Hlavní navigace

Kvalita anizotropního filtrování v Catalyst 9.5

29. 5. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

Redakce serveru ComputerBase si všimla, že se v Catalyst 9.5 se od verze 9.4 něco událo také s anizotropním filtrováním. Zajímalo mě, zda se nejednalo o nějakou konkrétní chybu a také, jak vypadá dopad v praxi.

Vyzkoušel jsem filtrování v aplikaci D3D-AF-Tester a opravdu: mezi nastavením Catalyst AI Disabled a Standard byly znatelné rozdíly už při AF 4:1, větší změny pak u 16:1. Zatímco u Catalyst 9.4 není rozdílu filtrace mezi úrovněmi Cat AI, zde můžete u čtyřnásobného anizotropního filtru pozorovat mírné úhlové optimalizace navíc a u šestnáctinásobného filtru odklon brilineárního filtru (jakožto základu) směrem od trilineárního k bilineárnímu.

Catalyst 9.5, Catalyst AI Disabled

Catalyst 9.5, Catalyst AI Standard

Pomocí OpenGL ekvivalentu FilterTest (programy najdete na 3DCenter.de) jsem ověřil stejné chování i pro toto rozhraní.

Catalyst 9.5, Catalyst AI Disabled

Catalyst 9.5, Catalyst AI Standard

Následovaly praktičtější testy ve hrách. Dobře vím, že anizotropní filtrování hraje důležitou úlohu například v Oblivionu. K následujícím screenshotům (1:1, PNG) mám jedinou poznámku: nevšímejte si hodnot snímkové frekvence, používal jsem ji pouze pro ověření vypnuté funkce Catalyst AI (což u Radeonu HD 4870 X2 znamenalo také deaktivaci CrossFire).

Vlevo Catalyst AI Disabled, vpravo Catalyst AI Standard

Zkusil jsem i hru Assassin's Creed, kvalitu obrazu můžete tak porovnat klidně i s Radeonem HD 4770 testovaným na Catalystech 9.4 nebo GeForce GTS 250 s ovladači 185.85.

Vlevo Catalyst AI Disabled, vpravo Catalyst AI Standard

CS24

Původně jsem chtěl ještě přidat kvalitní video natočené FRAPSem, ale opravdu není co ukazovat. Kvalita obrazu ve hrách zůstala nezměněna nejen na statických screenshotech, ale i v pohybu. Žádný shimmering jako v případě mizerného AF viditelného naposledy u GeForce odvozených z G70 se nekoná.

Vzhledem k tomu, že pro jednočipové karty Catalyst 9.5 nepřináší téměř nikde výkon navíc (spíše naopak), není tak úplně jasné, zda se jedná o chybu (to ukáží Catalyst 9.6), nebo o záměr. V každém případě nejde o žádný podvod, neboť dopad na praxi je neznatelný a více "bilineárnosti" používá třeba Nvidia ve svém AF delší dobu (bez vážných škod).

Autor článku