Dle největšího internetového prodejce Alza.cz podíl těchto zařízení na celkovém prodeji notebooků v posledních měsících rapidně roste. „Zákazníci ultrabooky chtějí. Tenký a rychlý notebook s procesory Intel je velmi žádaným artiklem,“ potvrzuje úspěšné tažení ultrabooků Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz.

Pro některé výrobce v současnosti představují ultratenká zařízení inspirovaná společností Intel klíčový segment trhu a na jejich vývoj chtějí sázet i v budoucnu. Patří mezi ně společnost Dell, jíž ultrabooky v ČR pomohly nastartovat segment ne-firemních zákazníků v řádu stovek procent. „V meziročním srovnání nám stouply celkové prodeje u Alza.cz o více než 130 %, čehož jsme dosáhli hlavně díky raketovému nárůstu prodejů ultrabooků od konce minulého roku. Nejprodávanějšími modely jsou Inspiron 14z a 15z. V průběhu tohoto roku se nám daří počty prodaných kusů v tomto segmentu dále navyšovat,“ uvedl Martin Ulčák, Key Account Manager ze společnosti Dell, který zastupuje právě segment ne-firemních zákazníků.

Raketový růst kategorie ultrabooků potvrzuje i největší prodejce osobních počítačů, společnost Lenovo, u které podíl dovezených  ultrabooků ve druhém čtvrtletí roku 2013 překročil 20 %. „Každý náš  pátý notebook spadá do kategorie ultrabook. Více než třetina dovážených ultrabooků značky Lenovo v ČR je konvertibilních, což je skvělý výsledek, vezmeme-li v úvahu, že konvertibilní zařízení byla uvedena teprve před sedmi měsíci. Do tohoto výsledku se významně promítá prodej  čtyřrežimového ultrabooku značky Lenovo Yoga 13,“ řekl Pavel Janich  ze společnosti Lenovo. Úspěch konvertibilního modelu Lenovo Yoga na českém trhu si společnost Lenovo vysvětluje tím, že se v tomto konkrétním ultrabooku dokonale odráží poptávka zákazníků po zařízení, které v sobě spojuje to nejlepší ze dvou produktů – výkonných laptopů a dotykových tabletů. Lenovo předpokládá, že se podíl konvertibilních ultrabooků bude dále zvyšovat také díky novým zařízením, jako je Yoga 11s.

Trend vzájemného sbližování notebooků a tabletů v zařízeních typu „dva v jednom“ dokládá analytický odhad Martina Vařbuchty, manažera pro maloobchodní prodej společnosti Intel, podle něhož je 6 % současných prodaných tabletů již plnohodnotnými počítači. Avšak i segment notebooků má jít podle prognóz analytiků IDC během příštích pěti let nahoru o 3,6 %, a to navzdory rostoucí popularitě tabletů a chytrých telefonů. Ačkoli se ještě před časem analytici shodovali na negativním scénáři prodeje PC, nejnovější čísla IDC dokládají, že připravené nekrology o zániku PC segmentu je potřeba zase odložit na neurčito (viz infografika a text zcela dole).

Za dotyk jsou zákazníci ochotni zaplatit více

Jednoznačně nejpreferovanější formu interakce uživatelů s elektronickými zařízeními v současnosti představuje dotykové ovládání. Podle zákaznického průzkumu společnosti Intel[1] jsou zákazníci v USA ochotni si za dotykovou obrazovku připlatit 101 USD. V případě, že je dotyková obrazovka součástí zařízení „dva v jednom“, celá třetina (34 %) zákazníků je ochotna vytáhnout z peněženky 120 USD.

ICTS24

Největší prodejce spotřební elektroniky v ČR, Alza.cz potvrzuje, že se čeští zákazníci nijak výrazně od těch amerických neodlišují a cení si zásadní inovace osobního počítače v podobě dotykového rozhraní podobným způsobem. „Cena nejlevnějších zařízení kategorie ultrabook s dotykovým rozhraním se pohybuje na hranici šestnácti tisíc korun. U konvertibilních ultrabooků je nutno počítat s částkou nad dvacet tisíc korun a za půl roku od uvedení dotykových ultrabooků klesla v průměru o tři tisíce Kč,“ shrnuje údaje o klesajících cenách ultrabooků Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz.

Velký potenciál k dalšímu růstu vidí v dotykových displejích a zařízeních „dva v jednom“ také společnost Intel. "Dotykové displeje významně mění trh s počítači. Další impuls přinášejí nové procesory Intel Core, které díky své velmi nízké spotřebě umožňují vyrobit zcela nové typy zařízení: výrazně tenčí, lehčí a s výdrží na baterii přes devět hodin,“ uvedl Martin Vařbuchta ze společnosti Intel. Po uvedení nových procesorů Intel Core a Intel Atom má být do konce roku dostupných více než padesát zařízení „dva v jednom“.


[1] Zdroj: Intel Insights and Market Research Multi-Device Study, Q1 2013