Jinak je to samozrejme neuspech. Po tak velke marketingove masazi a investicich co do toho QC s OEMky dal, je vysledek 0.8% trhu a to kdo vi jestli..
Tenhle procentualni zisk stale nikoho (vyjma uz zainteresovanych stran) nebude zajimat, aby pro to cokoliv optimalizoval.
27. 11. 2024, 09:31 editováno autorem komentáře
Nemůžete být dál od pravdy. Windows řady NT byl právě navržen pro podporu mnoha architektur. Doma ho máme i na Alpha, PowerPC, ARM a v práci brácha ještě na Itanium. Sám Microsoft portuje vše pro ARM, aby si opět procvičil podporu více architektur. Portuje dokonce i věci, co nejsou jeho (Java a prohlížeč Edge vznikl jako fork Chromu/ia i proto, že Google nechtěl naportovat Chrome na Windows/ARM) .
To je pravda, trošku, ale IMHO u Windows by to nemuselo nějak moc vadit. Ten ekosystém je obrovskej a většina jednoduchých aplikací nepotřebuje ani nativní port. Ta aplikace se nepíše celá znovu, to břímě navíc je asi hlavně testování a údržba portu. Zkomplikuje to trochu situaci s ovladačema zařízení 3. stran, tam to bude zajímavé sledovat.
Kdyby ARM celkově nahradil x86, tak to bude mít i dost negativní dopady, ale kdyby byla dlouhodobá budoucnost to, že ty platformy budou jet paralelně, aniž by jedna trpěla, tak to je asi nejlepší možnost. 32bit a 64bit x86 dokázaly taky deset let dobře koexistovat a zahození 32bitů, kde k němu došlo, je asi spíš o tom, že x86-64 je logická náhrada, ne alternativa k 32 bitům.
Ano, většinu věcí není třeba portovat. Koupíte nový notebook s Qualcommem a furt si polepšite oproti předchozímu notebooku s Intelem i v x86, díky hardwarové akceleraci emulace. Což je proti minulostí game changer. Ani AAA hry nejsou problém, např. Cyberpunk 2077 jede v "žiletce" s QC s využitím FSR (upscale) 1080p60. Většina externího HW je pokryta standardními ovladači USB zařízení a dost věcí je i bezdrát.
> QproTest
> Až na tom ARM dostatečně prodělá a vzdá to, začne se Microsoft soustředit zase plně na x86 a tomu já fandím
ARM na tom vydělává a Microsoft se soustředil na x86 už dost dlouho a kde jsme.
27. 11. 2024, 14:19 editováno autorem komentáře
"Ta aplikace se nepíše celá znovu, to břímě navíc je asi hlavně testování a údržba portu. Zkomplikuje to trochu situaci s ovladačema zařízení 3. stran, tam to bude zajímavé sledovat."
.. vsechno jsou naklady navic. Na vsechno potrebujete nejake know how. Coz jsou opet "zdroje" navic. Jakakoliv udrzba, jakykoliv port. Neznam firmu, ktera by dobrovolne vydavala penize/zdroje na neco, z ceho nebude mit zpetny profit, at uz kratkodobe nebo ve strednedobem meritku.
Pokud ale třeba polovina Američanů střední a vyšší třídy používá Mac, tak se ti to vyplatí. Určitě se za našeho života dočkáme, že x86 bude minorita. Už teď je stejně výrobců desktopových procesorů pro x86 a ARM a jestli se příští rok přidá k Mediateku i NVidia, tak bude 2x více výrobců ARM než x86. AMD bude sice nejlepší, ale Intel bude za všema ostatníma, takže to bude AMD, 4 výrobci ARM, Intel. Jak dlouho bude x86 pak vládnout? Budeš chtít, aby jeho podporu firmy hned odřízly, až se váhy přehoupnou?
27. 11. 2024, 22:42 editováno autorem komentáře
Hmm...ty moc netusis, jak ten bussines funguje co?
Kdyz dodam na trh 100k notebooku a koupi si ji 100 lidi, jak to ma oslovit nejake tvurce programu? Nijak.
Az budu mit treba 10+% na trhu, tak se ta situace zacne menit, ale proc by to lidi kupovali, kdyz to nema zadnou pridanou hodnotu? Je to presne co bylo driv, slepice nebo vajicko.
TO ze ty spolu s JirkaK jste nadsenci do ARM neni duvod, proc by si to nekdo jiny mel koupit :))
Hmm...ty moc netusis, jak ten bussines funguje co?
Qualcomm jen oficiálně potvrdil nástup ARMu do Windows PC. Ale uživatelů je tu už milióny díky virtualizaci Windows v macOS. Protože pro ty tvůrce programů je 10x jednodušší udělat arm64 build než port pro jiný OS. A kolik % trhu chceš, aby to pro tebe mělo smysl? Pro tebe to nemusí mít smysl ani s 50 %. Důležité je, že pro ostatní to smysl mít bude. Koukni třeba na procenta Linuxu nebo dokonce macOS.
No evidentně Apple, ktery nemá overall ani 10% přesvědčuje docela jasně spoustu vývojářů, hodně těch vývojářů dokonce vyvíjí SW na Mac ale ne pro Windows protože se jim to nevyplatí. Někteří dělají oboje, resp. pro všechny tři, Mac, Win, Win on Arm. Identická multiplatformní aplikace. Osobně používám, krom pár drobných věcí výhradně takové aplikace, které jsou multiplatformní a mají své buildy jak pro x86 tak Arm a to i napířč OS.
A ne nejsem nadšenec do Arm ano do nějaké konkrétní značky, jak často myslíš, jsem nadšenec do techniky. A Arm jsou nejrozšířenější CPU na světě, kam se hrabe x86. Však já mám dvoujádrový Arm s 256MB paměti i v "obyčejném" kabelu k telefonu (Apple Lighting - HDMI). Máš to v podstatě v každém chytrém telefonu, tabletu, hodinkách, máš to běžně ve sluchátkách, televizích ale i jiných spotřebičích v domácnosti - pračky, lednice, trouby... Máš to v autech, máš to v kdejaké jednorázové věci, v průmyslových aplikacích...
Jenže těch 0,8% samo o sobě neříká vůbec nic. Notebooky s novými Snapdragon procesory jsou takřka výhradně dost drahé ultrabooky, takže srovnávat to s prodejem např. herních notebooků nebo dokonce i desktopových PC nemá žádnou vypovídající hodnotu. Bylo by potřeba srovnat prodeje jen v rámci stejného segmentu.
Asi tak. Qualcomm už ohlásil levné SoC i pro obyčejné notebooky. Jedou "od shora", jak je zvykem.
A že tombomino v takové situaci vidí 0,8 % jako neúspěch? Linux má po 20 letech jen 2,5x tolik, a ten narozdíl od Qualcommu nemá kam růst.
Taky nevím, jakou marketingovou masáž myslí. Já všude vidím ódy na AMD, Intel a Apple. Qualcomm v lepším případě považovali za bez šance, v horším o něm vůbec nemluvili.
27. 11. 2024, 13:18 editováno autorem komentáře
Souhlasim, 0,8% nerika moc, protoze skupina lidi, ktera si to koupila, bude bud velmi specificka a nebo neinformovana. V principu nic mezi tim. Zkouset to porovnavat s hernimi notebooky nedava smysl, ani s cimkoliv jinym ze sveta x86, co neni na "obecne office pouziti", protoze technicky QC v soucasnosti na vic nema.
27. 11. 2024, 13:53 editováno autorem komentáře
Až na to, že ty hry jedou nejen na Qualcommu, ony jedou i na Macu. Např pro Cyberpunk 2077 apod. sám Apple naportoval DirectX 12 do macOS a na Qualcommu (Windows) to jeho iGPU v "žiletce" taky utáhne (nativně 1080p30 nebo 720p60, s FSR 1080p60). Žiletku si člověk nekupuje na hlavní hraní, stačí, že tam vše jede (i AAA hry). V případě potřeby si k tomu koupí zařízení vyloženě na hry. Mám ve svém okolí Macaře, co k tomu mají nabušené PC (x86 Windows) a pouští ho jen na některé hry (např Zaklínač 3 s Path Tracing).
27. 11. 2024, 14:07 editováno autorem komentáře
Nejak ti z toho komentare vypadlo, ze jsem se bavili o hernich noteboocich, ne o plackach bez dedikovane grafiky. I kdyz i tady uz StrixPoint nebo AL nejsou uplne zahozeni.
Takze jeste jednou.. predpokaldam, ze notase se ARM jsou rychlejsi nez HERNI notebokky, ze?
;)
27. 11. 2024, 22:23 editováno autorem komentáře