Hlavní navigace

Jednu drahou kartu, nebo dvě levnější (SLI)?

19. 10. 2007

Sdílet

Zdroj: Redakce

Motivace testu, testovací sestava

Pokud by SLI či obecně Multi-GPU režim fungoval ideálně, není v mnoha případech (kromě limitu ve ve velikosti paměti či šířce sběrnice) asi co řešit. Za stejné peníze získáte často mnohem více jednotek (stream procesorů, shaderů - jak chcete; vyšší fill-rate atd.). Jenže nárůst s druhou kartou se málokdy blíží 100 %, v ideálních případech se pohybuje mezi 80 až 90 %, někde dokonce SLI (nebo CrossFire) nepomůže vůbec. Jak to tedy je? Vyplatí se o zapojení dvou grafik vůbec přemýšlet?

Na tuto jednoduchou otázku odpoví krátký praktický test. Během připravovaného srovnání SLI vs. CrossFire jsem získal a proti sobě mohl postavit následující dvě, v souhrnu stejně drahá grafická řešení:

Zotac

GeForce 8800 GTX OC (kde OC znamená velmi mírné zvýšení taktu jádra z 576 na 600 MHz) od BFG. Klepněte pro zvětšení

BFG

Dvě GeForce 8800 GTS 320 MB od Zotacu. Klepněte pro zvětšení

Testy se zaměřujá na rozlišení 1 920 × 1 200 px a moderní herní enginy, protože pokud už jste ochotni vydat více než 12 000 Kč jen za grafické karty (či jednu grafickou kartu), určitě investujete alespoň podobnou částku do monitoru a také jistě nezůstanete u starších her.

Velmi zajímavé bude pozorovat, jak si SLI zapojení dvou GeForce 8800 GTS s relativně malým frame bufferem (320 MB, relativně myslím jako relativně vzhledem k výkonu spojených jader G80 GTS) poradí se 4× anti-aliasingem (MSAA) v takovém rozlišení.

Testovací sestava a testy

Procesor Intel Core 2 Duo E6750, 2,66 GHz
Základní deska BFG nForce 680i SLI
Čipová sada Nvidia nForce 680i SLI
Skříň SilverStone Temjin TJ07
Pevné disky WD Raptor X 150 GB
WD Caviar RE2 500 GB
Paměť 2× 1 GB A-Data Vitesta Extreme DDR2-800, 4-4-4-15
Zdroj BFG 1 000 W PSU
Grafické karty BFG GeForce 8800 GTX OC 768 MB (600/1 800 MHz)
2× Zotac GeForce 8800 GTS 320 MB (513/1 585 MHz)
Operační systém Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače Nvidia ForceWare 163.75

Operační systém byl aktualizován pomocí všech záplat týkajících se grafického výkonu. Vertikální synchronizace (Vsync) byla vypnuta, v ovladačích ForceWare byly vypnuty trilineární optimalizace (filtrování textur nastaveno na High Quality).

Testováno bylo v těchto hrách:

  • Bioshock (DirectX 10)
  • Company of Heroes 1.71 (DirectX 10)
  • Lost Planet 1.004 (DirectX 10)
  • World in Conflict 1.001 (DirectX 10)
  • F.E.A.R. 1.08 (DirectX 9, soft shadows)
  • Gothic 3 (DirectX 9, HDR)
  • Medal of Honor: Airborne (DirectX 9, HDR)
  • Serious Sam 2 (DirectX 9, HDR)
  • Enemy Territory: Quake Wars 1.1 demo (OpenGL)

Ve všech hrách bylo testováno s maximálními možnými detaily, v Bioshocku byla vypnuta volba Force Global Lightig a ve World in Conflict volba Transparency Anti-Aliasing. U her, kde nebylo možno spolehlivě vynutit anti-aliasing, jsem místo 1 920 × 1 200 px se 4× AA a 16× AF zvýšil rozlišení a testoval jen s AF - tedy ve 2 560 × 1 600 px s 16× AF.

Herní testy (grafy)

Začal jsem samozřejmě tím, co vás zajímá nejvíce: novými hrami s podporou DirectX 10:

V DirectX 10 hrách se jedna GeForce 8800 GTX jeví jako výkonnější, jak je tomu v DirectX 9 hrách a nové OpenGL hře Enemy Territory: Quake Wars:

SLI výborně funguje především ve F.E.A.R., ale celkově platí, že ve straších hrách, či hrách založených na starších enginech je SLI natolik efektivní, že se dvě 8800 GTS 320 jedné 8800 GTX vyrovnají. Pojďme zapnout vyhlazování a maximální anizotropní filtr:

V grafech vidíte, že se rozdíly ještě prohloubily. Je to tím, že nové hry využívají větší množství paměti a SLI dvou GeForce 8800 GTS je zřejmě limitována velikostí frame bufferu, u starších her naopak spojení dvou GTSek má takovou sílu, že i v 1 920 × 1 200 px zvládá 4× MSAA jen s malým zpomalením. Ve hrách Bioshock, Medal of Honor: Airborne a Gothic 3 se mi nepodařilo MSAA ani vynutit, a tak jsem místo toho zvedl rozlišení na 2 560 × 1 600 px.

Už jste si asi zvykli, že se na ExtraHardware.cz věnujeme i minimálním fps, jež odráží chvíle, kdy má grafická karta (či jiný subsystém) ve hře největší potíže. Bohužel pro ty, co mají jednu kartu a chtěli by takto upgradovat, právě tato měření nevyznívají pro SLI spojení dvou levnějších grafik dobře.

Shrnutí výsledků, verdikt

Možná nejste z grafů úplně moudří, zkusme si společně výsledky ještě jednou projít. Takto dopadly herní testy (průměrné fps) bez anti-aliasingu:

Pokud ve hrách zapnete vyhlazování hran (4× MSAA) a pokročilejší filtrování textur (16× AF) anebo v některých hrách místo anti-aliasingu zvolíte maximální rozlišení 30" LCD panelu (2 560 × 1 600 px), vše je ještě jasnější:

Hráči často sledují především minimální fps, tedy poklesy snímkové frekvence v nejnáročnějších lokacích:

Asi sami vidíte, že pořízení dvou GeForce 8800 GTS 320 MB do SLI místo jedné GeForce 8800 GTX do nového počítače nemá žádný smysl. Podtrhuje to i měření spotřeby v zátěži a bez zátěže:

MMF24

Sice ve hrách, kde SLI režim nepřináší takový efekt, tak dvě grafiky nemají ani takovou spotřebu, ale už odběr v klidu při provozu Windows Vista je u dvou samostatně vcelku úsporných GeForce 8800 GTS 320 MB docela nepříjemný.

Závěr je tedy snadný: Máte-li tolik peněz na grafické řešení, vezměte jednu silnější kartu, minimálně v konkrétním případě jedné GeForce 8800 GTX a dvou levnějších GeForce 8800 GTS 320 MB hovoří výsledky jasně pro single kartu. SLI je zajímavé, jen pokud už máte koupenu desku s podporou SLI a chcete k jedné kartě přikoupit druhou. A možná bude skutečně zajímavé u dvou GeForce 8800 GT, zvlášť, když by tyto karty byly pod 7 000 Kč.

Za zapůjčení karet Zotac děkuji společnosti: 100Mega Za poskytnutí testovacích her děkuji společnosti: CD Projekt