O výsledcích v jednotlivých kategoriích znovu rozhodovali fanoušci ve veřejné anketě, polovinu cen udělila odborná porota. Tradičně si představíme vítěze jednotlivých kategorií. Kompletní pořadí najdete na oficiálním webu.
Křišťálová Lupa v prvních deseti letech (foto: lupa.cz)
Ceny internetové veřejnosti (uživatelská anketa)
Vítězem v kategorii Zpravodajství je už podesáté v řadě iDnes.cz. Ano, web vydavatelství Mafra ovládl všechny ročníky Lupy. Letos prý rozdíly byly hodně těsné, ale Babišovy noviny prvenství uhájily.
Na vítězné vlně je i Heuréka.cz, která vyhrála v Internetovém obchodování. Největší tuzemský srovnávač cen je první už potřetí v řadě. Jde o jedno z mála odvětví, které v Česku „nepatří“ Googlu ani Seznamu.
Nejpopulárnějším Nástrojem a službou byla zvolena ČSFD, Česko-slovenská filmová databáze. Víte mimochodem, že se již pomalu zavádí hodnocení jednotlivých epizod u seriálů? Příkladem budiž Batesův motel.
Cenu popularity obdržel projekt DVTV, publicistický videokanál vedený exmoderátory České televize Danielou Drtinovou a Martinem Veselovským. Právě DVTV bylo tím, které dýchalo na záda iDnes i ve zpravodajství.
Kategorii One (wo)man show ovládla herečka Marie Doležalová se svým blogem Kafe a cigárko. Pokud vás zajímá pozadí natáčení a historky s hereckého podsvětí, neuděláte se čtením chybu. Loni Marie za blog vyhrála i jednu z cen Magnesia Litera.
Zájmovým webem roku se stalo seriálové doupě Edna. Je to stejných tvůrců, kteří před deseti lety založili Lost.cz, fanweb věnovaný seriál Lost/Ztraceni. Byl ohromně populární, a když se blížil jeho konec, autoři spustili Ednu, která měla spojit fanoušky i jiných seriálů.
Ceny odborné poroty
DVTV ovládlo také hlavní odbornou cenu Projekt roku. Její moderátora Martin Veselovský se navíc stal Osobností roku. Nejen za pořad, ale také za jeho twitterový účet, kde glosuje vše kolem sebe. S více než sto tisíci fanoušky jde o jeden z nejvlivnějších tuzemských účtů na Twitteru.
Anticenu si po zásluze odnesl Chaps. Společnost spravující české jízdní řády má na tato data monopol a stále je nechce zveřejnit ve strojově čitelné podobně, aby je mohli využívat jiní.
Paměť národa byla zvolena nejlepší Veřejně prospěšnou službou. Jde o online sbírku textů, fotek a jiných vzpomínek na události 20. století. Archiv založily Post Bellum (sdružení historiků), Český rozhlas a Ústav pro studium totalitních režimů.
E-commerce inspirací se stala Pilulka.cz. Jde o jeden z mála e-shopů s léky a jiným zdravotnickými spotřebami. Stojí za ním Martin Kasa, který v minulosti založil obchod Kasa.cz a investoval do řady dalších e-commerce firem (Srovnáme.cz, Bazarobot.cz, Ticketon.cz).
V kategorii Marketingová inspirace vyhrál Utubering, festival českých youtuberů z oblasti hudby, her, módy nebo zábavy. Dosud byli tito lidé na Lupě přehlíženi, přitom mají ohromné množství fanoušků. Ti největší na YouTubu odebírají stovky tisíc uživatelů.
Obsahovou inspirací se stal pořad Praha vs. prachy vysílaný na Streamu (letos jediná cena pro Seznam!). Moderátor Janek Rubeš chodí s kamerou po hlavním městě a loví lumpárny. Rubeš už dříve zaujal pořadem Město podvodů na podobné téma.
Skypicker je brněnský web, který využívá mapu Googlu a dat nízkonákladových leteckých společností. „Motor“ vymyšlený Skypickerem najde nejlevnější lety v okolí. Víte, že z Prahy můžete do irského Dublinu letět jen za 733 Kč? Ne o moc víc, než stojí cesta Pendolinem přes celé Česko. Skypicker po zásluze ovládl kategorii Data driven projekt a díky úspěchu v zahraničí i kategorii Globální projekt českých tvůrců.