K čemu je tablet?

31. 8. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

30. srpna proběhla v obchodním centru Galerie Harfa tisková konference společnosti Lenovo, kde byla představena nová identita společnosti spočívající v přidání dovětku "for those who do" do loga (k vysvětlení této fráze je nutná několikaminutová prezentace se slajdy a videem, takže se o to zde ani nebudu pokoušet), tablety řad Idea a Think, otevřena kamenná prodejna této společnosti. Informování o této akci přenechám kolegům z Extra PC a ExtraNotebook, kteří se tiskovky také zúčastnili. Jelikož notebooky a tablety nejsou oblastí mého primárního zájmu a pozvánku na konferenci jsem přijal víceméně proto, že byla v Praze, jsem se chtěl dozvědět, k čemu ten tablet vlastně je a proč bych ho měl chtít.

U takového smartphone je to jasné, strčíte jej do kapsy, ale přitom jste pořád v kontaktu, máte přístup na web, můžete si přečíst denní tisk, naplánovat cestu městskou hromadnou dopravou, zahrát si hry a spoustu dalších věcí. Tablet umí vlastně to samé, akorát je rozměrný, těžší a obecně takový neskladný.

Jeden ze zástupců firmy Lenovo, kteří nám tablety představovali (jméno jsem zapomněl, i to je ostatně důvod, proč reportáž nechávám na jiných), nám na moji nevyřčenou otázku odpověděl s překvapivou upřímností, kterou byste od PR kravaťáka rozhodně nečekali.

Společnosti potřebují prodávat, potřebují vytáhnout ze zákazníků peníze. A zákazníci právě teď chtějí tablety a Lenovo nemůže dopustit, aby celý segment trhu obsadil jeden výrobce, který i navzdory záplavě zařízení z Asie drží poměrně velký podíl. Nebudeme chodit okolo horké kaše, je to Apple. (Konec nepřímé citace.)

Lenovo (a vlastně ani ostatní asijští výrobci) vlastně neví, proč tablety vyrábějí. A zákazníci pravděpodobně neví, proč je vlastně kupují. Je to prostě zrovna cool, trendy a je to módní záležitost (i to nám ostatně na tiskovce bylo sděleno). Člověka skoro mrazí z uvědomění, jaký vliv má na naše životy jediná firma – ano, řeč je opět o Apple.

A new market out of thin air

Málokterá firma se může pochlubit tím, že vytvořila nový segment trhu. Jen tak z ničeho nic. Vydat zařízení, které na trhu není a nikdo ho nikdy nepotřeboval, prodávat jej po milionech a být napodobován všemi svými konkurenty. Voodoo v roce 1996 stvořilo akcelerátor 3D grafiky, ale k tomu by možná tehdy existující výrobci video adaptérů časem dospěli i sami. Asus na sklonku roku 2007 stvořil netbooky, ty se ale nyní ukazují být pouze pomíjivou módní vlnou, jejich prodeje klesají a marže na nich taktéž.

Apple ale v posledních letech vynalezlo nový segment trhu hned dvakrát. iPhone byl v roce 2007 prvním zařízením svého druhu. První drahý telefon s velkým dotykovým displejem, který ale nebyl mířen na manažery a obecně lidi, kteří potřebují chytrý přístroj k práci. Slovy známého narcise a bloggera Radka Hulána byl iPhone pro lidi, kteří na telefonu nechtějí pracovat, ale matlat prstem po displeji.

Segment „pracovních“ smartphones přitom prakticky zanikl. Windows Mobile, rezistivní dotykovou obrazovku a čistý a precizní stylus odnesla voda. Nahradily je Android, Bada, Symbian ve své poslední křeči ^3, Windows Phone 7 a zpocené prsty zanechávající na displeji mastné šmouhy. A jakkoliv se vám to líbí nebo nelíbí, všechny tyhle systémy a telefony jimi vybavené si něco berou z iPhone.

Dalším novým trhem, který vymyslelo Apple, jsou tablety. Přenosné počítače bez klávesnice a s dotykovou obrazovkou sice před iPadem existovaly, víceméně ale nikoho nezajímaly. Po iPadu kde kdo tablety vyrábí (a řekněme si na rovinu, že většinou je to iPad přes kopírák) a všichni je chtějí. Ale proč vlastně?

Apple je náboženství

Možné vysvětlení skýtá objev vědců, že mozek fanouška Apple funguje podobně, jako mozek náboženského fanatika. Nelze vyloučit spojitost, že jste-li zarytý fanda Applu, jste zároveň člověk, který si nechá hustit do hlavy nesmysly o stvoření světa za sedm dní a bezmezně jim věří. Úspěch produktů Apple v USA a naproti tomu ve z většiny kacířské České republice tomu ostatně nasvědčuje.

A nebo…

bitcoin školení listopad 24

Blbost, každý správný hašašín přece ví, že „nothing is true!“

Vlastnictví mocného artefaktu, který umí ovládat mysl lidí, by vysvětlovalo mnohé. Tedy až na rakovinu Steva Jobse. Že by ji jablko léčit neumělo?