Obrázek, který se na internet dostal a vidíte jej v galerii níže, tvoří časovou osu a pokroky jsou nahlíženy optikou efektivnosti GPU, tedy poměru mezi výkonem a spotřebou. Ten je u současných GPU možná nejdůležitějším kritériem. Celkový výkon je omezen právě spotřebou, takže pokud se vám podaří ji snížit, můžete tuto úsporou vyměnit za vyšší takty a tím i výkon – jak ukázal třeba úspěšný Maxwell od Nvidie.
Na letošní rok 2016, podle všeho jeho letní měsíce, je v plánu vložena architektura Polaris, jejíž uvedení se pomalu blíží. Tyto čipy budou mít podle AMD efektivitu 2,5× lepší než 28nm GPU poslední generace (ta jsou vytyčena do konce roku 2014, takže jde zřejmě o Tongu a Fiji). Kromě toho není k Polaris uvedeno více, něco ale naznačuje další architektura v řadě – Vega, opět pojmenovaná po hvězdě (Polaris znamená Polárka). Vega totiž přijde hned v roce 2017 (asi na začátku či v jeho první polovině) a jako novinku má paměti HBM2.
GPU architektura AMD Polaris, první prezentace
Polaris jen s pamětí GDDR5?
Při takto rychlém sledu je pravděpodobné, že jádro architektury shaderů a výpočetních jednotek nebude ještě příliš změněno a dokonce by mohlo být i stejné jako v Polaris. Také čas na nový výrobní proces ještě nenastane, stále by mělo jít o 14/16nm generaci. Velmi pravděpodobně tak bude rozdíl právě v technologii pamětí. Jinými slovy, z tohoto detailu by mohlo vyplývat, že letošní GPU Polaris budou mít jen konvenční paměti GDDR5 (či teoreticky GDDR5X, které ale v létě asi nebudou připraveny k nasazení). Teoreticky by pravda mohly být použité i paměti HBM první generace. Ovšem Polaris by také asi mohly být jen levnější GPU pro nižší a střední třídu (AMD mluvilo o dvou typech, Polaris 11 a Polaris 10), jak jsme již nadhodili zde. Pak by asi mezi nimi nic s HBM nebylo a tuto paměť by nadále užívalo jen GPU Fiji, které by tak asi zůstalo ve službě v highendu bez náhrady až do příchodu Vegy.
Roadmapa grafických architektur AMD: Polaris, Vega, Navi (GDC 2016)
To jsou spíše spekulace či dohady, každopádně Vega v roce 2017 by již měla nové highendové GPU přinést jistojistě, právě proto, že bude spárována s drahou pamětí HBM2. Vega má opět mít lepší poměr spotřeby a výkonu – pokud by měřítko sedělo, pak možná 3,5× ve srovnání s 28nm čipy, ovšem geometrie grafu může klamat. Takové zlepšení by mohlo pramenit právě z náhrady konvenční paměti novou HBM2, která má nižší spotřebu, takže je s ní GPU daného výkonu úspornější. Ovšem možná nastanou i optimalizace přímo v architektuře.
2018: Navi
O jménu Vega se AMD již dříve zmínilo, zato třetí a zatím poslední položka v roadmapě je myslím úplnou novinkou. Architektura Navi má přijít až v roce 2018 (položena je spíše na jeho začátek, to ale nemusí být definitivní) a opět přináší určité zlepšení efektivity, byť menší než při přechodu z 28nm na 14nm výrobu architektury Polaris. AMD pro Navi slibuje opět novou technologii pamětí, která však není specifikována. Nevíme tudíž, zda půjde jen o další generaci HBM, nebo něco radikálně jiného.
Pro Navi je také jako klíčová vlastnost uvedena škálovatelnost, čímž by mohla být míněna schopnost architektury při zvětšování čipu dosahovat vyšší výkon. Tato škálovatelnost by ale mohla mířit i opačným směrem, tedy značit schopnost implementovat také malá a velmi úsporná mobilní GPU. Teoreticky by mohla být řeč i o škálování více instancí v multi-GPU režimech či dokonce klastrových výpočetních nasazeních. Co přesně tedy AMD tímto pojmem míní a co nám to přinese v praxi, je vysoce nejasné.
GPU Fiji s pamětí HBM (Zdroj: Legit Reviews)
Druhý Polaris demonstrován v akci
Na akci Capsaicin AMD také prezentovalo běh hry na GPU s architekturou Polaris – a to zřejmě jiného GPU, než toho, které bylo podobně demonstrováno na CES 2016. Tehdy byl údajně vyzkoušen malý (okolo 120 mm²) čip „Polaris 11“. Dnes na Capsaicinu měl být údajně demonstrován větší označený jako „Polaris 10“. Ten dle zúčastněných novinářů vykresloval pod DirectX 12 hru Hitman v rozlišení 2560 × 1440 bodů při plynulých 60 snímcích za vteřinu. Mělo by asi jít o mainstramové GPU, podle neoficiálních informací může mít plochu 232 mm² (to je ale nepotvrzená věc).
Aktualizace:
Raja Kodurdi novinářům prozradil, že číslování čipů je založeno na časové posloupnosti. Vývoj silnějšího Polaris 10 by podle toho začal či skončil dříve, než slabšího Polaris 11. I pokud by nějaké hypotetické další GPU (zatím se o žádném neví) bylo silnější, bude se jmenovat Polaris 12.
Hvězdy lákají?
Systém pojmenování architektur po astronomických objektech (hvězdy, galaxie) se zřejmě stává jakousi obdobou nomenklatury se jmény význačných fyziků, kterou používá Nvidia. AMD možná seznalo, že podobná symbolika více přitahuje, než strohé „GCN 1.3“ či „GCN 4“. Ostatně i onen slajd s grafu podobnou roadmapou trochu prezentace Nvidie připomíná. Ovšem nemusí jít nutně o kopírování konkurence, AMD podobný styl již dávněji používalo u svých CPU (viz tento a tento slajd).
Zdroje: PC Perspective, VideoCardz