Není to ještě nějak dávno, co Sony uvedlo na trh upgradovanou verzi konzole PlayStation 4 nazvanou „Pro“. Přesto se už začínají objevovat různé klepy a zvěsti o jejím následníku úplně nové generace, který by se předpokládáme mohl jmenovat PlayStation 5. A vypadá to podle nich, že by tato konzole mohla udělat docela zásadní hardwarové změny proti dnešní koncepci přístrojů PS4 a PS4 Pro. Podle webu NextPowerUp údajně Sony plánuje nebo aspoň zvažuje, že by opustila čipy APU – tedy integrovaný SoC obsahující jak grafický adaptér, tak procesor v jednom kusu křemíku. Místo toho by se prý mohla vrátit ke koncepci PlayStationu 3 a použít samostatné GPU. To by tedy bylo vyčleněné ve zvláštním čipu, připojeném přes PCI Express, nebo nějaké zvláštní proprietární rozhraní. Patrně by také takový grafický čip musel mít vlastní vyhrazenou paměť.
Nvidia?
Toto rozhodnutí by mohlo znamenat dvě věci. Pokud chce Sony opustit čipy APU, mohla by se teoreticky rovnou úplně zbavit i spolupráce s AMD. Ono samostatné GPU by tedy mohla dodat i Nvidia, která nedávno ulovila Nintendo Switch a o tržby navíc by asi zájem měla, byť se před lety tvářila, že jí tento byznys za námahu nestojí. Zároveň by se rozdělením obou komponent uvolnily ruce při výběru procesoru, který by mohla dodat řada firem – od Intelu až po nějaké licenční uživatele architektury ARM. Na druhou stranu opuštění APU nemusí hned znamenat změnu dodavatele, AMD by Sony mohlo přirozeně vyrábět i nějaké samostatné GPU, vyrobené na zakázku.
Konzole se samostatným GPU by ale asi byla dražší. Jednak by narostla celková nákupní cena GPU a CPU. Vedle toho by ale asi také bylo třeba zaplatit složitější PCB základní desky, včetně paměti navíc. U konzolí je přitom tak tlak na co nejnižší cenu, což tyto zprávy poněkud znedůvěryhodňuje. Nicméně pokud padlo rozhodnutí dodavatele změnit, možná musel tento faktor ustoupit.
NextPowerUp k těmto zvěstem uvádí, že integrace do jednoho čipu je faktor způsobující výkonnostní problémy, přičemž samostatné GPU by je dokázalo vyřešit. Je ale dost otázka, zda toto může být pravda. Za řadu problémů konzolí může spíš použité CPU (nízko taktovaná malá jádra Jaguar s relativně nízkým IPC) a kromě toho tato úvaha přehlíží problém spotřeby.
Ta je totiž v praxi významným limitem pro dosahovaný výkon – výrobci konzolí si kvůli chlazení a napájení nejspíš nedovolí TDP výrazně zvednout, takže v budoucnu zůstane stropem pro růst výkonu. A rozdělení procesoru a GPU do dvou částí s komunikačními rozhraními mezi nimi vedenými na desce by mělo proti podobně dimenzovanému integrovanému APU spotřebu zvýšit. Pokud bychom spotřebu konzole brali jako pevný limit, pak by teoreticky mělo APU v tomto rámci poskytovat spíš lepší výkon – tedy za předpokladu, že dostane dostatečně výkonný paměťový subsystém a nebude ho škrtit propustnost.
Zda se tyto zvěsti vyplní, zjistíme asi až za delší dobu. Podle NextPowerUpu by se PS5 patrně neobjevila příští rok, ale byla by vydána až někdy v roce 2109 (nejdříve), možná s odhalením na E3 2019.