My se tradičně podíváme pouze na vítěze. Zbylá místa si můžete prohlédnout na oficiálním webu kristalova.lupa.cz.
Ceny internetové veřejnosti (uživatelská anketa)
Jestli je Křišťálová lupa něco jako Český slavík, pak je iDnes.cz něco jako Karel Gott. V kategorii zpravodajství vyhrál už podeváté v řadě a tentokrát to určitě nečekal.
Internetové obchodování stejně jako loni ovládl srovnávač cen Heuréka.cz. Ta už se pomalu také stává „obchodem“. Zboží můžete přímo ve srovnávači naskládat do košíku, aniž byste navštívili web, kdy se produkty ve skutečnosti nacházejí.
Ani v kategorii mobilní služba se vítěz nemění. Hlavní cenu si znovu odnesl Seznam za mobilní Mapy.cz. Jedna z mála oblastí, kde mohou Češi konkurovat Googlu. Mobilní Mapy.cz za poslední rok dostaly šikovnou turistickou mapu a offline režim se dostal i na Slovensko.
A Mapy.cz se staly i nejpopulárnějším nástrojem nebo službou. Seznam letos přichystal velký redesign, přidával i nové funkce jako „Street View“, 3D mapy či čerstvě zeměpisnou mapu s rekordy a kuriozitami. Tady to bylo zasloužené.
Kategorii zájmových webů ovládlo Živě.cz. To v minulosti třikrát po sobě vyhrálo cenu o nejpopulárnější magazín nebo specializované médium. Podle NetMonitoru jde o pátý nejnavštěvovanější IT web v Česku. Před ním jsou ale pouze rubriky Idnesu a Novinek či stahovací servery Slunečnice a Stahuj.
Nejlepší veřejně prospěšnou službou je potřetí za sebou web Potraviny na pranýři. Výrobci a prodejci potravin nás totiž stále obtěžují nekvalitními produkty a PnP sponzorované ministerstvem zemědělství a SZPI se snaží o těchto špatnostech informovat veřejnost.
S jídlem souvisí i web Menu domů, který zvítězil v kategorii one (wo)man show. Veronika „Koko“ Kokešová učí, jak si doma připravit pokrmy servírované v luxusních restauracích. Kok už loni vyhrála dvě foodblogerské soutěže, což jí v publicitě pomohlo i k úspěchu v Lupě.
Ceny odborné poroty
Obsahovou inspirací je nový seriál Kancelář Blaník, který vysílá Stream.cz. Důkaz, že i v Česku může fungovat politická satira. Za seriálem stojí Marek Najbrt, každý díl má okolo pěti minut. Stream.cz letos uvedl už druhou sérii. Dejte tomu šanci, je to chytré a Marek Daniel je v hlavní roli boží.
E-commerce inspirací je služba Liftago Taxi, taxislužba konkurující světoznámému Uberu. Sdružuje taxíky různých společností. Díky mobilní aplikaci si dopředu najdete trasu, cenu, zvolíte šoféra podle hodnocení a pak rychle zaplatíte kartou.
Vyhrál i Jaromír Jágr. Jeho facebooková stránka ovládla kategorii marketingová inspirace. Má už přes půl milionu fanoušků a Jágr na ní ukazuje, jak pracovat se značkou, přičemž on je ta značka. Rozhodně se jej vyplatí sledovat. Většinu příspěvků píše sám, je vtipný a ještě dá nahlédnout do zákulisí, jak cvičí, aby i v 42 letech mohl konkurovat o polovinu mladším hokejistům.
Nejlepším globálním projektem českých tvůrců se stala Keboola. Další z úspěšných českých společností, které pracují s cloudem a velkými daty (podobně jako Good Data). Firmám pomáhá analyzovat data o uživatelích nebo zákaznících a vyvozovat z nich závěry a doporučení.
Osobností roku se stal Josef Šlerka. Na Karlově univerzitě vede Nová média, pracoval v analytické firmě Ataxo, odkud si jej vytáhla jiná česká společnost Socialbakers. Ta analyzuje data ze sociálních sítí a v tomto oboru patří mezi nejlepší na světě. Šlerka je také častým hostem v televizi, kde komentuje dění v IT.
Projektem roku je Dáme jídlo, loňský vítěz e-commerce inspirace. Služba spojuje restaurace a jiné podniky, které rozvážejí jídlo domů. Na webu si zvolíte například večeři, vložíte do košíku a objednáte. Až jídlo dorazí, službu ohodnotíte, aby se podle vysvědčení mohli řídit ostatní uživatelé.
A na závěr anticena. Tu si letos odnesli čeští operátoři za nerozvoj mobilního internetu. Mohli ji ale klidně dostat i loni, předloni a spoustu let předtím. Vyjet mimo město znamená dost často přijít o rychlý internet. Léčba přichází až letos, kdy se zrychlila výstavba sítí LTE, kterými operátoři pokrývají venkov, aby nahradili nedostačující 2G (EDGE). Budete ale potřebovat nové telefony a modemy. A spoustu peněz, protože datové tarify jsou rovněž bídné.