Nové kvóty EU. Alespoň 30 % obsahu na Netflixu a spol. musí být z Evropy

8. 10. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

Evropský parlament minulý týden schválil novelu směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která upravuje pravidla pro vysílatele v televizi i na internetu. Směrnice reguluje množství reklamního času v televizi, může tvořit maximálně 20 % vysílacího času mezi 6:00 a půlnocí. V pořadech pro děti jsou zakázány reklamy na tabákové výrobky i alkohol a omezeny reklamy na nezdravé jídlo a nápoje. Služby pro sdílení videa (YouTube, Facebook apod.) nesmí uchovávat obsah, který by nabádal k násilí, nenávisti a terorismu. Nemusí mít aktivní filtr blokující nevhodná videa, ale musí bez odkladu reagovat na upozornění na škodlivý obsah ze strany diváků.

Více evropského obsahu na Netflixu

Nejkontroverznější je třetí hlavní bod směrnice. Provozovatelé služeb videa na vyžádání (Netflix, HBO Go, Amazon Prime Video a další videotéky) musí své katalogy upravit či doplnit tak, aby minimálně 30 % dostupného obsahu bylo evropského původu. Důvodem je „podpora evropského audiovizuálního sektoru a kulturní rozmanitosti“.

Netflix a spol. tak mají v zásadě dvě možnosti. Tou složitější a dražší je přidat více evropských filmů a seriálů. Tou jednodušší a levnější je naopak odebrat americkou či asijskou tvorbu tak, aby se splnila 30% kvóta. Kterou si asi vyberou?

bitcoin_skoleni

Členské státy navíc mohou od provozovatelů služeb požadovat přímé investice do tvorby místního obsahu nebo příspěvky do fondů (u nás Fond české kinematografie). Výše investic se bude odvíjet od příjmů služeb v konkrétní zemi.

Novelu směrnice odsouhlasilo 452 europoslanců, 132 bylo proti, 65 se zdrželo hlasování. Nová pravidla musí ještě schválit Rada ministrů EU. Členské státy mají následně 21 měsíců na to, aby směrnici zavedli do vnitrostátních zákonů.