Hlavní navigace

K čemu lidé využívají Xboxy One a 360? Z velké části jde o sledování Netflixu a spol.

8. 6. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Výzkum Ars Technicy nám přibližuje, k čemu všemu dnes slouží tzv. herní konzole. Není to pouze hraní.

O herních konzolích máme zjednodušeně tendenci uvažovat jako o zařízeních pro hraní, což primárně bezesporu stále jsou. Plní ale také další úlohy. Např. PS2 byl relativně laciný přehrávač filmů na DVD. (Při uvedení cena konzole odpovídala samotnému přehrávači, takže je jasné, co nabídlo za podobné peníze více.) Díky Ars Technice se můžeme podívat na to, k čemu lidem slouží Xbox One, který Microsoft při slavném uvedení na E3 v roce 2013 prezentoval z nemalé části jako zařízení určené pro konzumaci televize.

Využívání konzole Xbox One

Analýza postavená na datech z období od 26. září 2016 do 12. února 2017 ovšem nezachycuje Xboxy nepřipojené k internetu, ačkoli offline konzolí (pravděpodobně) postupně ubývá. Hraní nativních her tvoří necelých 55 % činností. Ačkoli hraní zůstává nejdůležitějším aspektem konzole, lidé dnešní konzoli berou jako univerzální zábavní systém.

V 16,5 % případů sledují Netflix, necelých 7 % připadá na sledování televizního vysílání a znovu necelých 7 % patří sledování YouTubu. Zhruba 14 % pak zbývá na používání dalších (neherních) aplikací. Velmi málo využívanou funkcí je hraní her určených pro Xbox 360. Nová konzole není automaticky zpětně kompatibilní a Microsoft každý měsíc informuje o tom, jaké starší hry jsou na Xboxu One nově podporovány.

xbox-one-konzoleVyužívanost v podobě 1,5 % možná neodpovídá důležitosti, s jakou bývá funkce prezentována. Podle Mike Nicholse z týmu kolem Xboxu zpětnou kompatibilitu vyzkoušela polovina vlastníků a vlastnic konzole a celkem nahráli přes 508 milionů hodin starších titulů. Což je nicneříkající číslo, které firmy rády vytahují, když se nemohou pochlubit užitečnou statistikou – bez kontextu má toto číslo slabou vypovídající hodnotu. Na druhou stranu Microsoftu musí nejlépe vědět, jestli se mu vyplatí investovat do přidávání podpory titulů z Xboxu 360.

WT100

Využívání konzole Xbox 360

Ars Technica vypracovala rovněž srovnání, kde se zaměřila na využívanost Xboxu 360. V tomto případě byl ovšem datový vzorek k výzkumu podstatně menší. Dodal bych, že dnešní model používání nemusí odpovídat tomu, jak byla konzole využívána v dobách největší slávy. Hry na DVD jsou nejčastějším způsobem, jak je konzole využívána (asi 37 %). Netflix je sledován ve 34 % případů, dále zbývá cca 14 % pro YouTube a 12,5 % pro další neherní aplikace.

Lze předpokládat, že herní komunita se spíše přesunula k nové konzoli, takže aspoň mně dává smysl, že si Xbox 360 v obýváku nechali z velká čisti ti, kdo skrze něj sledují video. Do hraní patří ještě 2,3 % případů, kdy si majitelky a majitelé konzole pouští hry stažené z XBLA. Odhadem lidé hrající hry na této konzoli vlastní z více než 80 % hry zakoupené maloobchodně, zatímco ve zbytku případů jde o hry z XBLA. Detailní report, včetně žebříčků nejpoužívanějších aplikací a nejhranějších her naleznete na webu Ars Technica.