Počítáme s tím, že se bude celá kategorie postupně dále vyvíjet, a to vybavením netbooků novými typy procesorů, integrovanými 3G modemy v souvislosti s rozvojem 3G sítě v ČR nebo delší výdrží baterie. Celá kategorie stále přináší možnost růstu prodejů.
A co trend CULV notebooků? Může se jednat o stejně úspěšný model jako v případě mininotebooků?
CULV notebooky stojí na pomezí mezi lehkými a málo výkonnými netbooky a výkonnými, ale těžkými "klasickými" notebooky. Je to zajímavou kategorii, která si našla své příznivce a bude dále růst, nicméně neočekáváme takový "boom" jako u mininotebooků.
Pochopili v Česku uživatelé účel mininotebooků a používají je jako doplněk klasického notebooku? Nebo minibooky spíše ukrajují z prodejů levných notebooků?
Lenovo nabízí netbooky v různých barevných provedeních a konfiguracích a jejich počet se neustále rozšiřuje. Zkušenosti s jejich prodejem máme kladné. I přes pesimistické vyhlídky, že netbooky budou kanibalizovat notebooky, jak to během startu prodeje v ČR vypadalo, si našly své příznivce. Mininotebooky jsou ideální na cesty a řada domácností je má jako doplněk k "plnohodnotnému"počítači. To si uvědomují i prodejci, kteří k těmto produktům tak přistupují.
Co je podle vás pro domácí uživatele u notebooků nejdůležitější, podle čeho si nový přístroj vybírají?
U notebooků si uživatelé vybírají podle konfigurace, ceny, designu a značky. U levnějších netbooků je rozhodování jednodušší - nejdůležitějšími parametry jsou design, hmotnost a výdrž. Co se týká designu, nejpopulárnější je černé barevné provedení notebooků, případně červená barva. Méně oblíbená je bílá barva.
Lenovo je známé velmi kvalitní péčí o zákazníky - bezplatně nabízíte užitečný software, vyladěné ovladače a také dobré servisní a záruční podmínky. Jaký podíl mají tyto bonusy na rozhodování zákazníka o koupi přístroje značky Lenovo?
Firemní zákazníci, kteří si vybírají především modely ThinkPad, kladou samozřejmě na servisní služby a softwarovou výbavu maximální důraz, neboť chtějí mít svůj stroj vždy připravený k práci, a to i v případě nečekaných událostí. Lenovo má být pro zákazníky ve všech segmentech značkou, na kterou se mohou spolehnout, a proto věříme, že to zákazník zhodnotí a docení.
Jak vidíte z dlouhodobější perspektivy transformaci notebookového brandu IBM na Lenovo? Máte nějakou zpětnou vazbu od zákazníků zvyklých na ThinkPady? Jak tuto změnu vnímali oni?
Uživatelé, kteří byli zvyklí na notebooky ThinkPad, zjistili, že jsou tyto modely stejně kvalitní, výkonné a spolehlivé pod značkou Lenovo jako pod značkou IBM a že nám mohou plně důvěřovat. U běžných spotřebitelů je povědomí o značce Lenovo obecně nižší, protože řadu IdeaPad, která je určena pro domácí uživatele, jsme v České republice uvedli až letos. Ohlasy jsou však velmi pozitivní, mimo jiné i pro to, že notebooky IdeaPad se mohou pochlubit řadou unikátních funkcí a řešení "převzatých" z ThinkPadů.
Jaký je podíl firmy Lenovo na trhu v oblasti domácích notebooků?
Společnost Lenovo zaujímá v oblasti prodejů notebooků v České republice čtvrté místo. Velký podíl na tom mají samozřejmě tradiční ThinkPady, roste však zájem i o netbooky a notebooky IdeaPad.
Kam bude v nejbližší době trh s domácí elektronikou směřovat? Jsme svědky toho, jak se notebooky stále častěji objevují na pultech hypermarketů. Je také podle Lenova co nejblyštivější přístroj cestou k úspěchu?
Řada výrobců se snaží oslovit co nejširší skupiny zákazníků, proto najdeme některé produkty i v hypermarketech, kde mají velký potenciál najít si své majitele. Jedná se především o levnější modely, zejména netbooky, při jejichž nákupu se není nutné dlouze rozhodovat.
Čeká nás v blízké době nějaká převratná technologická novinka v oblasti notebooků či spotřební elektroniky?
Oblast notebooků se neustále vyvíjí spolu s požadavky současných uživatelů, kteří kladou důraz na mobilitu. Pozornost vyvolávají také nové Windows 7. V této souvislosti Lenovo představilo certifikaci Lenovo Enhanced Experience, na které spolupracovali vývojáři z Lenova a Microsoftu. Počítače Lenovo jsou proto pro nový systém optimalizované a díky tomu umožňují rychlejší a pohodlnější práci. Dále přineseme uživatelům horkou novinku - ovládání pomocí dotykového displeje u nových modelů notebooků a netbooků, které by se mělo stát hitem příštího roku.
Co by se mělo zákazníkům vybavit, pokud někdo řekne notebook Lenovo?
Kvalitní a spolehlivý notebook s řadou inovací a špičkových řešení, který umožní uživatelům bavit se kdykoliv a kdekoliv, efektivně pracovat a realizovat všechny jejich nápady.
Rozhovor vyšel v časopise Extra PC číslo 11/09.