Ono se tomu asi zcela vyhnout nedá, jelikož (ne)úspěch může na delší dobu určit další útlum(rozvoj) v této oblasti a případně určí šanci na ještě lepší výsledek v dalším projektu. Witcher 3 by patrně bez úspěchu předchozích dílů těžko vznikl v této kvalitě (pokud vůbec).
Osobně mi na příběhu KCD přijde zajímavé právě jeho tempo, jež jest s dnešní uspěchanou dobou v zajímavém kontrastu.
Trochu problém s informacemi, vývojáři uvedli, že náklady byly vyšší než 200mio Kč (nikde nepíší kolik přesně), 32mio vybrali na začátku od "backerů". Zbytek doplatil Bakala a za to vlastní podíl 70%. Pokud vydělá, jen dobře, protože je šance, že víc lidí s penězi může investovat do nových her. (a třeba taky ne)
Hra stojí 50€ u nás, v Indii 18 USD... Z ceny jde 30% steamu, cena je samozřejmě s DPH, kterou je třeba odvést, tzn z těch 70% je třeba odečíst cca 20% (liší se to stát od státu, někde není, někde ano), při uplatnění české DPH zůstává 55.3% což je cca to co je čistá tržba pro autora hry. Tzn v lepším případě se bavíme o 27.65€ nebo taky jen 12.6 USD za kopii, záleží.. bavíme se tedy o cca poloviční sumě - 25M €.
Náklady byly jen 1M liber za dabing, 500k liber za Orchestr... WH mají aktuálně ke stovce lidí, začínalo se asi s 25. Hra se postupně vyvíjí cca 4 roky pokud vezmeme že jeden člověk ve mzdových nákladech stojí cca 750k Kč ročně, (tzn cca 45k hrubého měsíčně), a v průměru jich bylo 50 za 4 roky, jsem na 150 milionech jen na platech vývojářům, přičtěme těch cca 45-50M za dabing a muziku, jsme na 200M. Kanceláře pro takový počet lidí a dobu mohly stát kolem 20 milionů, na dalších 20 mega bych tipoval HW a SW vybavení, přidejme další drobné náklady a máme tu pěkných 250M ani nemrknem. To jsou jen hrubé odhady, nicméně to cca odpovídá tomu že potřebují prodat 500k kopií aby se to zaplatilo.
Tak jak tak, Bakala, coby investor WH se se svou investicí nemýlil a přinese mu to velký balík peněz.
Myslím si že není třeba dnes, v jednadvacatem století vyrábět veterány protože bych jednou chtěl vyrobit něco jako Teslu, když vím že už ji někdo vyrábí, to je prapodivná logika. Ta hra mi prostě tematicky přijde proflaknuta a technicky primitivní, nemůžu si pomoct, ale třeba se pletu, možná je to trend a něco jsem prosvihnul já ....
Jedna věc je zda se hra líbí (subjektivní věc) nebo zda je hra technicky odfláklá (objektivní fakt), technické provedení nemá s líbivostí nic společného.
Hra často používá nízkou kvalitu textur, používá prvky (hádám kvůli výkonové optimalizaci) jako jednoduché statické stromy tvořené dvěma jednoduchýma plochama do kříže potažené texturou, namísto stromů které se používají v popředí. Objektům chybí hloubka, jsou to buď jednoduché objekty a plastičnost je dodána maximálně bump mapingem, což je jen optický klam ovlivňující odraz světla od povrchu, kdežto teselace dodá skutečný 3. rozměr do jinak plochého objektu, s tím je spojená ambient oclusion, díky tomu že povrch je jednolitý, AO na něm nemůže nic udělat, případně se používá AO "zapečené" do textur, tzn. okluzi má obrázek textury v sobě, není počítána dynamicky a nedokáže reagovat na zdroje světla. Tohle se opět používá jako laciná výkonostní optimalizace - v ideálním případě je výsledek podobný realtime počítané AO a jako bonus to nemá vliv na výkon... Jednoduše se to očůrává všude možně. Chápu to při nižších nastaveních a na konzoli, ale tohle je případ i maximálního nastavení hry na high end HW.
tematicky proflaknuta? co to proboha meles? kolik je tu RPG ze stredoveku? bez kouzleni a magie, ktera by kopirovala historickou udalost? ty vole ty jsi asi spadnul z visne.
texhnicky primitivni jsi tu spis ty, jinak si to nedokazu vysvetlit.
zas dalsi clovek co se za kazdou cenu chce hejtama zviditelnit
hackoff ti to napsal na drsno, ale fakt se zamysli nad tim, ze tematicky to moc proflaknuty nebude, kdyz to strhlo takovej zajem a vlastne to nema zadnou konkurenci.
Ja mam RPG singlplayer rad a tudiz do toho taky pujdu, ale zatim ne. Mam ted co hrat a bud pockam na slevu nebo nejakou GOTY edici, ale vim, ze si tuhle hru rad zahraju.
Jak je na tom hra technicky teda zatim z gameplayu nemuzu hodnotit, ale dusledne lpeni na grafice v cele s mimikou obliceje povazuju za scestne. Jiste chci, aby hra vypadala nejak k svetu, ale ze bych nutne musel mit nejake maximalni detaily? Radeji jsem, kdyz je to zajimavy pribeh a neco neokoukaneho, coz by prave KCD byt melo.
Jestli to nebude treba tim, ze ta hra je vydana i pro konsole. Pokud bych byl firma, ktera to vydava na 3 ruzne platformy, tak bych se snazil v maximalni mire to navrhnout tak, at je vetsina prace pouzitelna pro vsechny 3 platformy. Pokud bych delal hru ciste na PC, tak ji samozrejme muzu navrhnout jinak. Alespon z obchodniho hlediska tohle dava smysl.
Nejsem herni designer, tak nevim, na kolik se to da docilit, ale jinde, kdyz se delaji cross-over projekty, tak snaha to takto delat je, v opacvnem pripade taky muzes zbrankrotovat.
Proto mi prijde, ze kritizovat takto grafiku hry, ktera neni opravdu spatna a jejiz kouzlo neni zalozeno jen na graficke casti (jako jine tupe hry), mi prijde malinko od veci. Ale samozrejme proc ne :)
Klidně tak stát mohl. Witcher 3 nebo Skyrim měly rozpočet přes 80 mil. USD, tj. 1,6 miliardy korun. U F4 ale Bethesda mohla něco ušetřit, protože už měli hotový Creation Engine ze Skyrimu. Warhorse asi dost trvalo, než si Cryengine přiohli k obrazu svému. S dalšími hrami už by to měli jednodušší. Vávra říkal, že vývojářské nástroje a engine už mají v takovém stavu, že mohou klidně udělat i sci-fi RPG. Navíc už vyladili i provozní systém a nějaký krizový management, jak uřídit vývoj o 100+ lidech.
Ale já se nehadam přece, kdyby mi bylo dvanáct, patnáct roku jako jemu a ho*no jsem vživotě viděl, tak bych reagoval úplně stejně ....
Ja na ničem nelpim, oni i Bulanci mají svoje kouzlo, ale z těch se mediálně nedělá boží zjevení, jako z tohohle, prostě jsem se jen dopustil názoru, že objevování kola s nevalnou grafikou mě na prd*l neposadi, ale každopádně je mi jasné že těch co ano, budou mraky a tady mladej mi to akorát potvrdil, nic víc a nic méně. S hrama je to jako se vším na světě, však víš že i vyloženě blbé filmy a vyloženě blbá hudba si svoje diváky a posluchače najdou, stačí tomu jen udělat masivní reklamu a přesvědčit ty jednodušší že takhle přesně to má vypadat, marketingová klasika na kterou se většina chytí. No a ta menšina se na to prostě podívá z odstupem, vyjádří názor a ... je za debila, protože většina to platí, většina má tudíž pravdu ???? ... a řeší kdo se na tom napakoval víc a tiše závidí že sami nebyli v pravý čas a právem místě ????
Hra je po technické stránce opravdu nevýrazná. Grafika je v mnoha ohledech odfláknutá... například mnohdy nízká kvalita textur, mnohdy jsou použité jednoduché stromy o dvou rovných zkřížených plochách (to jsme tu měli ve hrách 15 let zpátky), celkově mnoha objektům chybí hloubka (teselace) a ambient oclusion. Není tam třeba NV Works s jejich prvotřídním ShadowWorks pro co největší realistické podání stínů - má to přece být realistická hra. Animace postav jsou mnody dost bídné i přes fakt že používali motion capture, pro které si postavili i vlastní studio.
Je to přesně jak píše předřečník. Kolem hry je hromada hype ale ten výsledek není nic extra. Z technické stránky tam není nic z čeho by někomu spadla čelist a mohl říct: "jo, tohle je něco, co chci vidět ve všech budoucích hrách"
To nemluvím o klasických chybách, které jsou běžné pro každou větší hru a časem se odladí.
Ano. Ono se lehce kritizuje, kdyz za to clovek nenese zodpovednost. Udelat a vydat takto velky projekt, aniz ta znacka a firma ma uz svoje renome je velky risk. U jinych titulu je velka sance, ze to spousta lidi koupi, uz jen k vuli znacky a nebo ze hrali predchozi dil i presto, ze se to moc nepovede. Tady kluci zacinali na zelene louce, takze klubouk dolu, co dokazali.
Od člověka, který tady za týden má dohranou hru, která má zabrat 100hodin mě jeho názor na hru nezajímá, protože pokud má tolik volného času, tak to není člověk který by žil nějaký normální běžný život a proto jeho žebříček hodnot může být posunutý za hranici normálnosti a proveditelnosti. Hry v žánru RPG vždy byly postavený na příběhu. Se podívejte jak vypadal Fallout a jáká legenda z toho je a nikdo do toho nepřídával DLC, HD textury, UHD textury, bumpmaping, tesalaci, HDR, zbraně, lokace, armory...
Crha, Crha , keď ťa niečo nezaujíma tak nato nereaguješ a nemíňaš svoj drahocenný čas , ktorý si mohol využiť na iné bohumilšie aktivity ;) . Ja by som sa pridal k nerešpektovaniu tvojej osoby na rôznych fórach kde sa niekedy len sťažka udržím ti nenapísať zopár hrejivých slov čo si v ten moment myslím.