Hlavní navigace

Je Sapphire Radeon HD 4870 Toxic tichý?

14. 10. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Toxic: po letech zase správný přístup

Edici Toxic společnost Sapphire v poslední době oprašuje v pravidelných intervalech, u dvou posledních karet však byly výhody oproti referenčním kartám ATI přinejmenším sporné. Účinnější chlazení bylo vykoupeno vyšší hlučností, v případě modelu 3870 dokonce značně vyšší.

Tentokrát Sapphire zřejmě už nechce číst pořád to stejné velké mínus v recenzích a už na návrhu je znát, že se na tichý chod myslelo. Velký větrák s dvojtým kuličkovým ložiskem, mohutné heatpipe, vapor chamber (více informací v recenzi Toxic Radeonu HD 3870) přímo nad čipem pro rychlejší odvod tepla. To vše by mělo pomoci uchladit na 750 MHz už velmi žhavý RV770.


Pokud se podíváte na některé rychlejší zahraniční recenze, vidíte, že Toxic má hlučnost v minusech opět a zase. V těchto recenzích najdete také takty karty nastaveny namísto 750/900 MHz na 780/1000 MHz a přitom všem je teplota jádra i v zátěži poměrně nízká. Produkční karty však mají mít BIOS jiný, ten nám společnost Sapphire zaslala společně s kartou.

Nový BIOS (stažení přímo na EHW + stažení ATIWinFlash 2.015, vy byste jej však již měli na kartě mít) nastavuje mnohem nižší (a tím pádem logicky i tišší) otáčky větráku za cenu trochu vyšších teplot. Ty jsou dle slov Sapphire stále mnohem nižší než u referenčního chlazení ATI. Zřejmě v souladu s nižšími otáčkami byl nastaven takt jádra RV770 na referenčních 750 MHz, paměti GDDR5 si uchovaly svých kulatých 1000 MHz (4 Gb/s).

Pokud vás zajímají technologie a inovace, jež přinesly nové karty Radeon HD 4800, nevynechajte články:
- Technologie RV770: jak vznikl Radeon HD 4800
- Novinky v Radeonu HD 4800 podle AMD, GDDR5
- Rozhovor o RV770 s jedním ze spolutvůrců (Ericem Demersem)

Ještě než se vrhneme na samotnou kartu, podíváme se, jak si vede Radeon HD 4870 v konkurenci dnešních karet papírově. RV770 XT má mezi jednočipovými kartami jednoznačného soupeře v GeForce GTX 260, od ní se začínají na trhu objevovat varianty s 216 stream procesory (namísto 192). Oproti levnějšímu Radeonu HD 4850 se odlišuje použitím téměř dvakrát rychlejších GDDR5 pamětí a také samotné jádro RV770 je u HD 4870 taktováno o 125 MHz výše.

Balení a příslušenství

Černou krabici už znáte z modelu HD 4850 Toxic, samolepkami na ní výrobce inzeruje přednosti Toxic edice, hlavně jsou ale uvnitř dva silné molitany chránící kartu. Lesklou a měkkou krabici vám tedy přeprava poškodí snadno, kartu uvnitř už jen velmi těžko.

Toxic edice by měla být prodávána jen jako full retail, tedy ve stejně bohatém balení, jaké dostanou recenzenti. Součástí je plná verze přehrávače PowerDVD 7, celé DVD Suite od Cyberlinku a placená verze 3DMark Vantage. Ruby ROM obsahuje různá dema a wallpapery AMD/ATI.

V krabici najdete ještě manuál a velmi kompletní sbírku redukcí: DVI-I-HDMI, DVI-I-D-Sub, S-Video(miniDIN)-composite, S-Video(miniDIN)-RGB a dvakrát Molex-PCI-Express-6-pin. Ke každému Radeonu s podporou CrossFire je dodáván i můstek, po přikoupení druhé tedy budete mít jeden navíc (už stačí jediný).

Sapphire HD 4870 Toxic Edition v detailech

Chladič s mohutnými heatpipe zlatavé barvy a černou kapotáží vypadá v reálu opravdu luxusně. PCB karty není delší než u běžného Radeonu HD 4870 (asi 24 cm).


Pod chladičem je nejen čip RV770, ale i paměti Qimonda GDDR5 certifikované pro 4,0 Gb/s (1000 MHz).

Mezi lopatkami větráku můžete zahlédnout čtyři žíly napájecího kabelu a tedy dobrou zprávu v podobě potvrzení PWM regulace.

Na dalším obrázku vidíte, že černý plast překrývá kus pasivu a brání tak části proudu teplého vzduchu v úniku přes mřížku ven z počítače. Chladič ale není koncipován jako typický DHES, jak jej zavedla třeba společnost Arctic Cooling se svými Silencery. Část vzduchu kvůli umístění větráku ze skříně ven vůbec nesměřuje. I proto se mi zdálo, že tento průduch nakonec vcelku dostačuje.

Testovací sestava, použité testy

Testovací sestava je zvolena tak, aby grafické karty pokud možno co nejméně limitovala a došlo tedy k jejich co nejobjektivnějšímu porovnání. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.

Monitor HP LP3065 (30", S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače Nvidia Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9, 177.83 pro GTX 260 SLI a 9400 GT
  Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8 a 9600 GT, 178.13 pro 9500 GT
Ovladače ATI/AMD ATI Catalyst 8.7, 8.8 beta pro 4870 X2, 8.8 pro 3650 TOP, 8.9 pro 3850/4670/4870 Toxic

S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin's Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu. 

    API Vydáno
Teoretické testy 3DMark Vantage 1.0.1 DX10 2008/04
  3DMark06 1.1.0 DX9 2006/01
Hry Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) DX9 2008/05
  Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) DX10 2008/04
  Bioshock (demo, 1.0) DX10 2007/08
  Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) DX9 2007/11
  Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) DX10 2007/05
  Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) DX10 2007/09
  Crysis (1.2.1) DX10 2007/11
  Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) DX10 2008/06
  Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) OpenGL 2007/09
  F.E.A.R. (1.08) DX9 2005/10
  Half-Life 2: Episode 2 DX9 2007/10
  Hellgate: London (1.2) DX10 2007/11
  Lost Planet: Extreme Condition (1.004) DX10 2007/06
  Medal of Honor: Airborne DX9 2007/09
  Race Driver: GRID (demo) DX9 2008/06
  Serious Sam 2 DX9 2005/10
  S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) DX9 2007/03
  The Elder Scrolls IV: Oblivion DX9 2006/03
  The Witcher (Zaklínač, 1.3) DX9 2007/10
  Trackmania Nations Forever DX9 2008/04
  Unreal Tournament 3 (demo) DX9 2007/11
  World in Conflict (1.008) DX10 2007/09

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

 

3DMark06, 3DMark Vantage

3DMark Vantage

 

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

 

Detailní výsledek Radeonu HD 4870 Toxic na nastavení Performance:

3DMark06

 

 

Bioshock (DX10)

Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.

U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.

 

Graf z Bioshocku sem vytáhl proto, abych ukázal poměrně dobré zlepšení výkonu u HD 4870, jež se odehrálo mezi Catalyst 8.7 a 8.9.

Call of Duty 4 (DX9)

Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.

 


  

Crysis (DX10)

Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.

Spotřeba, teplota

Spotřeba celé sestavy

Radeon HD 4870 Toxic od Sapphire v idle zpomaluje takt jádra ze 750 na 300 MHz a má nižší spotřebu než referenční karta ATI. Bohužel však ne dostatečně výrazně a v idle pro mě stále dost nepochopitelně spotřebovává o 30+ wattů více než GeForce GTX 260/280 či Radeon HD 4850. Spotřeba v zátěži se naopak skoro drží poměrů TDP mezi GTX 260 a HD 4870, karta ATI není v zátěži tak energeticky náročná.

Teplota

Teplota je samozřejmě hodně ovlivněna použitým chladičem. Tato řešení používala ref. chlazení:

  • GeForce GTX 280
  • GeForce GTX 260 (SLI)
  • Radeon HD 4870 X2
  • GeForce 9800 GX2
  • Radeon HD 4870
  • Radeon HD 4850
  • GeForce 9800 GTX+
  • GeForce 8800 GTX
  • GeForce 8800 GT

Následující karty sázely naopak na vlastní řešení výrobců:

  • Radeon HD 3870 X2 (Asus)
  • Radeon HD 3870 (Sapphire, vapor-x)
  • GeForce 9600 GT (Gigabyte, Silent-Pipe IV)
  • GeForce 9600 GSO (XFX)
  • Radeon HD 3850 (Asus)
  • Radeon HD 4670 (Sapphire)
  • Radeon HD 3650 (Asus, Glaciator)
  • GeForce 9500 GT (Gigabyte)
  • GeForce 9400 GT (MSI, pasivní)
  • Radeon HD 4870 Toxic

Více detailů najdete ve starších recenzích zmíněných grafických karet na ExtraHardware.

Chladič Toxica se v idle dle GPU-Z točí na 1200 otáček za minutu a tato hodnota mu stačí na pohodlné uchlazení jádra RV770 na 55 stupňů Celsia. To je o více jak 23 stupňů Celsia lepší výsledek než  u ref. chlazení.

V zátěži jde teplota nahoru, zastaví se ale na stále velmi dobrých 68 stupňů Celsia. PWM regulace nastavená zřejmě dle teploty GPU roztočí větrák zhruba na dvojnásobek oproti idle režimu. Zkoušel jsem i Furmark, po delší zátěži se v zavřené skříni s kartou dostanete na 69 stupňů Celsia. Horší je možná hlášená teplota z napěťových regulátorů, neznám však ani spolehlivost čidel, ani specifikace těchto součástek.


Hlučnost, přetaktování

Odpovědi na nadpis článku se už nemůžu vyhnout a tentokrát je kladná. Toxic HD 4870 uspokojí svými 1200 ot./min a hlavně zvukovým projevem v idle i náročnější uživatele s perforovanými skříněmi. Stačí trocha 3D zátěže a regulace otáčky rychle zvedne na už jasně slyšitelných 1800 ot./min, pořád se ale nejedná o hlučnou kartu. Ano, když pustím ATITool či Furmark, tedy programy, jež GPU nedají vydechnout a stále plně zatěžují, větrák se začne točit přes 2000 ot./min a už fouká celkem silně. Zvuk je spíš hlubší, ale spát v pokoji s hráčem nikdo moci nebude.

Na druhou stranu jsem hodinovým hraním Zaklínače na kartě nerušil ve stejném pokoji sedící ženu koukající večer na celkem potichu puštěnou televizi. Tento asi typičtější model společně s velmi tichým chodem v idle mě definitivně utvrdil v kladných dojmech z chlazení.

Přetaktování

Karta je už trochu přetaktována od výroby (paměti), na ladění frekvence jádra vám postačí rezerva poskytnutá přímo Catalyst Control centrem.

Paměti GDDR5 šlo zvyšovat nejen inženýrům Sapphire z původních 900 na 1000 MHz, ale i mně až na 1200 MHz (byl jsem líný kvůli pro výkon už celkem zbytečnému zvyšování propustnosti hledat AMD GPU Clock Tool, ale tyto GDDR5 paměti Qimondy lze dohnat až nad 1300 MHz). 4,8 Gb/s je už opravdu působivá hodnota.

Jádro jsem nejprve nastavil na 820 MHz, pro 3DMarky je to v pohodě, delší zátěž v Crysis ale odhlalila nestabilitu. 810 MHz pro jádro a 1200 MHz pro paměti už je ale přetaktování a třeba v Crysis to v 1680 × 1050 px v high nastavení znamenalo nárůst ze 46,3 fps na 52 fps.

Shrnující grafy

Chcete-li vidět, jak si Radeon HD 4870 vede ve všech dvaadvaceti testovacích hrách, vraťte se třeba do porovnání HD 4870 X2 proti GTX 260 SLI a prolistujte si kapitoly s herními testy. Od té doby se Radeon HD 4870 s novými ovladači zlepšil v několika herních titulech (viz Bioshock vytažený i do této recenze) a 3DMark Vantage, celkový obraz však zůstává podobný.

Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin's Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin's Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).

Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu. 

Ceny karet jsou z pondělí, 13. září. Všechny jsou získány následujícím postupem:

1. jyxo.cz
2. zboží, řadit od nejlevnějších
3. název produktu (většinou více způsoby, abych našel opravdu vše, například HD 2900 Pro, HD2900 Pro apod.)
4. nalezené odkazy rozklikám a beru v potaz jen ceny karet skladem či dostupných
5. vyřadím to, co vypadá jako jednorázová akce, repas
6. vyřadím to, co vypadá jako náhoda, co je na míle vzdáleno cenám v dalších obchodech

Celkový výkon (viz grafy výše) pak podělím touto cenou (a posunu desetinnou čárku o několik míst tak, aby jste nemuseli číst nepřehledná čísla s pěti desetinnými místy). V následujících grafech platí, že vyšší index znamená lepší poměr výkon/cena a karty s nejvyšším číslem jsou pro dané rozlišení/nastavení nejvýhodnější koupí:

 

Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.

Verdikt

Toxic Radeon HD 4870 je skvělá karta. O tom, že podává výborný výkon ve všech současnách hrách a nepřekvapí ji ani 4× a ani 8× anti-aliasing není pochyb, to už umí Radeon HD 4870 „sám o sobě“. Přidanou hodnotou je ale především chladič: ten je značně účinnější než referenční (alespoň co se týče chlazení GPU) a přidává velmi tichý chod.

Toxic bylo možné i poměrně snadno dále přetaktovat, koupíte jej také s bohatým příslušenstvím: hodnota přibaleného softwaru je nezanedbatelná. Škoda jen, že se společnosti Sapphire nepodařilo ještě něco více udělat se spotřebou v idle, zřejmě to ale ze strany výrobce karty moc doladit už nepůjde. Kdo už ale kupuje hráčskou kartu z horních pater, tak nějaké ty max. dvě stovky rozdílu oproti třeba GTX 260 či HD 4850 na elektřině za rok asi neřeší.

Když už jsem kartu otestoval a spokojeně o ní psal poslední řádky a dodělával poslední grafy s cenami, přišla asi jediná kaňka na vysvědčení. Toxic se prodává s cenou, která odskakuje všem Radeonům HD 4870 s 512 MB paměti. Navíc bohužel dost výrazně. Oproti běžným modelům si v průměru připlatíte kolem 1200 Kč. Pomiňme, že za to seženete Accelero S1 i se dvěma kvalitními 12cm větráky – riziko poškození karty při montáži tu je. Na trhu jsou ale přetaktované karty s nadstandardním chladičem od jiných výrobců, příplatek proti kartám s ref. chladičem a takty je přitom jen v řádu pár set. Cenou 6700 Kč se tento HD 4870 dostává pomalu i do vod GTX 260 s 216 SP, je však určitě dražší než dobře přetaktovatelná standardní GTX 260 (192 SP).

Sapphire Toxic má třeba oproti PowerColoru onu PWM regulaci a také něco logicky platíte za bundle v krabici. Koupí Toxica určitě chybu neuděláte, kombinace vysokého výkonu a tichého chodu není zrovna nejčastější. Nesmíte přitom ale myslet na poměr cena/výkon, v tom Toxic neexceluje.

Sapphire Radeon HD 4870 512 MB Toxic Edition

+ výkon ve všech hrách (obecně HD 4870)
+ rychlý anti-aliasing (
obecně HD 4870)
+ velmi tiché chlazení (v idle, v zátěži pak nadprůměrně tiché pro svou třídu)
+ výrazně nižší teploty GPU než s ref. chladičem
+ příslušenství

- vyšší cena
- vyšší spotřeba v idle (obecně pro HD 4870)
 

ICTS24

Za zapůjčení grafické karty Radeon HD 4870 Toxic pro účely soutěže děkujeme společnosti Sapphire

Sapphire