Trocha historie, srovnání s konkurencí
Když se přibližně před třemi lety objevil na trhu volant Logitech G25, působil skoro jako zjevení. Všechny tehdejší konkurenti se musely začít s třesoucími se plastovými tělíčky a slabými forcefeedbackovými motorky krčit v rohu, protože Logitech G25 přinesl do tohoto hráčského segmentu skutečnou kvalitu. Logitech G25 přinesl celou řadu unikátních vlastností, na které jeho kunkurenti, ani předchozí modely Logitechu zkrátka neměli. Vzpomeňme například rozmezí otáčení volantu 900°, manuální šestistupňovou převodovku s možností přepnutí do sekvenčního režimu nebo bytelné pedály se spojkou.
Díky všem těmto vlastnostem se stal Logitech G25 základem nejednoho hráčského počítače a pevně se usadil i v tzv. playseatech – speciálních konzolích, které se snaží co nejvěrněji simulovat posez v závodním autě. Samozřejmě každá sranda něco stojí a podobný playseat můžete pořídit u výrobce www.playseat.biz za 349 EUR bez volantu. Komplet s volantem G27 pak přijde bratru na 627 EUR.
Chvíli poté, co se zjevil Logitech G25, objevil se v Německu jiný výrobce, který dokázal představit podobně kvalitní volant – Fanatec. Ten se proslavil především sérií volantů Porsche, které kopírují skutečnou podobu volantů z tohoto legendárního vozu. Bohužel pro našince mají tyto volanty dvě nevýhody – jejich cena startuje na 169 EUR za nejlevnější verzi Porsche 911 GT3 RS Wheel a končí na 349 EUR za verzi Porsche 911 Turbo S Wheel. Volanty Porsche 911 tak Logitechu konkurují nejen v oblasti kvality zpracování, ale bohužel i cenou. Pozitivní alespoň je, že si tyto volanty můžete přímo na webu výrobce zakoupit a on je vám nyní pošle i do ČR, což dříve možné nebylo.
Fanatec Porsche 911 Turbo Wheel
Porsche 911 GT3 RS Wheel
Logitech G27 – volant
Jak jsem psal již v úvodu, Logitech u nového volantu G27 vyslyšel největší nářky hráčů, kterým vadilo především málo tlačítek na volantu. Tento nedostatek Logitech odstranil a na G27ce tak najdete šest programovatelných tlačítek místo původních dvou. Novinkou je i ledkový pás nad středem volantu, který v kompatibilních hrách zobrazuje otáčky motoru.
Zachováno zůstalo velmi kvalitní kožené potažení volantu, který tvarově dobře padne do ruky a při využívání plného rozsahu otáčení neklouže. Rozsah otáčení 900° (2,5 otáčky) je možné v ovladačích omezit dle potřeby. Novinek s eu tohoto volantu dočkáte ale také pod kapotou. Logitech vybavil G27ku rovnou dvěma motory pro ForceFeedback, který při maximálním nastavení síly je téměř k neudržení. V takovém případě doporučuji používat i řidičské rukavice, nebo po delším hraní odejdete se strhanými puchýři na dlaních. Navíc výrobce nahradil přímý převod mezi elektromotorky a volantem šikmým, což má za následek plynulejší průběh zpětné odezvy s menší vůlí.
Co se od dob G25ky nezměnilo, jsou velká pádla pod volantem a způsob uchycení. K němu sice nepotřebujete žádný šroubovák, na druhou strany drážky na konci šroubů mohly být alespoň trochu výraznější, aby při silnějším dotahování a následném povolování tolik neklouzaly v prstech. K napájení volantu slouží externí adaptér.
Řadící páka, pedály, celkové hodnocení
Změn doznala i samotná řadící páka. Bohužel, v tomto případě si troufám tvrdit, že k horšímu, protože zmizela možnost přepnutí na sekvenční řazení, které se provádělo středovým otočným voličem. Logitech sice posílil sílu centrování řadící páky, sekvenční řazení to ale nenahradí. Ano, stále máte pro tuto funkci k dispozici pádla pod volantem, nicméně pocit řazení pomocí fofrklacku to nenahradí.
H kulisa řazení zůstala u řadící páky nezměněna, stejně jako řazení zpátečky přes zatlačení páky dolů. Stejný zůstal i způsob uchycení, který ale trochu naráží u stolů s hladkým povrchem. Při vášnivější jízdě se vám může celkem jednoduše stát, že vám celá konzole s řadící pákou zůstane v ruce. Přítlačnému spodnímu šrouby by totiž slušelo alespoň pogumování styčné plochy, aby páka zůstávala na svém místě.
Lehké změny doznaly oproti G25 i pedály. Brzdový a spojkový pedál jsou nyní vyšší a celkové uspořádání tak více odpovídá reálnému automobilu. Jinak zůstalo vše při starém. Pedály lze v rámci jisté tolerance centrovat pomocí zadních šroubků, tuhost je poměrně značná a nemáte tak pocit, že šlapete do vzduchoprázdna. Příkladná je i velká plocha před pedály pro opření pat.
Spodní strana je opatřena gumovými podložkami, které by měly zabránit klouzání na hladkém povrchu. Nicméně je třeba přiznat, že na redakční dlážděnou podlahu nevyzrály a pokud jsme pedály zepředu o něco nezapřeli, nohy byly neustále rychlejší než automobil, který jsme právě řídili. Podstatně lepší je situace na koberci, kde využijete výklopné plastové zoubky.
Závěrečné hodnocení, podpora
Logitech G27 dokázal vylepšit předchozí model v mnohém. Více tlačítek, nepatrně tlustší věnec volantu, odskočený plynový pedál nebo přepracovaný systém zpětné odezvy jsou přesně ty detaily, které dělají nejlepší volant na trhu nejlepším volantem. Bohužel zde došlo v jednom případě i ke zhoršení vlastností oproti předchozí generaci, čímž mám na mysli odstranění možnosti sekvenčního řazení pomocí řadící páky. Logitech to obhajuje větší spolehlivostí, spíše bych se ale přikláněl k teorii šetření nákladů na nesprávném místě. Celkově je však zpracování volantu excelentní.
Trochu rozporuplně ale působí, že jak starší volant G25, tak i nový G27 nepodporuje Xbox ani Wii. Logitech sice na na svých stránkách hlásá multiplatformní podporu, ta se ale týká jen PC, PS2 a PS3. Důvodem nejspíš bude nedohodnutí se s Microsoftem a Nintendem na licenci. Je to jistě škoda, protože Logitech tak sám sebe připravil o řadu fanoušků, kteří by právě na těchto konzolích kvality tohoto volantu ocenili. Stejně tak je to dle mého názoru škoda i především pro Microsoft, který tak sice prodá o pár svých volantů více, ale milovníci automobilových simulátorů mu utečou kvůli kvalitnějšímu nářadí k Playstationu.
Samotnou kapitolou je pak cena. Logitech si své top produkty dokázal vždy dobře ocenit a ani tento volant není žádnou výjimkou. Takovou malou perličkou je oficiální cena na stránkách Logitechu, kde starší verzi G25 pořídíte za 349,99 EUR a novější za 349,00 EUR, tedy o 99 centů levněji. Pokud ale zabrousíte do českých e-shopů, rychle zjistíte, že realita je trochu jiná. Zatímco starší Logitech G25 se pohybuje kolem 6500 Kč, nový G27 pořídíte až kolem 8500 Kč. I když je tato cena poměrně extrémní, je třeba si uvědomit, že volant člověk nekupuje každý den a tak kvalitní produkt, jako Logitech G27 bezesporu je, dokáže přežít i několik konfigurací.
Plusy a mínusy
+ kvalitní provedení
+ otáčení v rozmezí 900°
+ šestistupňová řadící páka
+ tři pedály s dostatečným odporem
+ kožený věnec volantu
+ dostatek programovatelných tlačítek
- chybí sekvenční řazení na páce
- uchycení na klouzavém stole
- pedály na dlažbě kloužou
- nepodporuje Xbox a Wii
- vysoká cena
Za zapůjčení volantu děkujeme společnosti Logitech