Procesory jsou stále lepší a lepší. Loni prodanou 8700k nahradila podobně výkonná 10400F, který stála sotva polovinu, kdybych to PC stavěl dnes, tak bych vybral právě 12100F a to i přesto že až grafiky ještě něco spadnou, pořídím RTX 3080 nebo výkonnější pokud se do té doby objeví něco nového s lepším výkonem pro 4k. 12100F má víc než dost výkonu na to co od toho očekávám
Proč by měl být i3 jen do kanceláře? :)
Vždyť je to rychlejší než HIGH-ENDy z roku 2017 a vývoj klasické x86 už dávno nikam nespěchá.
Respektive, pro egoisty tady máme procesory a grafiky za 50tis., ale fakticky to na hraní vlastně není potřeba.
Kdyby nepřišlo vzkřísení u AMD, měli bychom tu pořád i7 s 4/8 jádry, tak jak to měl Intel rád... :)
Osobně mám na 3A mhoho hrách vyzkoušeno, že pořád stačí i7-4770.. Úplně v pohodě.
Jinak jako tradičně skvělá recenze CPU, byť od konkurence kterou mám už jen v záložním PC (před pořízením R7 3700X téměř 10 let s legendárním i5-2400 Sandy Bridge, pochopitelně přetaktovaným trvale o 400 Mhz na jádro na P67 chipsetu). Mimochodem to byl můj poslední procesor, který měl smysl taktovat.
Pokud taktuji CPU, tak už jen staré a dobré AMD na socket 754/939 když se chci pobavit u retro hrátek. U R7 3700X nějak necítím potřebu. Výkonu má tolik, že bych je mohl rozdávat. :)
Přál bych si do testů zařadit Cyberpunk 2077, který je skutečně hodně náročnou hrou a posledním next-gen update 1.5 má na PC vestavěný benchmark.
Též bych rád viděl testy z free verze DCS World, který dokáže značně provětrat CPU výkon jak se na správný a náročný letecký simulátor sluší a patří :) + navíc je dostupný zdarma: https://www.digitalcombatsimulator.com/en/downloads/world/beta/
Máte pravdu. Asi len málokto bude k procesoru bez iGPU kupovať GT 710/1010. Skôr to bola narážka na výkon (teda i Ci3-12100) než Ci3-12100F samotný. Tak som v tomto duchu ten nadpis trochu upravil "Výkon Intel Core i3-12100F není jenom do kanceláře".
Súhlasím aj s tým, že sa jedná o vhodný procesor do lacnejšieho herného/domáceho PC, tak je ten proceosor v texte i hodnotený, ale pre nadpis mi všetky tieto obraty okolo lacného procesora do herných zostáv a podobne prišli ako silné klišé. :)
Přesně tak, ale i kdyby byly Ryzen 3 3100 a 3300X, tak se na tu i3 nechytají a stojí fakticky stejně. Vyplatily by se jen tomu kdo by opravdu věděl že tam do dvou let dá nějaký Zen 3 s více jádry.
Já bych to ani neřešil pro budget sestavy, jak jsem psal výše, aktuálně mířím na RTX 3080 coby herní grafiky, nebo i výkonnější pokud dřív než budu moct koupit 3080 pod 25 tisíc nevyjde nová generace výkonnějších karet. Ta i3 bez problémů zvládne každou současnou hru na 60 FPS v 1% low a na 60FPS lock cílím. V 4k na plné detaily, s případným RT pokud je bude stejně brzda tak 3080 a ne i3.
A to bereš přesně kde. Konzole mají 8 jader nejméně 8 let a podobné argumenty jsem viděl už u FX procesorů před 6-8 lety, realita je jaká?
Když se podíváš na testy tohohle 12100F pořádně tak zjistíš jak je tvé tvrzení naprosto vedle. Třeba Dva roky zpět si nemálo lidí kupovalo na rhaní Ryzen 7 3700X jako velký future proof herní procesor, realita, dnešní I3 ho v drtivé většině her překonává. Ano jsou hry které na 4 jádrech už ztrácejí, ale je třeba kouknout kde a jak, typicky ve FHD s high endovou grafikou. 3-4 roky zpět jsem dostával pojeb že o polovinu slabší grafiku přece nikdo na FHD kupovat nebude... Ejhle.. kupují.. dokonce výkonnější.
Ale i když vezmeme nepravděpodobné, že na FHD si člověk koupí i3 a RTX3080, a bude hrát ty pro CPU nejkrvavější tituly, tak kolik to ztrácí na třeba ten 3700X s 8 jádry? Jestli budu mít 120 nebo 150FPS je de facto jedno.. většina hráčů nepozná rozdíl, natož aby je to nějak trápilo. Rozhodně to není tak že s i3 je to nehratelné a s i5/i7 to běží v pohodě.
Takže se nebojím že s ten komu výkon takového CPU stačí dnes si s ním nevystačí za 3-5 let, a pak nebude schánět CPU ale vymění to celé.
Future proof je nejlepší argument jak si obhájit zbytečné kupování výkonnějšího HW než je potřeba. Za pár let to stejně bude už slabé. Upgrade jedné komponenty bude zbytečný. Raději ušetřit a koupit něco co mi teď stačí a až přestane stačit tak za ušetřené peníze koupit nové..
Známý přesně nějaké 2 roky zpět koupil 3700X s drahou X570 deskou, dal za to přes 16 tisíc, kdyby tehdy koupil 3600 s B450 deskou, měl to za polovinu a ve hrách de facto stejný výkon, teď už je to pomalé proti novým i levnějším komponentám. Te%d, protože to plánoval na 8 let bude ještě 6 let s tím dnes již pomalým HW, kdyby byl chytřejší, mohl za rok/dva koupit něco daleko rychlejšího a to za ušetřené peníze.
Cyberpunk 2077 v testoch máme. Benchmark je fajn, ale asi budeme pokračovať v meraniach vo vlastnej scéne. DCS World... rozmýšlam, či ho má zmysel pridávať vedľa Microsot Flight Simulatoru. V ňom výkon proceosry normálne testujeme štandardne. Od aktualizácie SU5 je to už i bez úzkeho hrdla na CPU.
Hmm, tak se omlouvám, i na pugetsystems.com vychází 12100f v live playback velmi dobře.
http://i.imgur.com/2MPdqHx.png
Pri tomto objeme rôznych testov je to nemožné. Na testovanie s GeForce aj Radeonom by sa museli okresať zhruba na polovicu. Sám u seba si ale nedokážem obhájiť, prečo by mali byť testy s Radeonom také atraktívne, aby to stálo za takýto škrt, keďže ide o testy procesorov a nie grafických kariet. Už v rámci testov základných dosiek s dvoma rôznymi procesormi som si na seba (IMHO zbytočne) ušil celkom slušný bič. :)
Jednovláknový výkon nejde hnát donekonečna, přibyl multivláknový výkon a to výrazně. Ten ale pro běžného spotřebitele není podstatný.
Co se za ty poslední roky děje je to že kdo potřebuje o něco víc než jen kancl kupoval i7...
Na kancl, web či multimedia dnes výkonem stačí i levnější mobil nebo to jde zcela bez něj - Office 365, Web, Remote desktop a věci jako YT, Netflix, HBO apod. mi zvládá samotný monitor bez nutnosti připojit k němu nějaké zařízení (BT myš, klávesnice a sluchátka se ale hodí).
Takže na domácí použíti a non high refresh rate hraní ta i3 dneska víc než stačí. Bude stačit i mnoha profíkům, třeba web development, práce s PS... na to v drtivé většině případů není potřeba nějaký zázračný výkon. Já mám třeba v kanclu přes 5 let starý počítač s i7-6700 a i tohle CPU je na mou práci zbytečný overkill, když jsem tehdy žádal počítač, tak jsem si říkal o Pentium nebo i3 (tzn 2c/4t) a to by mi stačilo i dnes.
Dle mě je to úžasný pokrok za pár let. Výkon je vyšší, cena násobně nižší.
Ano, to je představa některých, pak když dostanou něco s tou i3 tak se nestačí divit že to je rychlejší než jejich bývalá i7 kdesi z doby Sandy Bridge až Haswellu, proti kterým jde znát nejen nárust samotného single thread výkonu procesoru ale i vliv rychlejších pamětí.
Když jsem přecházel doma z 4790k na 8700k tak mě překvapilo že tam, kde jsem ten výkon navíc potřeboval (X-Plane, který je primárně single thread rendering), výkon vzrostl o 30% aniž bych musel taktovat, po nataktování o cca 50%. Čekal jsem možná 10 bez OC s OC do 30. Když pak časem trošku optimalizovali, tak už nebylo ani třeba OC a teď to zládne lépe 10400F a to při nižší spotřebě.
Jak to ze nic.. pred par lety jsi jeste rozjel jakoukoliv hru na 2C. Dneska se ti cast her ani neorzjede/ Nemluve o tom, ze to na nich bude sekana, v pripade ze pojede. Dnesni minimu je 4C/8T, za 2 roky se to klidne muze posunout smerem 6C/12T a nbeo odpovidajici "hybrid" Intelu.
8C konzole jsou tady fakticky az od prichodu PS5 a XOX One, predchozi generace konzoli postavenych na nizko IPC jadrech bych vubec nebral v potaz.
"Známý přesně nějaké 2 roky zpět koupil 3700X s drahou X570 deskou, dal za to přes 16 tisíc"
Lidem, co považují za normální vyplaznout za CPU a desku přes 16 tisic pro domaci, to nikdy nepochopi. Oni si mysli, že maji future-proof reseni na X let dopředu, realita je odjakziva taková, že mají úplné prd.
PS4/Pro a Xbox One/S/X mají papírově 8 cores Jaguar CPU (původně určené pro tablety myslím), ale se sdílenou FPU. Tedy něco jako stolní nepříliš úspěšné AMD FX CPUs co se týče výkonu na jádro. Takže realisticky něco "jako" 4 cores / + o chlup silnější 8 threads, než u nativního SMT/HT.
Moderní konzole alá PS5/XSS/XSX mají CPU v podstatě stejné jako je R7 3700 X, tedy 8 cores /16 threads, ale níže taktované.
Znám spousty lidí co mají R7 3700X v kombinaci s X570 deskou (včetně mě) a bez ohledu na benchmarky z posledních PC titulů, bez ohledu na lepší IPC v Ryzen 5000 series (které více topí) a bez ohledu na nové Intel CPUs nemají reálný důvod pro upgrade na nová CPU.
Velkou výhodou future proof CPU R7 3700X je jeho schopnost pokrýt nejrůznější činnosti jaké uživatel na PC provádí, a nebo může provádět, ať už jde o software co dokáže využít 16 threads (rendering ve 3D, video, streaming), nebo PC gaming náročných titulů alá Cyberpunk 2077, DCS World a dalších.
Osobně jsem kupoval před 2,5 lety v kombinaci s RX 5700 XT, a až na občasné problémy s AMD GPU drivers si nemohu stěžovat na nedostatek výkonu. Pokud něco uživatele R7 3700X limituje ve hrách tak je to výhradně GPU, nikoliv CPU toho mají na rozdávání.
Mimochodem hráči kteří si kupují high-end GPU a CPU pro hardcore hraní (není můj případ) preferují CPU které jím s patřičnou GPU dá stabilních 60 fps prakticky v jakékoliv hře co vyšla a vyjde v následujících 2-4 letech. Jsou ochotni tolerovat občasné propady fps pokud CPU byl za výhodnou cenu (jako kdysi třeba R7 2700X) vzhledem ke konkurenci. A ruku na srdce, ve své době byl R7 3700X velmi dobrá koupě v porovnání s konkurencí.
B 450 chipset neumí PCIE 4.0, dnes již podporované prakticky každou novou generací GPU, totéž nové SSD. Ve finále majitel B450 desky v kombinaci s RX 6000 series GPU (tam především díky architektuře), nebo moderními Nvidia RTX 3000 GPU (např. RTX 3050) ztratí část výkonu (netýká se každého titulu) kterou majitel X570 desky neztratí.
Nikdy není jednostranný pohled na věc co se komu více vyplatí. Každý ať si koupí co mu vyhovuje. Zanedlouho je tu AMD Ryzen 6000, nové desky s novým chipsetem, podporou PCIE 5.0 a DDR5 a je na každém zdali cítí potřebu upgrade, nebo ne.
Osobně jsem třeba v minulosti hodně přemýšlel nad upgrade R7 3700X na R5 5600X, ale s výjimkou lepšího IPC (výkon na jádro) ve hrách tam není žádný jiné benefit.
Vyměnit 65W CPU (single core)/88W CPU (multicore s SMT) za více topící R5 5600X není pro majitele R7 3700X výhrou.
Zatímco majitel R5 3600 s B450 chipsetem dnes nejspíš pokukuje pro upgrade za R5 5600X, majitel R7 3700X s X570 chipsetem vůbec o ničem takovém nepřemýšlí. Tak to je aby řeč o future proof nestála na místě. :)
https://www.youtube.com/watch?v=11NM_uTnA1Q tady to asi není úplně nejaktuálnější update ale je to poslední major verze 2:7.
Má RTX2080 Super k tomu už obstarožní i5-9600k s 3000MHz paměťmi, graficky to má stažené a někde v polovině má overlay z afterburneru...
Využití GPU je kolem 90 procent a fakticky mu to nakrmí krásně 165Hz monitor, co je ale podstatné je utilizace CPU, 30-50% na šesti vláknech tři generace staré i5.
Takže ta i3-12100F v tom bude švihat ještě lépe a třeba Rapierův 3700X to bude mít pěkně za zády.
Tady je https://www.youtube.com/watch?v=NErFS42hC1Q test s RTX3080 Ti a 9900k a 12700k na Win 11. Stock, bez OC...
Má to v podstatě na max, grafika je utilizovaná na plno. 9900k má utilizaci 12-15%, 12700k 7-9%.. Rozdíl ve FPS je v řádu cca 5-8%
Tady je srovnání starších procesorů Sandy Bridge i3, Ivy Bridge i7 a KabyLake i5 - https://www.youtube.com/watch?v=GhqlatavDwE i3 to nedává, i7 se drží když se na scéně moc neděje, jakmile se začne něco dít, tak i5 s 4 vlákny nandá 8 vláknové i7 neskutečně na zadek, někde kolem 40% vyšší výkon.
Rapier ale bude pořád tvrdit jak mnohovláknové CPU DCSku pomohou...
Ta hra jádra nepotřebuje, stojí to na singlu a na grafice pokud se ji naloží... Jako test single threaded hry to může být, ale MSFS je v tomto daleko širší záběr
Tak fajn. Tiež mi bolo zvláštne, že to vychádza lepšie ako Ci5-12400 či dokonca Ci9-12900K, ale nad všeetkymi vecami sa úplne nepozastavujem. Pri tom objeme testov je to nemožné. Všetko testujeme na tri priebehy, takže sa ani nikdy nemôže jednať o anomáliu v rámci jedného merania. Aj keď teda zrovna opakovateľnosť toho PugetBenchu je obvykle slabšia a v prvom priehu su v neiktorých testoch dosahované horšie výsledky a percentuálna ochylka od ďalších meraní je často i pomerne vysoká.
Asi tak, Core i7 sa kupujú aj do nasadení, kde ich je škoda. Hrubý výkon zbytočne vysoký a celá stanica vychádza drahšie, než by mohla. Niekto to obhajuje dlhšou morálnou životnosťou, ale osobne mi príde rozumnejší model to po štyroch rokoch riadne cyklovať s procesormi v tejto triede. Pre administratívne práce by asi v pohode stačili aj tie dve jadrá/štyri Pentia G7400.
Pardon, ale tady sis odpověděl sám. A dle testů je to tak, že ty 4 jádra jsou na ty hry stále dostačující naprosto v pohodě. Ale už mnoho let je slyšet "hry budou potřebovat 8 jader protože konzole". Jak dlouho že jsou mezi námi 4 jádrová CPU? A celou tu dobu co se mluví o té konzolové potřebě, se dle mého pohledu nezměnilo naprosto nic.
A kde jsi přišel na to co Rapier tvrdí?! Nějak jsem si nevšiml, že by Rapier chtěl upgradovat co 2-4 roky CPU a GPU, a nebo, že někde píše něco o tom jak DCS World využije mnohovláknové CPU?
Mimochodem zrovna Rapier ví, že tahle hra umí i v současném DX11 engine bohužel stále využít jen 2 cores a to jedno je využito jen pro sound.
Upgradovat samozřejmě smysl nemá ale zároveň už teď je ta 3700X s X570 deskou ve velké části her slabší než 12100F v Hčkové desce a to je moje pointa.
kdybys tehdy koupil něco za polovinu, výkon bys měl pro hraní stejný, zvláště když cílíš na 60FPS a máš k tomu dnes už spíše lehce podprůměrně výkonnou 5700XT, měl bys to ale za polovic. Ještě bys na tom chvíli fungoval a třeba za 2 roky pořídíš za tu druhou polovinu něco nového, daleko výkonnějšího. Jenže ty na tom dle plánů budeš chtít pokračovat ještě další 5-6 let.
Tvůj future proof neměl cenu a to jsem ti psal už v době kdys to kupoval :)
Tak třeba u nás část administrativy funguje jen na nějakém neníročném Intel Atim terminálu k serverovému virtuálnímu desktopu. Osobně bych si to taky dovedl představit, byť dělám více či méně vývoj, ale všechen kód se kompiluje a běží na serveru, takže fakticky jen ta administrativa. ale asi by byly problémy s přístupy které jsou vázané na konkrétní stanici
Ono i ty 4c/4t nebo 4c/8t Intely byly vyšší třída.
Plebs měl pentia, celerony a atomy.
Od těch dob, kdy stačilo jedno jádro uteklo hodně vody i ve Vltavě. Předělání WoT aby používal vícero vláken je dostatečně názorný příklad, kudy se to bude ubírat.
A 10 GHz jednovlákno to nebude.
Nikdy jsem R5 5600X neměl v ruce, takže si dovolím jen citovat známého co skládá často různým lidem různá PC a vyzná se v HW:
" Sám ten procesor (R5 5600X) je samozřejmě pecka, co se týče výkonu. V Cyberpunku to bylo znát (proti R3 3100), ale třeba kamarád hraje na mé staré sestavě s 3700X a 2070 Super a jede mu to jen o trošku hůř, jak mně (R5 5600X + RTX 3060 Ti), což sedí k těm parametrům. Ale zase C77 je hodně náročný na CPU i GPU. Jinak jsem ten rozdíl popravdě nepoznal v jiných hrách :D
Určitě ale nedoporučuju upgrade. Za stejné peníze máš o 2 jádra míň, plus topí rozhodně víc, jak 3700X."
ja nepisu o tom, ze si "pristi rok nezharajes" a taky ze minimum je 8 jader. Ale optimalizace na 8/16T CPU zacali v principu az s novymi enginy, ktere se vyvijeji na novou generaci konzoli. Peak techto generaci bude nekdy teprve az pristi rok, cca 3 roky od vypusteni. Tech dnesnich 8T jako minimum tak nejak vzdalene pripomina i tech 8C v konzolich, nemyslis? :))
PC ma vyhodu v tom, ze mu ted roste dost rychle IPC, oproti prechozim generacim. Proto je timto schopno balancovat fakt, ze tech jader mu staci mene.
Pokud stale tvrdis, ze se nic nezmenilo, podivej se na srovnani treba 4C4T oproti 4c8T pred 3 lety a ted..viditelny posun tady je.
Rapier necílí na 60 fps, psal jsem o tom co chtějí hardcore hráči kteří na rozdíl od mě hrají hry často (rozuměj denně). Já hry téměř nehraji, až na čestné výjimky (letecké simulátory a pár dalších závodních titulů).
Mě je úplně jedno co Intel 12100F dokáže vůči R7 3700X o 2,5 roku později. Očividně neznáš hardcore hráče, Ti dokázali jet hry na svých i5-2500K (pravda, značně přetaktovaných) cca 10 let, než je situace dokopala vyměnit CPU. Mezitím ignorovali celé generace Intel a AMD CPUs.
V okamžiku kdy se podívám na grafy v QHD a 4K rozlišení ve kterých běžně hraji, tak pro mě jakýkoliv CPU upgrade postrádá smysl. Hráči nehrají v 720p, překvapivě dokonce ani hráči leteckých simulátorů. :)
Každopádně chápu smysl testů v 720p, protože vesměs jedině tam jdou vidět nějaké rozdíly ve výkonu CPU.
"Future proof" Jiricku neznamena, ze nasledujici generace HW nebudou rychlejsi, ale to, ze na tom HW, ktery si koupis jako "future proof" vydrzis prave i i pres to, ze tady jsou nove generace a nove naroky..
Jinymi slovy, 3700x byl v dobe nakupu "future proof" a svym zpusobem je i porad. Intel i3-10105 i presto, ze ma 4C/8T jako future proof i pres podobne frekvence oznacit nemuzes. Nemluve o necem jako i3-9350k, ktere bylo vydane shruba ve stejne dobe a za urcitych podminek, mohl mit v urcitych hrach dokonce i vyssi vykon, ze.. :)
Slabší procesor ako Pentium N5000 by som asi nevidel ani do zostavy na účtovníctvo. 4C/4T Gemini Lake považujem na pomyselnej hranici používateľského komortu i pre samotné fungovanie s OS W1x. Jasper Lake (N6000) v Acer Swift 1 je ale, samozrejme, lepší. Medzigeneračné zrýchlenia v segmente sú tiež celkom pekné. :)
Samozřejmě. Je jasné, že za 20 let to bude všechno jinak. Jenže ono se to podává tak, že si příští rok bez 8core nezahraješ. A podává se to tak už x let. Takže ano, ty nároky se samozřejmě zvedají. Ale není to tak horké, jak to někteří prezentují. A že to prezentují s velkou horlivostí už několik let. Takže já souhlasím, že ta "jaderná" náročnost poroste, ale bude to velmi postupné. Asi tak velmi postupné, jako je to postupné už 8 let.
s těmito administrativními PC je hlavně problém že se i velkých bohatých firmách moc nerozhoupali k výměně všech HDD za SSD. I to levné SATA řešení by znamenalo úplně jiné reakce, restarty i aktualizace za pár peněz /na G4600/ - a velké korporace mají i množstevní slevy takže to SSD by vyšlo na směšný peníz. Ovšem než ta myšlenka "prosákne" všemi patry a pak skončí u rozhodujícího jedince co je zvyklý na pomalost plotnových PC a zarazí to jako plýtvání a pak zase znovu impuls a zoufalá argumentace uživatelů a nižších manažerů...
No len treba spomenúť že nie je 4C/8T ako 4C/8T a to že jeden CPU je 8C/16T ešte vlastne nič neznamená...
Pozrel som len Cinebench "Syntetiku" a z nej vyplýva že napr. 4C/8T i3 12100 je hravo presne +/- pár percent 2x tak výkonná v plnej zátaži ako tiež len 4C/8T i7 2600k resp. byť len ako 4jadro prekonáva/dorovnáva 8C/16T Ryzen 1700/X.
Hádam je jasné čo tým chcem povedať - 4C/8T dnes rozhodne nie je žiaden "zázrak" ale ako dokazujú nové i3 12xxx vďaka taktom a architektúre dokážu úspešne súperiť v hrách aj MT záťaži s len 2-3-4roky starými 6/12 či dokonca 8/16 jadrami.
(každopádne, bežný, "obyčajný" hráč ak si priplatí a kúpi 6C/12T i5 12xxx tak sa stavím že aj o 5 rokov v 90% hrách CPU výkon riešiť nebude a to som možno ešte pesimista...)
Tombo:
Ok. Já to všechno beru. Nechápu tím pádem tvrzení, že konzole mají 8 jader, tak optimalizace her pujde podle konzolí taky na 8 jader. Toto je prostě tvrzení, které tu je několik let. A jak píše Maťko, výkon dnešního 4jádra se vyrovná výkonu dřívějšího 8jádra.
Prostě výkon jde nahoru všemi směry. Ale toto tvrzení je tu prostě několik let.
Spolu s vyšším herným výkonom má 5600X naozaj o trochu vyššiu spotrebu (ale zdôrazňujem, že v hrách, v tvrdej MT záťaži má vyššiu spotrebu už 3700X). Nejde ale o nič dramatické a zároveň platí, že je 5600X z tejto dvojice efektívnejší procesor. Má výšší výkon na jednotku spotreby tak v hrách, v ST zátaži ako aj v poriadnom MT záprahu. Zahrievanie je pri rovnakej spotrebe nižšie u 5600X. Aspoň teda podľa toho, čo hlási interný snímač. Do akej miery sú jeho výstupy reálne je otázne a určitým zneistením je sú (pre zrejme vysokú nepresnosť bez kalibrácie) aj nelogicky vyššie teploty 3600/3600X. Aká je reálna teplota jadier/hotspot je ale asi jedno. Správa boostu sa neodvíja od toho, aká je realita, ale podľa, ako to vidí interný snímač. :)