Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Lenovo IdeaPad Y500 je moc zajímavý notebook hned z několika důvodů. Tenhle 15,6" kousek v sobě za poměrně férovou cenu má dvě grafické karty střední třídy zapojené v SLI, slušný procesor, dost RAM a výtečný displej. Design také není k zahození a červeně podsvícenou klávesnici nevidíte každý den.
Před časem jsme vám právě test dvou GeForce GT 650M proti jiným grafickým kartám z drahých herních notebooků přinesli v samostatném článku, dnes se podíváme, jak je to s IdeaPadem Y500 obecně, tedy i jinak, než co se herního výkonu týče.
Design
Platí, že multimediální a herní notebooky obvykle nejsou žádné třasořitky, co se vizáže týče, cílem designu je tak zpravidla ještě umocnit mohutný a mocný vzhled. Nejinak je tomu u IdeaPadu Y500. Notebook je celý výrazně černý, i logo Lenovo v rohu víka notebooku svou černou barvou působí dost nenápadně. Pěkné je šikmé zkosení notebooku na povrchu víka, v kombinaci s kovovým šasi z černého broušeného hliníku tak zavřený notebook trochu připomíná kapotu automobilu.
Notebook je černý i zevnitř, displej je lesklý a velmi elegantně potom působí výrazně rudě podsvícená klávesnice. Ta je mírně snížená pod úroveň základny opět pěkným zkoseným efektem, šikmé mřížky reproduktorů nad ní jsou potom zevnitř červené.
Design IdeaPadu Y500 je tak dost podobný modelu Y580, nicméně Y500 působí ještě o něco akčněji a silný sporťák vám jeho vzhled připomene o něco více.
Zpracování
Ačkoli je notebook z velké části vyvedený z černého broušeného kovu, klíčové části pro kvalitu zpracování, jako jsou třeba boky, líce a rámeček displeje, jsou z matného plastu. To neznamená, že by byl přístroj nekvalitní – plasty drží poměrně pevně a slícování je dobré nehet mezi plast a kov dostanete, ale hrany vás nikde řezat nebudou a vše dobře drží pospolu.
Notebook působí celkem dutě, když poklepete například na opěrky, nicméně se prohýbá jen minimálně a nevrže u toho. Víko se trochu ohýbá v krutu, jinak je ale rám poměrně pevný. Otevřít jej můžete jednou rukou a maximální úhel otevření je zhruba 120 °, což není nejvíc, ale na multimediální notebook to stačí.
Notebook není nijak přehnaně tlustý, tloušťka je v nejvyšším bodě 36 mm, a hmotnost je taktéž příjemných 2,7 kg. Celkově se zpracování není třeba obávat.
Specifikace a konfigurace
Na trhu jsou čtyři hlavní konfigurace. My máme tu nejdražší za 26 999 Kč (vč. DPH), IdeaPad Y500 ale seženete už od 19 999 Kč.
- verze za 19 999 Kč má dvoujádrové Core i5, 4 GB RAM, 1TB disk, jedinou GeForce GT 650M, DVD mechaniku a displej s rozlišením 1920 × 1080 px
- verze za 22 999 Kč má dvoujádrové Core i5, 8 GB RAM, 1TB disk, dvě GeForce GT 650M v SLI, žádnou mechaniku a displej s rozlišením 1366 × 768 px
- verze za 23 999 Kč má dvoujádrové Core i5, 8 GB RAM, 1TB disk s 16GB SSD, dvě GeForce GT 650M v SLI, žádnou mechaniku a displej s rozlišením 1920 × 1080 px
- verze za 26 999 Kč má čtyřjádrové Core i7, 8 GB RAM, 1TB disk s 16GB SSD, dvě GeForce GT 650M v SLI, žádnou mechaniku a displej s rozlišením 1920 × 1080 px
Nejzajímavější mi přijde verze za 23 999 Kč, i když je nabídka odstupňovaná poměrně dobře a 3000 Kč za čtyřjádrový procesor se taky můžou vyplatit, nevím, jestli je dvoujádro schopné dobře utáhnout SLI dvou grafik.
Lenovo IdeaPad Y500 (59351665) | |
---|---|
Cena s DPH | 26 999 Kč (CZC.cz) |
Zapůjčil | Lenovo / Fleishman-Hillard |
Hardwarová výbava | |
Procesor | Intel Core i7-3630QM (Ivy Bridge) |
Počet jader (virtuálních) | 4 (8) |
Frekvence | 2,4 GHz |
Max. frekvence (turbo) | 3,4 GHz |
Operační paměť | 8 GB (2× 4 GB DDR3 1600 MHz) |
Úložiště (velikost) | 1 TB |
Úložiště (typ, rychlost) | 5400otáčkový disk + 16GB SSD jako cache |
Optická mechanika | – |
Displej | 15,6", 1920 × 1080 px, lesklý |
Grafická karta | SLI 2× Nvidia GeForce GT 650M 2GB |
Rozhraní | |
Výstupy na monitory | HDMI, D-Sub (VGA) |
Porty (s výjimkou USB) | 2× 3,5mm audio jack, RJ-45 (1Gb/s Ethernet) |
Počet portů USB 2.0 | 1 |
Počet portů USB 3.0 | 2 |
Čtečka paměťových karet | SD/MMC/MS/xD a analogické |
Bezdrátové sítě | Wi-Fi 802.11n, Bluetooth 4.0 + HS |
Rozměry, baterie | |
Rozměry | 387 × 259 × 36 mm |
Hmotnost | 2,7 kg |
Baterie | 72 Wh, šestičlánková |
Software | |
Operační systém | Windows 8 (64-bit) |
Klávesnice, touchpad, displej a konektivita
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Porty, konektivita, a notebook ze stran
Na levé straně odzadu tu máme zdířku pro napájecí adaptér, dáte výdech chlazení or procesoru a jedné grafiky, port D-Sub (VGA), síťový konektor RJ-45 (LAN), HDMI a dva porty USB 3.0. Na přední straně najdete pět kontrolek a čtečku paměťových karet SD, MMC, MS/Pro/Duo, xD a jim podobných. Kontrolky jsou bohužel celkem špatně vidět a navíc si musíte zapamatovat, která čemu přísluší, protože z vyrytých symbolů toho z metru moc nepoznáte.
Na pravé straně jsou dva 3,5mm konektory pro připojení zvuku, žlutý port USB 2.0 s funkcí PowerShare (nabíjení i při vypnutém notebooku) a Ultrabay osazená druhou grafickou kartou se svým chlazením. U modelu s jednou grafikou by tu byla DVD mechanika, tu si ostatně můžete od Lenova dokoupit, stejně jako jiné komponenty do Ultrabay. Za Ultrabay je ještě slot pro zámek Kensington. Záda jsou prázdná.
Máte tu také Wi-Fi 802.11a/b/g/n a Bluetooth 4.0. Drátovou síťovku poskytl Qualcomm Atheros, ta bezdrátová je od Intelu, Centrino Wireless-N 2230.
Klávesnice
Klávesnice je od každého kraje odsazená asi o 2 cm. Rozložení je klasické, jaké vídáme na českých 15,6" noteboocích, nechybí ani numerický blok. Jednotlivé bloky od sebe nejsou nijak odděleny a šipky jsou bohužel tak nějak neznatelně vměstnány mezi ostatní klávesy, jinak jsem neměl s pozicemi problém.
Klávesy jsou hladké a matné, mírně prohnuté a z boku červeně svítí. Červená jinak mřížkou neprosvítá. Intenzitu podsvícení můžete nastavit ve dvou krocích, případně ji úplně vypnout. Zarážky byly pěkně citelné. Podložka klávesnice téměř vůbec nepruží, na klávesnici se píše pěkně tiše a velmi pohodlně.
Touchpad
Máme tu poměrně rozměrný černý clickpad, mírně zapuštěný pod úroveň opěrek (asi o 1 mm). Dobře se vám bude klikat ve spodní polovině, v té vrchní už to půjde o poznání hůře. Povrch touchpadu je stejný jako povrch kláves, matný, ale velmi hladký, prsty se vám tak nebudou lepit a budou dobře klouzat.
Občas jsem měl problémy, když jsem se mimoděk opřel třeba palcem o kraj touchpadu a snažil jsem se ukazováčkem druhé ruky po něm pohybovat – leckdy touchpad tak nějak přemýšlel, zda chci udělat více dotykové gesto nebo jestli se chci vážně jednoduše pohybovat a kurzor jsem tak musel trochu odtrhávat. Při dotyku jediným prstem jsem ale neměl problém a chválím velké rozměry. Pro gesta z Windows 8 není touchpad ale úplně ideální, leckdy se mi povedlo vytáhnout postranní panel až na druhý-třetí pokus – to je obecně vlastnost všech obvyklých touchpadů, které nejsou zarovnány s rovinou opěrek.
Displej
Displej tentokrát musím pochválit. Kombinaci TN panelu a lesklého povrchu obvykle moc v lásce nemám, ale lesk tentokrát odpouštím a musím dodat, že přítomný LCD panel je takřka na úrovni, jakou pozoruji u IPS matric. Barvy byly dobré, kontrast činil (na TN) opravdu excelentních 1:481 a i pozorovací úhly byly nadmíru široké.
Svítivost: 12-241 cd/m2
Kontrast: 1:481
Pozorovací úhly byly dobré tradičně v horizontálním směru, i v tom vertikálním ale barvy držely celkem dlouho. Maximální úroveň podsvícení je ucházející, vzhledem k lesklému displeji bych si ale dal pozor, pokud chcete na notebooku pracovat proti silnému slunci.
Hardware, výkon, HD Tune, CrystalDiskMark
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Hardware
Procesorem je tu Intel Core i7-3630QM, čtyřjádro Ivy Bridge s podporou Hyper-Threadingu, tedy virtuální osmijádro. Čip pracuje na 2,4-3,4 GHz a o výkon se vůbec nemusíte bát. K procesoru jsou tu dva 4GB moduly RAM typu DDR3 na 1600 MHz efektivně. Grafické karty jsou tu dvě, jedna z nich právě ve slotu Ultrabay, dvě GeForce GT 650M, každá s jádrem GK107 (architektura Kepler, 384 CUDA jader), každá s 2 GB VRAM.
Máme tu pevný disk Seagate Momentus ST1000LM024 s kapacitou 1000 GB a rychlostí otáčení 5400 ot./min. K němu tu je malé 16GB SLC SSD od Samsungu a obě dvě úložiště pracují v hybridním zapojení – SSD funguje jako cache velkého disku, odkládají se na něj často používané soubory.
Výkon
Procesor je velmi výkonný, pamětí je tu k němu dost, ale největší chloubou IdeaPadu Y500 jsou právě dvě grafické karty. Dvě GeForce GT 650M totiž překonávají ty nejlepší grafiky minulé generace jako je třeba GeForce GTX 580M nebo Radeon HD 6990M. K výkonu GeForce GTX 680M nebo Radeonu HD 7970M máme i nadále celkem daleko, ale za danou cenu je IdeaPad Y500 opravdu výtečně výkonný herní notebook.
Co se úložiště týče, můžete být víceméně spokojeni. Tradiční SSD nebo nedejbože dvě SSD v RAID poli, jako to má třeba MSI ve svých multimediálních noteboocích, by bylo rychlejší, ale to bychom se s cenou posunuli zase někam jinam. Obecně platí, že zejména běžné úkony jako start systému nebo opakované načítání uložené pozice ve hře bylo znatelně rychlejší díky nahrání do malého SSD. Samotný disk je spíše podprůměrný.
Grafy: Cinebench R11.5, x264 BenchMark FHD, PCMark 7
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
Cinebench R11.5 prověří výkon procesoru pro rendering náročných grafických scén. Měří se výkon jednoho jádra (vlákna) a celého procesoru.
Cinebench R11.5
[body, vyšší je lepší]
x264 BenchMark HD testuje výkon procesoru při převádení 720p videoklipu při použití kodeku H.264.
x264 BenchMark FHD
[fps, vyšší je lepší]
Nástroj od Futuremarku, PCMark 7, měří a hodnotí výkon počítače jako celku. V grafu najdete celkové skóre a také skóre, jakého dosáhlo úložiště ve svých testech.
PCMark 7
[body, vyšší je lepší]
PCMark 7 asi budu muset přestat používat alespoň v grafech, protože výsledky z něj nejsou zrovna objektivní. Nižší skóre nepřičítejte nízkému výkonu notebooku.
3DMark 06
3DMark 06 je nejstarším nástrojem v naší testovací sadě, jak naznačuje číslo 06, jde o necelých 7 let starý benchmark. Nicméně je dodnes celkem oblíbený a zvláště u notebooků používaný na nastínění výkonu ve starších hrách. Použitým API je DirectX 9, resp. 9.0c, grafika je vykreslována přes Shader Model 2.0 a Shader Model 3.0, nechybí ani HDR.
Vzhledem k příchodu nového 3DMarku i značné zastaralosti 3DMark 06 z metodiky brzy vyřadíme.
Nastavení nechávám vždy na základních hodnotách, tedy i rozlišení na 1280 × 1024 px.
3DMark 06
(body - vyšší je lepší)
3DMark 06 přece jen staví na starších technologiích, nejmodernějším výkřikem je tu SM3.0 s HDR, tedy DirectX 9.0c. Výkon tedy na vrcholu grafu stoupá pomaleji, než v novějších hrách a jak SLI, tak CrossFireX tu nemají velký vliv na výkon. Je ovšem přesto vidět veliký zub, s jakým se levné SLI odpichuje od bloku střední třídy grafik.
3DMark Vantage
O dva roky novější 3DMark Vantage už reflektuje skutečný výkon poněkud reálněji, použitým API je hlavně DirectX 10, Shader Model 4.0. Podporována je i technologie PhysX, kterou ovládají všechny GeForce od řady 8000, a která přinese extrémní nárůst CPU Score. Test fyziky je totiž míněn jako test procesoru, u GeForce výpočty ale akceleruje grafika. Do celkového průměru jsem proto počítal pouze GPU Score, nikoli celkové body, které jsou výrazně ovlivněny právě proprietární akcelerací PhysX.
Opět používám základní nastavení v profilu Performance (výsledek tedy odpovídá skóre Pxxxxx), rozlišení 1280 × 1024 px.
3DMark Vantage
(body - vyšší je lepší)
Do výsledků se očividně někde míchá PhysX, proto jsem raději do průměru zahrnul raději GPU Score.
3DMark Vantage – GPU Score
(body – vyšší je lepší)
Dvě GeForce GT 650M se tu staví bok po boku generaci starému high-endu.
3DMark 11
Ještě před pár dny nejnovějším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky v něm.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
3DMark 11
(body – vyšší je lepší)
3DMark 11 – Graphics Score
(body – vyšší je lepší)
SLI zde funguje opravdu krásně a IdeaPad Y500 tak dává na frak i notebookům s Radeonem HD 6990M nebo GeForce GTX 580M.
ArmA II, Battlefield 3
ArmA II
Armed Assault 2, neboli ArmA II je českou hrou extrémně náročnou na grafiku a velmi i na procesor. Relativně starý engine na DirectX 9.0c potopí v opravdu maximálním nastavení prakticky jakoukoli sestavu. Testoval jsem Benchmark 01 v demoverzi hry.
Rozlišení jsem nastavil na 1920 × 1080 px, 3D rozlišení (fillrate) na stejnou hodnotu (tedy 100 %), dohled na maximálních 10 000 m. Vyhlazování jsem nastavil u Radeonu na střední a u GeForce na vysoké. Jde o ekvivalentní nastavení (viz níže), po přeměření i jiných hodnot ale anti-aliasing nemá na celkový výkon velký vliv. Zbytek nastavení na maximum.
Nastavení vyhlazování (ve hře) se totiž liší u AMD (nízké = 2× MSAA, normální = 4× MSAA, vysoké = 8× MSAA) a Nvidie, kde je to vše složitější. Nízké a normální je 2× MSAA, vysoké a velmi vysoké potom 4× MSAA a 8× MSAA odpovídá nastavení 6. Další čísla jsou pak některé z režimů CSAA.
ArmA II
(fps – vyšší je lepší)
ArmA II je skutečně peklo, co se týče špatné optimalizace. Přemýšlel jsem, zda ji do průměru zahrnout, nakonec jsem usoudil, že si onen 10% podíl zaslouží, protože jde o relativně hranou hru, která láme vaz do určité míry opravdu jakémukoli hardwaru.
Je vidět, že při těchto extrémních hodnotách nastavení je hra velmi bržděna a limitována procesorem.
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - maximální hodnoty, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Battlefield 3
(fps – vyšší je lepší)
Ačkoli ani s SLI bych neoznačil v daném nastavení Battlefield za hratelný, výkonu můžete pomoct vypnutím antialiasingu. Je pěkné vidět, že si dvě karty střední třídy vedou opět lépe než nejlepší grafika minulé generace.
Minimální fps:
- SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 18 fps
- GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 12 fps
- CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 69 fps
- SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 50 fps
- Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 34 fps
- GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 26 fps
- GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 18 fps
- Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 17 fps
Crysis 2, Far Cry 2
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 2
(fps – vyšší je lepší)
SLI zde káluje výborně a s Crysis 2 nemá IdeaPad Y500 opravdu sebemenší problém.
Minimální fps:
- SLI 2× GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 7,9 fps
- GeForce GT 650M + Core i7-3630QM: 5,2 fps
- CrossFireX 2× Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 20,8 fps
- SLI 2× GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 17,4 fps
- Radeon HD 7970M + Core i7-3720QM: 18,1 fps
- GeForce GTX 680M + Core i7-3720QM: 13,3 fps
- GeForce GTX 580M + Core i7-2760QM: 3,8 fps
- Radeon HD 6990M + Core i7-2760QM: 5,0 fps
Far Cry 2
Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, stále ale dosti testovanou. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.
V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1920 × 1080 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.
Far Cry 2
(fps – vyšší je lepší)
Jak už jsem zmiňoval v první kapitole, Far Cry 2 už je zde opravdu jen ze setrvačnosti, a s další generací highendu ji už testovat nebudeme.
Mafia II (APEX PhysX), S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Mafia II
Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).
Rozlišení 1920 × 1080 px, 2× SSAA (zapnutý anti-aliasing ve hře), maximální detaily a APEX vypnuto, resp. na střední hodnotu. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.
Mafia II – APEX vypnuto
(fps – vyšší je lepší)
Mafia II – APEX střední
(fps – vyšší je lepší)
Zrovna v Mafii GeForce GT 650M neoslní, ani když jsou dvě. SLI iovšem funguje, jen je zarážející, že s PhysX už si dvojice GeForce nezvládá poradit moc dobře.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Nejnovější verzi populární hry nabité moderními technologiemi testuji v samostatném benchmarku.
V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting na DX11. V Advanced Options zatrhávám DirectX 10.1. Dále 4× MSAA navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zapnutou teselací i CHS (Contact hardening shadows). Jinými slovy maximální detaily v 1920 × 1080 px s 4× MSAA.
Zapisuji průměr čtyř různých průchodů.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
(fps – vyšší je lepší)
Opět výborný výsledek, i když hodně daleko za dnešním highendem.
Výdrž, provozní vlastnosti
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Výdrž, hluk a zahřívání
Výdrž byla spíše slabší, jak se ostatně dalo očekávat. Baterie notebooku má sice kapacitu slušných 72 Wh, ale displej s vysokým rozlišením, dvě grafické karty, dva ventilátory, čtyřjádrový procesor, dva moduly RAM, velký disk a SSD – to vše se podepsalo na celkem nízké výdrži, která se pohybovala kolem 2,5 h, v klidu byste se dostali nad 3 h. To není nijak moc dobré, ale přeci jen jde o multimediální notebook, tak to nebudu brát jako velké mínus, beztak bude většinou na stole zapojený v síti.
- Web (ExtraNotebook.cz v Chrome, obnovování každých 15-20 s, Wi-Fi, poloviční jas):2:39 h
- Film (smyčka 720p Pulp Fiction v Media Player Classic, hlasitost 20 %, Wi-Fi, poloviční jas): 2:23 h
Co se ostatních provozních vlastností týče, taky nemohu být moc nadšený. Notebook byl celkem hlučný, ani v klidu nešlo dva ventilátory, byť zpomalené, neslyšet. V zátěži potom už foukal celkem silně. Hluk je naštěstí celkem měkký a hluboký, navíc čistý zvuk. Ale není to ideální notebook, vedle kterého byste mohli spát.
EDIT: Podle zkušeností ostatních uživatelů a recenzentů jsme se zřejmě při testování dopustili nějaké chyby. Notebook by měl být v klidu celkem tichý, pokud nevykresluje 3D scénu, měl by být ventilátor grafiky v UltraBay vypnutý a hlavní chlazení dost ztišené.
Hluk v zátěži nebyl tak hrozný, jak by mohl, teploty zato ano. Procesor se po pár minutách intenzivní zátěže všech jader rozžhavil na 97 °C, grafické jádro topilo celkem málo, jen 82 °C. V klidu jsme se pohybovali spíše kolem 55 °C. Notebook se ale nijak extrémně nezahříval, spodní strana se trochu oteplila a teplo jste trochu cítili i nad klávesnicí, nicméně asi by nebyl velký problém hrát hry s notebookem na klíně.
Zvuk
Reproduktory jsou tu v konfiguraci 2.0, mřížky dvou reproduktorů najdete nad klávesnicí po stranách. Výrobcem je JBL a chlubí se specifikací Dolby Home Theatre v4. Zvuk byl opravdu docela dobrý a hlasitý. Basy byly, jak je zvykem, prakticky neznatelné, některé střední basové frekvence ale zaslechnete a notebook si umí zařvat středy, aniž by se příliš zhoršila kvalita poslechu. Srovnatelnými mohou být reproduktory Bang&Olufsen v Asusu N56, ovšem bez externího subwooferu.
Výsledky testů a screenshoty
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Výsledky benchmarků
Souhrnné testy výkonu PC | |
---|---|
PCMark Vantage | /nepodporuje Windows 8/ |
PCMark 7 | 3219; Lightweight: 2307, Productivity: 1793, Creativity: 5316, Entertainment: 3474, Computation: 11011, Storage: 1634 |
3DMark 06 | 18643; SM2.0 Score: 7602, HDR/SM3.0 Score: 8477, CPU Score: 5287 |
3DMark Vantage | 13483; GPU Score: 12789, CPU Score: 16107 |
3DMark 11 | P3653; Graphics Score: 3648, Physics Score: 6009, Combined Score: 2318 |
3DMark (2013) | Ice Storm: 63498, Cloud Gate: 8963, Fire Strike: 1292 |
Testy výkonu procesoru | |
CineBench R11.5 | xCPU: 6,48 pts., 1CPU: 1,41 pts. |
x264 Benchmark FHD | 18,9 fps |
Testy výkonu pevného disku |
|
CrystalDiskMark 3 (čtení) | Seq: 105,3 MB/s, 512k: 37,92 MB/s, 4k: 0,464 MB/s, 4k QD32: 0,925 MB/s |
CrystalDiskMark 3 (zápis) |
Seq: 102,8 MB/s, 512k: 42,38 MB/s, 4k: 1,199 MB/s, 4k QD32: 1,070 MB/s |
HD Tune Pro 5.00 | Min.: 18,9 MB/s, Max.: 114,1 MB/s, Průměr: 81,9 MB/s, přístupová doba: 17,4 ms |
AS SSD Copy Benchmark: | ISO: 31,00 MB/s, Program: 23,11 MB/s, Game: 30,69 MB/s |
Testy výdrže | |
Výdrž web (čas) | 2:39 h |
Výdrž video (čas) | 2:23 h |
Závěr, plusy a mínusy
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde:
Závěr
Jako na každém notebooku se i na IdeaPadu Y500 najdou nějaké nedostatky. To ovšem neznamená, že by to nebyl model, co stojí za úvahu, pokud nakupujete multimediální nebo herní notebook. Nejen to, celkově mě Y500 opravdu oslovil. Jeho klíčové plus? Dvě grafiky střední třídy v SLI za nízkou cenu. Ano, poměr herní výkon/cena je zde opravdu výborný, zvláště v novějších hrách, co SLI dovedou využít. I jinak je výkon dobrý, procesor je opravdu silný, 8 GB RAM asi bude nějakou chvíli stačit a na 1TB disk popoháněný malým SSD se vejde více než spousta her.
Co do herního a početního výkonu dostává IdeaPad Y500 jedničku s hvězdičkou a celkem silně válcuje cenovou kategorii. Výkon disku je už trochu slabší, celkově ale notebook nepůsobí nijak moc zpomaleným dojmem. Dalším plusem je velmi dobrý displej s rozlišením Full HD a slušná, pěkně podsvícená klávesnice.
Zápory jsou tu především provozní vlastnosti, chlazení není nejúčinnější a s dlouhou výdrží na baterku moc nepočítejte. Všechno jsou to do jisté míry specifika celé téhle kategorie, ale i tak stojí za zmínku. A když pominu s oblibou špinavé a upatlané šasi, tak tím vlastně můžu skončit a doporučit Lenovo IdeaPad Y500 všem, co shání kvalitní, pěkný a dobrý herní notebook za cenu kolem 20-25 tis. Kč a nepotřebují mechaniku na optické disky. Pokud hry sháníte legálně (i pokud ne, ale styďte se!), stejně dneska distribuce na DVD už moc nefrčí a vše si stáhnete přes Steam, Origin apod. .
dvě grafiky v SLI - výborný herní výkon | horší výdrž a teploty |
dobrý poměr herní výkon/cena | chybí DVD mechanika |
pěkný design s červeně podsvícenou klávesnicí | |
kvalitní displej s vysokým rozlišením | |
celkem dobrý zvuk |
Specifika
Lenovo IdeaPad Y500 (59351665) | |
---|---|
Cena s DPH | 26 999 Kč (CZC.cz) |
Zapůjčil | Lenovo / Fleishman-Hillard |
Hardwarová výbava | |
Procesor | Intel Core i7-3630QM (Ivy Bridge) |
Počet jader (virtuálních) | 4 (8) |
Frekvence | 2,4 GHz |
Max. frekvence (turbo) | 3,4 GHz |
Operační paměť | 8 GB (2× 4 GB DDR3 1600 MHz) |
Úložiště (velikost) | 1 TB |
Úložiště (typ, rychlost) | 5400otáčkový disk + 16GB SSD jako cache |
Optická mechanika | – |
Displej | 15,6", 1920 × 1080 px, lesklý |
Grafická karta | SLI 2× Nvidia GeForce GT 650M 2GB |
Rozhraní | |
Výstupy na monitory | HDMI, D-Sub (VGA) |
Porty (s výjimkou USB) | 2× 3,5mm audio jack, RJ-45 (1Gb/s Ethernet) |
Počet portů USB 2.0 | 1 |
Počet portů USB 3.0 | 2 |
Čtečka paměťových karet | SD/MMC/MS/xD a analogické |
Bezdrátové sítě | Wi-Fi 802.11n, Bluetooth 4.0 + HS |
Rozměry, baterie | |
Rozměry | 387 × 259 × 36 mm |
Hmotnost | 2,7 kg |
Baterie | 72 Wh, šestičlánková |
Software | |
Operační systém | Windows 8 (64-bit) |
Galerie fotografií
Testy výkonu v šesti hrách a v 3DMarcích najdete zde: