Když byla letos na jaře do světa vypuštěna testovací metodika FCAT, hlídající vyrovnanost snímkové frekvence u grafických karet, AMD to zastihlo tak trochu v nedbalkách. Nvidia se na potlačení obávaného microstutteringu u dvojčipových grafik a konfiguracích s vícero GPU v zapojení SLI zaměřila již loni při vydání karty GeForce GTX 690. Naopak AMD podobná technologie chyběla, což obzvlášť zabolelo, neboť firma zrovna uvedla dvoučipovou kartu Radeon HD 7990. Až nyní přichází slíbená oprava – technologie Frame Pacing.
Nová funkce se nachází v balíku ovladačů Catalyst 13.8 Beta, které firma vydala 1. srpna (augusta). Původně sice měly přijít již o den dříve v červenci (júli), za takové drobné zpoždění se ale těžko zlobit. Momentálně se jedná jen o první zkušební verzi bez záruky a zřejmě ještě pár měsíců potrvá, než se Frame Pacing ocitne i ve stabilních ovladačích s certifikací WHQL. Pokud byste bez ohledu na beta status těchto ovladačů toužili Frame Pacing vyzkoušet (máte-li CrossFire či duální Radeon a microstuttering vás trápí), můžete je stáhnout zde. Mimochodem, v této zkušební verzi ovladače údajně AMD také přidalo podporu pro OpenGL 4.3.
Frame Pacing je v konfiguračním centru ovladačů Catalyst možno zapnout buď všeobecně pro veškeré aplikace spouštěné na PC, nebo nastavení provést zvlášť jen pro některé programy (hry). Ve výchozím nastavení je Frame Pacing zapnutý, takže si již uživatel nemusí s microstutteringem dělat starosti. Vypnutí této funkce je údajně doporučeno v případě, kdy jde o co nejvyšší výkon, neboť aktivování se sebou nese určitý propad. Implicitním zapnutím Frame Pacingu nicméně AMD asi dává najevo, že uznává negativní dopady microstutteringu a chápe Frame Pacing jako cosi, co od této chvíle bude standardem. Snad to také značí, že nová funkce nedělá neplechu a je proto zralá k reálnému nasazení.
První nástřel v ovladačích 13.8 Beta by měl fungovat jen pro hry používající DirectX 10 a 11, a také jen při zobrazení na jednom monitoru. Až v dalších krocích zřejmě AMD funkci Frame Pacing zprovozní i v konfiguraci s více monitory a také pro hry postavené na OpenGL nebo DirectX 9. Na druhou stranu dobrá zpráva: Frame Pacing funguje na všech grafikách, které ovladače momentálně podporují – tedy i na Radeonech řady HD 5000 a HD 6000, ať už dvoučipových nebo kartách zapojených v CrossFire.
Podle prvních testů zahraničních webů technologie Frame Pacing vcelku funguje, ba snad dokonce rehabilituje Radeon HD 7990, kterému metodika FCAT doposude nedávala bůhvíjaké vysvědčení. Pochopitelně s již zmíněnými výhradami (DirectX 9 ještě nefunguje, také Eyefinity zatím není podporováno); lze ale říci, že AMD dluh smazává. Jedná se minimálně o začátek konce problému jménem microstuttering u karet Radeon.