Ty tvrdíš, že tu 3D grafiku v Doomovi počítala VGA grafika? Ha ha , měl by ses dovzdělat tydýte. VGA zobrazovadla byl jen framebuffer a DAC na anolog monitor. Žádnou 2D akceleraci ala Amiga to neumělo, a všechno to tahal CPU. Proto PC potřeboval 20x rychlejší CPU než Amiga pro stejnou grafiku. Na 386DX40 sis Dooma nezahrál ikdyž CPU mělo 8x vyšší frekvenci než Amiga.
Amiga přes koprocesory tlačila veškerou grafiku, Agnus měl v sobě Blitter a Copper, zatímco Denise čip se staral o všechno ostatní jako bitplane atd. Nástup 2D/3D akcelerátorů nebyl nic jiného než převzatá filozofie Amigy, kdy zjistili že 3D grafiku už CPU neutáhne a bude dobré oprášit nápady z Amigy.
Dnes to samé se děje s AI a NPU akcelerátory. ARMy v mobilech už to mají roky zatímco x86 se teprve nyní rozzářila žárovička a horko těžko dohánějí ujetý vlak. O nějakých flexibilních vektorech ala 2048-bit SVE2 si může x86 jenom nechat zdát vlhké sny. Mobily už mají SVE2 dva roky. Nebo flexibilní vektory RVV dlouhé 65536-bit jako má RISC-V, ne to není sci-fi to aktuální specifikace RISC-V. PCčka mají fixní AVX512 ala pravěké MMX z 1990.