Do pomoci po ničivém tornádu se o víkendu zapojili i odborníci z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Letecký ústav je integrovaný do záchranného systému kraje, takže záchranáři mohou letce v případě potřeby kdykoliv oslovit.
Nad oblastí létal Aerospool WT-9 Dynamic, který šestkrát přelétl území v trase tornáda. To se táhne od Břeclavi až za Hodonín. Mapovací lety trvaly každý přibližně dvě hodiny a byla během nich zmapována celá oblast zasažená čtvrtečním tornádem, přibližně 100 kilometrů čtverečních. Výsledné mapy mají rozlišení přibližně 20 centimetrů na jeden pixel (obrazový bod). Podrobné snímky, jako například úvodní foto článku, jsou k dispozici složkám integrovaného záchranného systému.
„Po dohodě se záchranáři působícími na místě katastrofy jsme vyrazili zmapovat zasaženou oblast. Vzhledem k rozsahu území nebylo možné použít naše standardní bezpilotní prostředky. Proto jsme během několika hodin adaptovali snímací systém pro pilotované letadlo a v pátek večer oblast poprvé nasnímkovali. Přes noc na sobotu jsme zpracovávali data a od sobotního rána pomáhají naše ortomozaiky záchranářům jak ve štábu, tak přímo v terénu,“ uvedl Petr Dvořák z Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.
Nikdo jiný to teď udělat nemohl: tradiční snímkovací letadla, která pracují ve výšce několika kilometrů, potřebují bezoblačné počasí, stejně jako satelity. Na snímkování drony je zase oblast příliš rozsáhlá. My v tomto případě létáme ve výšce 850 metrů, což v pátek i v neděli bylo pod základnami oblačnosti,“ dodává Dvořák.
Dvoumístný ultralehký letoun, vybavený synchronizovanou kamerou a přesným navigačním systémem, poprvé vzlétl v pátek večer, kvalita výstupů ovšem nebyla ideální kvůli nedostatku světla a přeháňkám. V neděli bylo provedeno druhé snímkování ve výrazně lepších podmínkách. Záchranné složky také chtěly vidět změny, které se v mezičase v terénu udály.
zdroj: VUT