Hlavní navigace

Killer Xeno Pro: co dokáže hráčská síťovka za 2500 Kč

19. 2. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Představení karty a technologií

Hrajete často on-line hry a stává se vám často, že vás někdo zabije, ještě než ho uvidíte, postavy se vám ztrácejí a teleportují z místa na místo nebo je průběh hry velmi trhaný? Problém nemusí být ani tak ve výkonu samotného počítače nebo na straně serveru, ale třeba i u vás na straně síťového připojení. A právě tyto problémy se snaží řešit hráčská síťová karta Bigfoot Killer Xeno Pro.

Na zadní straně karty najdete celkem čtyři konektory, přičemž využitelné jsou v současné době jen dva z nich – síťový a USB. Prvín z nich je na síťové kartě poměrně nutností, druhý můžete využít pro připojení USB zařízení. Paradoxní je, že u starších verzí této hráčské síťovky bylo možné do USB portu umístit USB disk a i při vypnutém počítači stahovat/sdílet data přes torrent klienta. I když jsem dostal ze strany výrobce ujištění, že tato funkce bude dostupná i u této karty, zatím na webu výrobce taková aplikace není. V podobném duchu se pak nesou audiokonektory, které by měly v budoucnu sloužit pro VoIP komunikaci. Ani tato funkce ale zatím zprovozněna není.

Samotné kartě vévodí velký čip, který reprezentuje 400MHz RISC procesor. Ten se právě stará o řízení celé síťové komunikace. K dispozici má 128 MB paměti v podobě dvou čipů Samsung. Vlastní síťovou komunikaci pak obstarává gigabitový čip Marvell 88E1118R-NNC2. V podstatě se jedná o malý počítačový systém, který navíc běží na Linuxu. Ten je uložen v posledním čipu – flash paměti Spansion.

 

A jak vidí přínosy této karty sám výrobce? Přidání NPU (Network Processing Unit) do systému uleví procesoru a sníží latenci. Karta usměrní síťovou komunikaci s možností přiřazení datových pásem pro jednotlivé aplikace. Speciálně on-line hráči pak ocení prioritizaci her před ostatní komunikací, včetně podpory technologie Game Detect. To vše by se mělo podepsat na snížení latence ve hrách a svým způsobem i na zvýšení fps. Nezanedbatelnou součástí je i hardwarový firewall.

Následující snímek ilustruje pozitivní přínos vložení NPU do systému. Síťovou aktivitu přestává řídit procesor, kterému tak zůstává více výkonu pro ostatní činnosti. Dokážu si představit, že tento systém může mít pozitivní přínos u pomalejších systémů. Otázkou ale je, jak moc se projeví na dnešních sestavách, kde je již standardem dvoujádrový procesor na frekvenci alespoň 2× 2 GHz, který doplňují alespoň 2 GB paměti.

Předchozí schéma mi připomnělo technologii FirtsPacket od společnosti Nvidia, která jí obdařila své poslední čipové sady. FirstPacket ale řeší jen jednu část problematiky, kterou pokrývá Killer Xeno Pro – preferenci hráčských paketů před ostatním provozem. Tato preference ale funguje pro odchozí provoz a neřeší stahování. Zde bude navíc větším problémem přistupování různých torrent a jiných klientů na pevný disk, čemuž ani sebelepší management síťového připojení nepomůže.

Na následujícím videu si můžete prohlédnou hlavní přínosy hráčské síťovky v praxi i s patřičným konetářem ze strany BigFoot Networks. Demonstrace je postavená na dvou identických sestavách (s a bez karty). Demonstrovány jsou hlavní problémy, jako je trhání, teleporting a pomalý update hrané scény. To vede k soubojům s již odběhnutým hráčem, zbytečnému zabití v rychlých FPS střílečkách nebo nepřirozenému trhanému pohybu. Nejlépe to ale stejně asi pochopíte při sledování tohoto videa.

Karta Killer Xeno Pro se po světě již nějaký ten pátek (asi tři čtvrtě roku) prodává pod značkami nejrůznějších výrobců. Na následujícím videu si můžete prohlédnout demonstraci karty v podání EVGA, která ji také zařadila do své nabídky. U nás se o její distribuci stará firma Bostar, která ji nabízí pod trochu komplikovaným názvem Golden Arrow – Killer Xeno Pro by BigFoot Networks.

Softwarové vybavení

Po instalaci karty se vám mezi službami objeví ikonka zastupující síťovou kartu. pravým tlačítkem vyvoláte menší nabídku, v níž můžete rychle přepínat mezi hráčským a kompatibilním režimem síťové karty, spustit jednoduchou konfiguraci, nastavit datové limity jednotlivým programům nebo nakonfigurovat firewall.

Asi nejvyužívanější funkcí u on-line hráčů bude řízení datových toků v aplikaci Bandwith Control. Každému programu můžete nastavit rychlostní limit pro upload i download a především jeho prioritu v rámci síťového provozu. Zároveň mu nastavíte i příznak Game, který by jej měl v případě přepnutí na hráčský režim upřednostňovat v rámci síťového provozu.

 

Součástí karty je i hardwarový Firewall s velmi jednoduchým rozhraním. Po jeho instalaci jste u každé nově spouštěné síťové služby dotázáni, zda ji chcete povolit. Samozřejmostí je manuální nastavení povolených portů.

Ke kartě je dodávána i monitorovací aplikace Bigfoot Networks Dashboard, kde můžete za pomocí Frapsu vytvářet grafy framerate nebo sledovat průběh odezvy během hraní. Jedná se ale jen o čistě informativní funkce, které asi valná většina uživatelů ani nevyužije.

Výkon

Problémem této karty je, že je její výkon velmi špatně měřitelný. Abychom toho mohli dosáhnout, potřebovali bychom dvě identické sestavy s identickými systémy (tak jako na ukázkových videích), které jsme bohužel neměli. Proto berte tento článek spíše než jako podrobnou recenzi, spíše jako preview toho, co může karta nabídnout. Při nemožnosti kartu otestovat tímto průkazným způsobem jsem se uchýlil alespoň k zjišťování, zda má karta pozitivní vliv na průběh fps a pingu, což by dle výrobce mít měla.

Pro tento účel jsem použil hru Wolfenstein – Enemy Territory, kde jsem zkoušel rozdíl mezi fps při hraní na Xenu v hráčském režimu a integrovanou síťovou kartou Marvell Yukon 88E8056, která je stejně jako Xeno připojena přes rozhraní PCI Express. Vyzkoušel jsem rovnou dvě rozlišení - nízké 800 × 600 a střední 1280 × 1024. Ve všech případech jsem použil pozorovací režim na stejném serveru a stejnou mapu. Ač jsem byl ke kartě spíše skeptický, nějaké výsledky se mi přece jen naměřit podařilo. V obou rozlišeních se Xenu podařilo alespoň pár fps získat. Berte to ale trochu s rezervou, protože vzhledem k různému procházení mapy mohou být výsledky trochu zkresleny.

Při měření pingu jsem použil velmi pěknou malou aplikaci Quick Ping Monitor, která měřila odezvu tří serverů ze hry Wolfenstein – Enemy Territory a serverů Google.com, Seznam.cz a Extrahardware.cz. V následujících grafech si můžete prohlédnout hodnoty pro průměrný, minimální a maximální ping.

Jak si můžete z grafů všimnout, na průměrnou a minimální hodnotu pingu karta příliš velký vliv nemá a hodnoty jsou spíše v toleranci odchylky měření. Podstatně zajímavější je poslední graf, kde v herním režimu došlo k výraznému poklesu maximálního pingu, což již při hraní pocítit můžete. Naopak standardní režim dobu odezvy oproti integrovanému Marvellu ještě mírně protáhnul.

Závěrečné hodnocení

Přiznám se, že k testování síťové karty Killer Xeno Pro jsem přistupoval ze začátku trochu skepticky. Po provedených měřeních musím svůj názor trošku poopravit. Karta jistý přínos má, ale je třeba podotknout, že běžný domácí hráč její dopad asi příliš nepocítí. V hráčském režimu se oproti integrované síťové kartě trochu snížil maximální ping a jednotkách se zvýšil i průměrný počet fps, nejednalo se však o zcela zásadní změnu. Na druhou stranu oproti dříve dělané recenzi na serveru AnandTech, kde měli k dispozici kartu od EVGA, se mi přeci jen nějaké rozdíly naměřit podařilo. I tak lze kartu doporučit spíše jen profesionálním hráčům, kde rozhoduje každé fps a delší odezva serveru znamená téměř jistou smrt.

Killer Xeno Pro je i po tři čtvrtě roce také kartou plna nedodělků, mezi něž patří zatím nefunkční funkce pro VoIP nebo práce s torrent klientem a USB diskem při vypnutém počítači, tak jako to uměly předchozí verze hráčských síťovek od Bigfoot Networks. Můžete to brát zatím jako takový malý příslib do budoucna, protože karta všemi potřebnými komponentami osazená je. Vždyť se vlastně jedná o samostatný počítač (procesor, paměť i systém na ní jsou).

Zřejmě nejpalčivějším problémem bude ale asi pro českého člověka cena této karty. Vždyť vypláznout 2500 Kč za síťovku není zrovna málo. I když je třeba si uvědomit, že společně se síťovkou dostáváte do počítače hardwarový firewall, který nebude téměř zatěžovat systém. Přesto je to v tomto směru investice poměrně značná. I z tohoto důvodu ji lze doporučit skutečně jen nadšencům, kteří dokáží její přínos patřičně ocenit.

Plusy a mínusy

+ snížení maximálního pingu
+ lehké zvýšení fps
+ PCIe připojení

- pro běžné hráče malý přínos
- zatím nedotažené funkce
- vysoká cena

CS24

Za zapůjčení děkujeme společnosti Bostar

Autor článku