Kyselé okurky v médiích
Tento pojem zřejmě sahá někde do 19. století. Podle Brewerova výkladového slovníku se dříve jednalo o období, kdy nepracoval parlament ani soudy. Tedy červenec a srpen, zkrátka letní prázdniny. Od toho se pak odvíjela situace v tisku, protože se psávalo převážně o politice.
Přestože se za více než sto let společenská situace velmi změnila, okurková sezóna pokračuje dál. V létě jezdíme na dovolenou, stejně tak politické špičky, na které jsme zvyklí koukat v novinách i televizi každý den. Lidé ani netráví tolik času čtením, ale jezdí na výlety, jsou někde venku. To se ostatně projevuje i na návštěvnosti webu.
To se týká i dalších odvětví. Velké firmy nepředstavují významné novinky a zvlášť v oblasti počítačů je mrtvo. To vše pak má za následek, že média vydávají články, na které by jinak ani nepřišla řada. Například v první polovině roku se pořádají tři velké IT veletrhy (CES, CeBIT a Computex), v září startuje elektronický veletrh IFA a další. Na začátku roku se představí novinky, které přijdou většinou na podzim. No a na podzim se o nich píše znovu. Buď recenze, nebo kritiky, že to a tohle zase odložili.
Další vlna novinek přichází před vánočními svátky. To jsou období informačně hodnotná (v lepším případě). Ale co chudák léto?
Sbírají se drobky
Společnost si nemůže dovolit, aby se o ní přestalo mluvit. Takže se vymýšlejí fámy, případně se recykluje už jednou napsané. Ve sportu si každý zahraje na odborníka přes obchod a spekuluje se, kdo kam přestoupí, jak se bude dařit nějakému týmu apod. Politici se chválí, jaké zařídili krásné léto a že si příští rok opět utáhneme opasky. Boom zažívá kultura, především open-air koncerty a festivaly, ve filmu se toho příliš neděje. A IT postihuje bída a už zmíněná recyklace.
Firmy opět připomenou, co za produkty vydají na podzim a novináři to s poděkování opět papouškují. Facebooková skupina „podívejte se na toho roztomilého delfína“ má x-miliontého fanouška? Jasně, to se bude hodit. Deset nejlepších videí na YouTube? To by se mohlo číst, napíšeme. Takhle to většinou chodí. Nevýznamným informacím se přiloží větší váha. I tento blogpost zřejmě vznikl v důsledku okurkové sezóny.
Mrtvá a hnijící letní díra
Ale zpět k samotnému pojmu. Okurková sezóna se používá převážně ve střední části Evropy a souvisí s dobou sběru okurek, která připadá na léto. Termín se dříve používal i v zahraničí a takové Anglie pamatuje i „cucumber time“, ale s novinařinou tolik nesouvisí (viz Google Books). V tomto případě používají „silly season“, neboli hloupá sezóna. Ve Francii používají adjektivum mrtvá, Seveřané hnijící a nejvtipnější je doslovný překlad německé varianty – letní díra.
- Česko: okurková sezóna
- Slovensko: uhorková sezóna
- Polsko: sezon ogórkowy
- Maďarsko: uborkaszezon
- Německo: Sommerloch / sauregurkenzeit
- Francie: la morte-saison
- Anglie: silly season / cucumber season
- Nizozemsko: komkommertijf
- Norsko: augrktid
- Finsko: mätäkuun
- Švédsko: rötmånadshistoria
- Španělsko: serpiente de verano
Výše zmínění platí pro severní polokouli Země. Třeba Australané okurkovou sezónu neznají, v té době je u nich zima. To si možná vzpomenou na okurky nakládané, třeba naše - znojemské.
Okurková sezóna je právě v polovině, nic s tím bohužel neuděláte. My se ale budeme pokoušet přinášet atraktivní obsah i pro ty, kteří okurky nemají rádi. Protože papriky a rajčata jsou také fajn.
Zdroj: Wikipedia