Obě známé společnosti vyvíjející bezpečnostní software mají české kořeny. Avast (původně Alwil Software) vznikl v Praze roku 1988, kdy Eduard Kučera a Pavel Baudiš našli lék proti viru Vienna. AVG (původně Grisoft) vzniklo o tři roky později v Brně. Jan Gritzbach a Tomáš Hofer se kromě antivirů věnovali i prodejům IT produktů, ale od roku 1994 se plně zavázali bezpečnostnímu softwaru.
Avast je stále soukromou společností se sídlem v Česku a z větší části českým managementem. AVG bylo odprodáno v roce 2001. Dnes sídlí v Nizozemsku, má zahraniční vedení a s jejími akciemi se obchoduje na newyorské burze. Hlavní vývojářské centrum a většina zaměstnanců je stále v Brně.
Produkty Avastu a AVG dnes mají přes 400 milionů uživatelů, odbyt mají především v USA. Dnes už firmy neprodukují jen antiviry pro počítače, ale mají bezpečností řešení pro mobilní platformy, cloudy nebo internet věcí. Software a služby obou firem si navzájem konkurují. Co se stane, až dojde ke spojení firem, není jasné. AVG je stále silnou značkou, kterou si Avast nejspíš nedovolí zahodit.
Mimochodem: Podle Download.com je AVG AntiVirus Free s více než 560 miliony stažení nejúspěšnějším softwarem vůbec. Avast Free Antivirus je s necelými 390 miliony třetím v pořadí.
Co k obchodu říkají zástupci firem
„Naše odvětví zažívá velké změny, a tato akvizice nám poskytne šíři a záběr zůstat na špici, jak už pro stávající zákazníky tak i pro nové,“ řekl Vince Steckler, generální ředitel Avast Software. „Pro českou firmu jako Avast je být preferovaným produktem pro takové množství uživatelů obrovským úspěchem, a velmi si vážíme důvěry, kterou zákazníci do našich produktů a služeb vkládají. Kombinací těchto dvou skvělých technologických firem – které mimochodem po dlouhou dobu sdílejí stejné hodnoty a podobnou firemní kulturu – nám dává unikátní možnost chopit se nových příležitostí a otevřít tak novou kapitolu našeho růstu.“
„Je nám potěšením stát se součástí Avastu, který měl, jako společnost nekótovaná na burze, vždy schopnost zaměřovat se na dlouhodobé, strategické cíle v oblastech zabezpečení pro firmy i koncové uživatele,“ prohlásil Gary Kovacs, generální ředitel AVG. „Velikost nové společnosti jí umožní více investovat do rostoucích trhů, a to i v kontextu připojování stále více zařízení k Internetu a s ním souvisejícímu rostoucímu množství hrozeb v éře Internetu věcí (IoT).“