Je to pět let, co Intel oznámil, že začne konkurovat Nvidii a AMD a stane se třetím výrobcem samostatných GPU (herních i výpočetních). Tváří tohoto epochálního kroku Intelu byl Raja Koduri, který do Intelu přešel rovnou z pozice šéfa GPU divize AMD. Celé to tím získalo ještě třaskavější charakter, a to i proto, že po ne úplně povedené generaci GPU Vega byl Koduri vnímán kontroverzně. A drama je kolem něj opět, protože nyní končí i v Intelu.
Včera oznámil CEO Pat Gelsinger (který je v Intelu zpět od roku 2021, tedy kratší dobu), že Raja Koduri ze společnosti Intel a pozic v jejím grafickém programu odchází – definitivně skončí koncem března, tedy jen za několik dní. Následuje to krátce po reorganizaci grafické divize AXG, kdy Raja Koduri přestal být jejím ředitelem. To bylo vykládáno jako doklad, že s Koduriho výsledky nadřízení nejsou spokojení.
Twitterové oznámení odchodu Raji Koduriho vypadá relativně přátelsky a bez kritiky, ale určitě se opět povedou debaty, zda jde o vyhazov za neúspěch. Raja Koduri se na vlastním Twitteru s Intelem také rozloučil srdečně, přičemž odhalil (respektive to už říká i tweet od Pata Gelsingera), že odchází s cílem založit vlastní startup.
Tento jeho nový projekt má být spíše softwarového zaměření, ale bude se zabývat herní grafikou – a to použitím generativní AI. Pokud jste před časem viděli demo grafiky v závodní hře, které místo tradičního modelování generuje AI naučená na snímcích reálného světa, možná půjde o něco tohoto typu.
https://twitter.com/RajaXg/status/1638236242537250816
Pro Raju Koduriho nejsou změny kariéry neobvyklé. V AMD, respektive jeho grafické divizi, byl tento v Indii vystudovaný inženýr (v oboru elektroniky a komunikací) dokonce dvakrát. Poprvé nastoupil v roce 2001 ještě do samostatné firmy ATi, než ji AMD koupilo. V letech 2009 až 2013 ale působil v Applu, aby se v roce 2013 vrátil do AMD jako jeden z aktérů jeho revitalizace vedle třeba slavného Jima Kellera (který od té doby také pobyl i v Intelu). Jak už bylo řečeno, skončil pak v roce 2017 po ne zrovna úspěšném uvedení GPU Radeon Vega, jeho pozici následně zaujal David Wang, další navrátivší se veterán z ATi.
Úspěšný, nebo neúspěšný guru GPU Intel?
To, že má Koduri připravený tento nový projekt, by mohlo naznačovat, že spíše on dává vale Intelu, než že by ho Intel posílal k vodě. Je samozřejmě možné, že Koduri věděl předem, že se pod ním houpe židle, a startup je toliko jeho plán B. Možná je nejpravděpodobnější scénář někde mezi. Věc může souviset s onou reorganizací. Je možné, že byl Koduri nespokojený se zhoršením svého postavení v Intelu (a možná také s určitým snížením významu divize AXG) a to ho vedlo k rozhodnutí skončit. Pravda, ona reorganizace pořád mohla být zase o nespokojenosti špičky Intelu s ním.
Lze říct, že se opakuje situace z doby před pěti lety a opět není jasné, co si o působení a konci Raji Koduriho myslet. I tehdy z toho byly zvláštní pocity. Leckdo asi nevěděl, zda se spíš bát, že přeběhnutí Koduriho ke konkurenci může Radeony potopit a vést k tomu, že prohrají s Intelem v životně důležitém boji o místo na herním trhu – nebo toho, že Koduri bude táhnout ke dnu snahy Intelu.
- Více: Raja Koduri končí na pozici šéfa grafik Radeon definitivně. Opouští úplně AMD
- Více: Bomba: Intel se pouští do výroby samostatných grafik, šéfa GPU mu jde dělat Koduri z AMD
Ač je Raja Koduri vnímán takto kontroverzně, nakonec mu nelze upřít, že v Intelu hodně dokázal. Před pěti lety byla samostatná GPU Intelu jen teoretická možnost, firma měla jen integrovaná GPU a softwarový ekosystém jí víceméně chyběl mimo základní zobrazovací a multimediální funkce. Teď po pěti letech má Intel samostatné herní grafiky Arc, které lze seriózně vnímat jako sice kvalitativně horší, ale přesto reálnou konkurenci grafik Nvidia GeForce a AMD Radeon.
Negativní hodnocení ale přicházejí za to, v jaké formě samostatná GPU Intelu přišla na trh a v jakém stavu v současnosti jsou. Mnoho je toho kritizováno oprávněně. Otázka ale je, zda by někdo dokázal rozjezd grafik Arc provést výrazně lépe. Asi nejvýraznější vada na kráse je zpoždění, které nabral příchod GPU generace Arc – relevantnější herní modely A750 a A770 pro desktop vyšly místo plánovaného roku 2021 až na podzim 2022.
Jenže byznys výkonných herních grafik je extrémně náročná oblast, v níž si stávající dva hráči vybudovali pozice velmi těžko napadnutelné pro kohokoliv nového. Hry používají velké množství technologií a současně i konkrétních optimalizací nebo oprav pro konkrétní tituly, bez nichž často běží velmi špatně. Nová značka GPU musí nějak dohnat ohromný softwarový ekosystém Nvidie a AMD vzniklý za desítky let. Někdy se „ovladače“ GPU a jejich komponenty a přídavné funkce připodobňují k modernímu operačnímu systému – komplexita a rozsah této softwarové vrstvy jsou obrovské.
Všechny takové pokusy konkurovat Nvidii a ATi/AMD, které byly podniknuty za poslední čtvrtstoletí, selhaly a nyní můžeme pozorovat, jak v tom ztroskotávají čínské firmy. Grafické karty Intel Arc jsou od doby, kdy ještě existovalo 3Dfx, zatím rozhodně nejživotaschopnější alternativou grafik GeForce a Radeon.
A zdá se, že v kombinaci s vlivem firmy Intel a prostředky, které může investovat, jsou teď už ve stavu, kdy by se mohly dlouhodobě uchytit. Takže tento projekt se asi dá označit za úspěch a je možné, že ze značné části je to díky Rajovi Kodurimu. Hodně z toho, co na něm působí neúspěšně, bylo možná jednoduše nevyhnutelné.
- Tip: 20 let vývoje grafických karet: od CGA až po konec 3Dfx (díl I.)
- Tip: 20 let vývoje grafických karet: od CGA až po konec 3Dfx (díl II.)
- Tip: 20 let vývoje grafických karet: od CGA až po konec 3Dfx (díl III.)
- Tip: Novodobá historie grafických karet aneb Episode IV
- Tip: Novodobá historie grafických karet, díl V.: sendviče, výpočty a další