Přenést si číslo pevné linky od jednoho operátora ke druhému je v Česku možné od 1. ledna 2003. Od 15. ledna 2006 lze přenášet také mobilní čísla. V září 2013 se proces urychlil, přenos měl trvat nanejvýš 4 dny. V praxi ale někteří operátoři proces zdržovali až na více než 40 dní.
Známý je především příklad Vodafonu, který i u paušálních tarifů sjednaných na dobu neurčitou ukončil smlouvu až nejpozději poslední den následujícího měsíce. Pokud byste o přenos čísla požádali začátkem února, k přenosu by za nejhorších možných podmínek mohlo dojít až koncem března.
Tomu má zabránit novela Zákona o elektronických komunikacích, kterou právě připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu a kterou by mělo předložit vládě k projednání do příštího týdne. MPO chce celý proces zkrátit na maximálně 10 dní. Více najdete v článku na Finance.cz.
Podle výroční zprávy ČTÚ za rok 2015 je v Česku 14 milionů aktivních SIM karet. Od roku 2006 bylo přeneseno 3 443 816 mobilních čísel (statistiky za rok 2016 ještě nejsou zpracované). Hlavní boom v přenosech byl v roce 2014 díky nástupu virtuálních operátorů.
Jak probíhá proces přenosu?
- Účastník (klient) dává výpověď u opouštěného poskytovatele služeb.
- Účastník dostává u opouštěného poskytovatele služeb, po potvrzení podání platné výpovědi služeb na přenášeném čísle, ČVOP-číslo jednací výpovědi.
- Účastník podává žádost o přenesení čísla u přejímajícího poskytovatele služeb a předává mu ČVOP-číslo jednací výpovědi. (DEN 0)
- Přejímající poskytovatel služeb posílá objednávku na přenos čísla opouštěnému poskytovateli služeb. (DEN 1)
- Opouštěný poskytovatel služeb provádí autorizaci požadavku s využitím ČVOP. (DEN 2)
- Číslo se zapisuje do Centrální databáze přenesených čísel opouštěným i přejímajícím síťovým operátorem. (DEN 3)
- Číslo je aktivní u nového poskytovatele služeb. (DEN 4)