Hlavní navigace

Která značka je nejcennější? A má na to vliv barevnost loga?

20. 9. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Která značka je nejúspěšnější? A lze najít nějaký vzorec mezi úspěchem a logem firmy? Na to se snaží odpovědět krásná vizualizace „The colors of the web“ od tvůrců ChromaOM. Sto nejcennějších webových značek najdete v celé infografice zde (včetně možných vzorců).

Modrá je dobrá, už je to tak

Z grafu lze vyčíst, že spousta firem sáhla po tradiční modré v různých odstínech, oblíbená je však i červená a oranžová. Ovšem dvě nejúspěšnější značky (Google a MSN/Windows Live) mají v logu celou duhu. Do desítky se dostaly dvě šedé (Apple a Wikipedia), jediná fialová (Yahoo), červená (YouTube) a tři modré (Facebook, Microsoft, AOL).

Nejlepší značky světaNejcennější značky na webu, zdroj: ChromaOM

Pokud jste si otevřeli kompletní grafiku, ve spodní části byly ještě výsledky webů společných témat, kde se přece jen podařilo jeden trefný vzorec odhalit – sociální sítě. Jen považte, v modré je Facebook, MySpace, Twitter, Linkedin, zelenou se vymyká už málo známý Friendster a třeba Hi5 (dnes už bílo-oranžové logo) nebo Orkut (fialové) se do Top 100 ani nedostaly.

Takže pokud budujete sociální síť nebo se o něco pokusí Google, případně někdo jiný s otevřenou Diasporou, s modrým hávem neudělá chybu. Český server lidé.cz má modrou aspoň na pozadí, logo je barevné jako od Googlu (pro jistotu).

Pořadí The color of the web Alexa Nielsen
1. Google Google Google
2. MSN / Windows Live / Bing Facebook Yahoo!
3. Yahoo! YouTube Facebook
4. Microsoft Yahoo! MSN / Windows Live / Bing
5. Facebook MSN / Windows Live / Bing YouTube
6. YouTube Baidu Microsoft
7. Wikipedia Wikipedia AOL Media Network
8. AOL Blogspot Apple
9. eBay Blogger Wikipedia
10. Apple Twitter Fox Interactive Media
zdroj ChromaOM Alexa Nielsen
Poznámka: Data Nielsenu platí pouze pro USA

 

Data v grafu by měly odpovídat návštěvnosti podle monitoru Alexa, které jsou říznuty čísly agentury Nielsen. Na celkové pořadí tedy zřejmě má největší vliv návštěvnost hlavní domény plus národních domén se stejnou značkou. (Google.com + Google.cz + Google.sk…).

Pokud se v podobných grafikách vyžíváte, doporučuji ještě mapu světa podle sociálních sítí. Už je starší (06/2009), ale ani dnes by se příliš neměnila. K významným značkám ještě jednou, na theconversationprism.com najdete v pěkném grafu nejvýznamnější online služby rozdělené do kategorií. Rovněž podle barev, ale s logem už nemají nic společného.

Nejcennější značkou je Google, Apple a Coca-Cola

A když už jsme u těch značek, minulý týden přispěchal Interbrand s novým žebříčkem nejcennějších značek světa (obecně, nejen na webu). Tohle je bezpochyby nejvyšší kouzelnická liga. Podobných tabulek existuje několik a jejich vydavatele podezírám z toho, že se chtějí zavděčit všem. Jen během posledních třech měsíců byly vydány tři velké žebříčky, každý vytvořen jinou výzkumnou a konzultační agenturou.

Výsledky se liší, jak jen to jde. Zatímco Forbes označil za vítěze Apple, Interbrand jej umístil až na 17. místo. Jinak jsou jednotlivá umístění podobná, včetně hodnoty v miliardách dolarů. Do toho přišel Millward Brown, u něhož vede Google s trojnásobnou hodnotou než u Interbrandu a Forbes.

Pořadí Interbrand Forbes Millward Brown
1. Coca-Cola (70,5 mld.) Apple (57,4 mld.) Google (114,3 mld.)
2. IBM (64,7 mld.) Microsoft (56,6 mld.) IBM (86,4 mld.)
3. Microsoft (60,9 mld.) Coca-Cola (55,4 mld.) Apple (83,2 mld.)
4. Google (43,5 mld.) IBM (43,0 mld.) Microsoft (76,4 mld.)
5. GE [General Electric] (42,8 mld.) Google (39,7 mld.) Coca-Cola (67,9 mld.)
6. McDonald's (33,6 mld.) McDonald's (35,9 mld.) McDonald's (66,0 mld.)
7. Intel (32,0 mld.) GE [General Electric] (33,7 mld.) Marlboro (57,0 mld.)
8. Nokia (29,5 mld.) Marlboro (29,1 mld.) China Mobile (52,6 mld.)
9. Disney (28,7 mld.) Intel (28,6 mld.) GE [General Electric] (45,1 mld.)
10. HP (26,9 mld.) Nokia (27,4 mld.) Vodafone (44,4 mld.)
zdroj Interbrand Forbes Millward Brown
Poznámka: ceny jsou v miliardách USD

 

Takže jak takovým měřením věřit, když pokaždé vyjdou jinak? Rozdílná může být metodika. V úvahu se bere kdejaká prkotina od spokojenosti zaměstnanců, množství poboček až po roční výdělky, růst akcií, množství nových produktů, prostor v médiích apod.

Přiznávám, že jsem podrobně nestudoval žádnou z nich a můj názor je takový, že jsou to uměle vytvořené žebříčky k chloubě předních firem a navíc „zaplácnou“ místo v médiích v době okurkové sezóny (proto vznikají v létě).

KL24

Užitečná data lze získat až jejich průnikem. Nejlepší značky většinou pocházejí ze světa IT (Google, Microsoft, Apple, IBM, Intel), potraviny a pochutiny mají také své stálice (McDonald's a Coca-Cola) a silná je u nás méně známá značka General Electric. V Česku se setkáte s jejich bankovní divizní GE Money Bank, v Americe se jedná o firmu, která fušuje do všeho. A úspěšně. Vždyť jí už před 130 lety založili osobnosti jako Edison nebo Thomson.

Máte tip na další pěknou infografiku? Pěkný přehled z různých oborů najdete na coolinfographics.com.

Byl pro vás článek přínosný?