Specielně to čtrnáctijádro s 3,1 základem a 4,3/4,4 boostem vypadá hodně "tučně" a osmnáctijádro zase absolutní špička v HED, své zákazníky si to nepochybně najde, na druhou stranu threadrippery také. Myslím, že ani Intel ani AMD nestřelili vedle a obě firmy budou mít v prodeji velmi zajímavé kousky, po delší době docela přelomové.
Opet plati to same co plati pro TRipper. Ani Skylake-X neni procesor na doma a negativa pro domaci pocitace jasne prevazuji. Jednoduse na hry je stale nejlepsi Core i7-7700K a dlouho bude. Z pohledu ceny je pak hodne zajimavy i RyZen R5 1600X a oba konkurencni procesory jsou na domaci ucely idealni.
Rozumim tomu, ze nekteri z nas doma nehraji jen hry, ale treba enkodujeme video, nicmene vyvazi prinos pri enkodovani ztratu ve hrach? Ja verim, ze ne a proto nevidim ani TRipper ani Skylake-X jako nejake prodejni trhaky. Oba procesorove typy si budou v jednotlivych radach konkurovat hlavne u profesionalu, u pracovnich stanic na kterych jede z 90% casu soft, ktery multithread vykon bude umet vyuzit.
Vidim tu ale takovy problemek, kdyz se podivam na GTX1080Ti, tak tu grafiku musi procesor uzivit, aby jela na 100% vykonu a to uz je docela orisek, vzhledem k tomu, ze na hry nam jsou vyjma jednotek her multi-thready na nic, tak v podstate na tak vykonou grafiku potrebujeme pretaktovany Core i7-7700K a co si budeme nalhavat, to je vzhledem k nedokonalemu rozvodu tepla u spatne pastovanych Intelu docela problem. Muzete namitnout, ze kolik lidi takhle drahou grafiku vubec ma, ale do pul roku tu bude Volta a tam ocekavame, ze vykon dnesniho top highendu bude mit cenove privetivejsi graficka karta. Jenze bude tou dobou k dispozici procesor, ktery takovou grafiku s prehledem uzivi?
Obavam se, ze ne. RyZen to nedokaze, TRipper to nedokaze, Skylake-X to nedokaze a zda to dokaze budouci Coffee Lake je take ve hvezdach. Na druhou stranu nevidim nic co by naznacovalo, ze herni vyvoajri rychle prejdou na enginy vyuzivajici vyhod multithreadu. Takze mam dost obavu, ze NVidia slape do pedalu sice uctyhodne az fascinujicim stylem, ale pokud ji nenapodobi ostatni, tak muze brzo vzniknout problem, ze je NVidia pouze graficka firma a nestavi i procesory. Bohuzel.
AMĎák by ti teď napsal: "Ale nemáš pravdu!" Tím že AMD a intel konečně začnou vyrábět vícevláknové procesory, budou i programátoři her programovat hry pro masivní použití vícevláknovných procesorů. Prakticky je jasné, že jednou budeme mít doma 32 jaderné 64 vláknité procesory, čímž se ano otvírá prostor pro nízkovýkoné ale početné procesory. Z mého pohledu bude coffelake 6/12 low-end a prakticky teď už nemá cenu pro nikoho kdo má 3-4 roky starej počítač upgrejdovat na něco menšího než 8/16, protože jim vynaložené finanční prostředky nepřidají tolik výkonu aby jej poznali/využili.
Dovedu si představit situaci, kdy na TR/S-X postavená stanice je jediným PC v rodině schopným s využitím pokročilé virtualizace (PCI passthrough) provozovat více nezávislých "stanic" pro jednotlivé uživatele a to včetně nativního GPU(hry, 3D apl., HD akcelerace) přičemž k uživatelům vede jen HDMI/USB.
Pokud TR dorazí, zkusím učinit v tomto duchu měření (paralelní gamming). V současnosti je pro jednotlivé uživatele zapotřebí samostatnuch GK, ale pokud se dočkáme SR-IOV (sdílení GK v rámci virt), nebude nutné ani to. V případě vyššího paralelního vytížení sdílené GK mohou uživatelé stále uspoupit k nižšímu rozlišení/kvalitě.
V době herního klidu může hlava rodiny stříhat/exportovat video maximálním výkonem x-jarder což by v případě několika samostatných quad-core stanic možné nebylo.
V podstate to tak je, jedinnou otazkou je kdy to vsechno nastane. Fanousci AMD (nakonec nejen ti, protoze nejsem fanousek a presto jsem tomu uveril take) tvrdili, ze letosni hry uz vsechny pojedou na DX12/Vulkan a ze Polaris bude na Vulkanu jen krucek pod GTX1080. Jak to dopadlo vime, DX12 hry s asynchronima shaderama jsou 3 slovy tri a Vulkan hra je 1 slovy jedna.
Takze ano, AMDaci maji pravdu: za 5 let asi opravdu bude DX12/Vulkan rozsireny a za 5 let asi budou herni enginy tezit z masivniho multithreadu, ale co do te doby? :-)
Jedno by mi to bylo, kdyby tábor ČERVENÝCH nenadával na MODROU firmu, že plýtvá křemíkem na integrovanou grafiku. Ano mají pravdu a jednoduchým Ctrl+c a ctrl+v mohli z i5 6600 udělat i8 13200 neboli 8jádro/8vlákno, ale najednou když ČERVENÁ firma plýtvá křemíkem, tak to nevadí? (i když to jsou rozbité čipy tak pořád plýtvají).
Podívej se, dneska se "A" hry programujou tak dva roky minimálně, vem si že AMD tady začla něco blekotat o Dx12 a Vulkánu teprve před rokem. Takže když máš rozprogramovanou hru, tak že engine máš hotovej a jen bastlíš příběh a textury a prostředí, tak nezahodíš roky strávené programováním hry na 4 vlákna, ale už to dokončíš tak jak to je. Domnívám se že pokud teď začínají třeba v bethsedě programovat nějakou hru, tak už s Dx12 + vícevlaknitý proces, ale výsledek uvidíme až za dva roky. Pak teprve budeme mít důvod kupovat nový hardware.
Mne to samozrejme prijde taky divne. Dokonce mi to prijde dobry na delani vtipku :))
Nicmene si myslim, ze AMD melo duvod, pro to takto udelalo. Osobne typuji na unifikaci vyrobniho procesu s EPYC radou se snahou o usporu financi a zdroju. Pravdepodobne si spocitali, ze minimalne na zacatku, se jim vyplati jit touto cestou vic, nez delat samostatny dalsi navrh jineho pouzdra, socketu, atd. Treba to prijde casem..
Který z moderních procesorů není schopen nakrmit ve většině her GK tak aby dosáhla k 60FPS. Rychlejším LCD disponuje jen velmi omezené procento náročných PC hráčů a ti i z jiných důvodů stejně nesleví z vyhrazeného HW.
R5 1400 je zhruba čtvrtinou 1950X a dle testů to nevypadá, že by jí 60FPS činilo velký problém.
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_5_1400/12.html
Jedno by mi to bylo, kdyby tábor ČERVENÝCH nenadával na MODROU firmu, že plýtvá křemíkem na integrovanou grafiku. Ano mají pravdu a jednoduchým Ctrl+c a ctrl+v mohli z i5 6600 udělat i8 13200 neboli 8jádro/8vlákno, ale najednou když ČERVENÁ firma plýtvá křemíkem, tak to nevadí? (i když to jsou rozbité čipy tak pořád plýtvají).
Jak jako plýtvají? Když má monolit u Intelu výrobní vadu, tak jej vyhodí celý = jedno CPU v háji. Když má CCX u AMD výrobní vadu, tak kouknou jestli fungují aspoň 2 jádra a potřebné části a použijí je např. pro R3/R5 nebo TR. Já si právě myslím, že všechny 4 čipy Zeppelin v TR jsou funkční, ale jen z části a že AMD je skládá z nepovedených CCX.
Podle mě je takto výroba AMD daleko efektivnější a levnější, protože nevyrábějí monolity a to má velkou výhodu právě v tom, že jsou schopni použít i z části nepovedený CCX.
Co se týče plýtvání ze strany Intelu, tak já tedy nikde nic takového nečetl, ale pravdou je, že chodím jen na pár webu. Z logiky věci si asi můžeme říct že iGPU u takového desktopového i7 by asi být opravdu nemuselo, protože 99,9% uživatelů jej dá k dedikované kartě. Na druhou stranu se takové iGPU hodí, když klekne GPU :) To se mi stalo, když jsem měl AMD APU, nebylo potřeba hledat náhradní funkční kartu.
U ntb už je to zase něco jiného. iGPU pro 2D mode, dedikovaná pro hry apod...to už smysl dává.
Možná, že ten kdo nadává na plýtvání u Intelu díky iGPU u těch lepších CPU (silnější i5 a pak i7, které se braly hlavně na hry) to myslel tak, že kdyby nebylo toho iGPU tak tam mohl Intel nacpat třeba ještě 2c/4t navíc.
Faktem ale je, že jako lidstvo plýtváme neuvěřitelným způsobem.
Tech her co dneska vznikaji z cisteho platna je minimum. Podivas-li se na herni enginy, tak masivni vyuziti multithreadu nevidim nikde a Vulkan umi snad jen id Tech 6, pricemz i tam bylo to Vulkan API dodelavano dodatecne. No na id Tech 6 se pripravuje dalsi velka hra Wolfenstein 2, tudiz skutecne uz brzy budou 2 AAA tituly umet Vulkan. :-)
Jestli teda mluvis o dvou letech, dokdy by to mohlo nastoupit, tak jsi optimista. Ale mozna jo, fakt je, ze na zazrak v oblasti procesoru to nevypada a pokud pojede NVidia s kazdou generaci s vykonem tak nahoru jako ted, tak proste bude nutne na highend produkty potrebovat mit procesor. Coz ale znamena, ze bude muset umet tezit z multithread, coz zaroven znamena, ze to musi umet v prve rade herni enginy a nasledne samotne hry.
GTX1080Ti ve 4K je docela orisek to nakrmit procesorem. A na nejake, ze se to tyka omezeneho procenta hracu, na to nehraju, Volta se ocekava, ze zvysi vykon vsech grafik a tudiz se to za pul roku zacne tykat zase vetsiho procenta hracu atd. Jenze nikde ani zminka, ze by podobne rychle jako vykon grafik od NVidie rostl i singl vykon procesoru jedno zda AMD nebo Intel.
Jde o to, ze to vyresi multi-thread, ale ja tvrdim, ze to potrva jeste nekolik let a ze na to nejsou pripraveny enginy her.
Crho, zkus trochu chapat smysl komentaru..ty si ctes furt jen pismenka.
Lidi co kritizovali Intel za to ze pridava do vykonnych desktopovych CPU grafiku byla vetsinou myslena tak, ze radeji meli pridavat jadra, nez grafiku, kterou nepotrebuji. Tudiz pro ne, to bylo plytvani mista, protoze chteli vykon, co jim Intel nedaval...
Tady toto je uplne jiny pripad, srovnavas jabka a hrusky..
Crho, ty to stale nechapes. Nejde o zadny kremik. Jde o to, ze Intel zamerne (ve svuj prospech) stagnoval vyvoj CPU, co se tyce poctu jader. Jestli tam byla grafika nebo ne, je celkem sumak. Nejde o velikost kremiku ani grafiku samotnou, proto tvuj prispevek o plytvani kremikem AMD je nesmyslny v kontextu tohoto porovnani.
Znovu...ctes pismenka..a srovnavas jabka s hruskama.
Tombmino: Jsi nemocný nebo co?
Takže ty tvrdíš, že intel cpal grafiku naschvál aby vývoj stagnoval. Ukaž mi aplikaci, ve které jeho CPU nestačí na určený segment? Na hry bohatě stačí i7 6700 a v servrech Xeony. A samozřejmě jste nadávali na plýtvání a cenu. Jenže intel neměl důvod někam hnát a vydávat polovičaté nedořešené čipy. Měl čas a žádný sfotware mu nevyplnil hardware na 100%, nebylo to potřeba a připravoval se a připravuje se dál. Dávno před ryzenem ukázal KabyLake i CoffeLake i Icelake. To je podle tebe stagnace? Tak a teď příjde AMD a vyrobí procesor který má napřídklad 64 jader 128 vláken, ale jen polovina z toho je funkčních. Není to omezování? Není to podpora stagnace ze strany AMD? Není to plýtvání křemíkem? Ty jádra tam jsou a nejsou zapojené? Já v tom teda rozdíl nevidím. Mohli tam klidně plácnout místo toho grafiku, kterou by třeba některé servery tu a tam využili. A bylo by to furt lepší než tam mít plnohodnotný čip, který je znefunkčněn. Dokonce by to mělo smysl, kdyby ty druhý čipy byly rezervní, že by sis díky TDP mohl zvolit které z nich pojedou a které ne a když by se třeba některej rozbil, aby jej mohl zastoupit jiný. nebo při podtaktování na 1,5GHz by mohli jet všechny když už tam jsou. UŽ TO CHÁPEŠ? Nebo budeš dokola mlít proti intelovskou propagandu?