Hlavní navigace

Mantle je důležitější, než si myslíte. Sony a Microsoft ho ale mohou zabít

9. 10. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Před dvěma týdny AMD na konferenci AMD GPU14 představilo programovací rozhraní Mantle, přečíst si o něm můžete v článku Honzy Olšana. V tomto blogpostu bych jen rád doplnil několik detailů.

Mantle je především berlička pro CPU

AMD popisuje Mantle jako rozhraní, které umožní vymáčknout z hardware maximum výkonu, zatímco DirectX nebo OpenGL jsou příliš vysokoúrovňové a trpí vysokou režií. Tak trochu se o tom píše na tomhle slajdu.

Nízkoúrovňové grafické API Mantle (AMD GPU14)
V článku se bohužel neobjevil jiný, neméně zajímavý slajd, a to ten, na němž AMD tvrdí, že Mantle oproti DirectX dovolí až devítinásobek volání vykreslovacích funkcí (draw calls).

Úzkým hrdlem je v tomto případě procesor, nikoliv grafický akcelerátor. Pro herní konzole nové generace to asi bude hodně důležité. Co na tom, že obě mají osm procesorových jader, když jsou architektury AMD Jaguar a běží na nízkém taktu. Jestliže jednovláknový výkon Jaguaru je proti Ivy Bridge na stejném taktu asi poloviční – počítejme dvoutřetinový, ať nežeru – pak ve srovnání s vysoko taktovanými desktopovými Core i5 a Core i7 je to nanejvýš třetina. Těžko říct, do jaké míry záměna DirectX za Mantle pomůže tento rozdíl smazat, ale je to krok správným směrem.

Asi vám nemusím připomínat, v jak neutěšeném stavu je z pohledu hráče nabídka procesorů AMD. Mantle je způsob, jak jim ve spojení s vlastním GPU trochu přilepšit. Dobrá zpráva je to ale i pro majitele starších procesorů od Intelu, kteří možná budou moci upgrade svého počítače odložit o rok nebo dva, za splnění jediné podmínky – že svůj obstarožní stroj vybaví novou grafickou kartou od AMD.

Hry budou, ale EA má zatím exkluzivitu

AMD se netají tím, že na vývoji Mantle spolupracovalo s vývojáři ze studia EA DICE. Rozsah této spolupráce znám není, nicméně EA má ve „společném podniku“ natolik silné postavení, že si dojednalo časově omezenou exkluzivitu, píše o tom deník Forbes. Jenom vydavatelství EA ale chystá patnáct titulů, které budou Mantle používat, a AMD prý v listopadu na konferenci APU13 oznámí další spolupracující vývojáře.

Kam vítr, tam Mantle

Honza Olšan přirovnal Mantle k proprietárnímu rozhraní Glide od firmy 3dfx. Glide si prošlo typickým životním cyklem průkopnické technologie. Vzniklo v době, kdy grafické akcelerátory byly něco úplně nového, a jakmile se objevily průmyslové standardy, bylo jimi během několika let převálcováno. Což o to, že Mantle stojí proti zavedeným DirectX a OpenGL; oproti nim nabízí něco nového a lepšího. AMD je ale hlasitým kritikem proprietárních programovacích rozhraní jako CUDA a PhysX a zastáncem otevřených technologií jako OpenCL.

 

AMD tvrdí, že rozhraní Mantle bude otevřené a ostatním dodavatelům grafických čipů nic nebrání, aby pro něj napsali vlastní ovladače. Pokud se nepletu, něco podobného tvrdila Nvidia o svém rozhraní CUDA, to ale nadále běhá exkluzivně na kartách GeForce. Do jaké míry to AMD s otevřenými standardy myslí vážně, se teprve uvidí. Charlie Demerjian spekuluje, že společnost by se v budoucnu vývoje Mantle mohla vzdát a svěřit jej nestranné organizaci jako Khronos Group (spravuje OpenGL a OpenCL) nebo HSA Foundation (kterou ale Intel a Nvidia v současné době svorně bojkotují).

KL24

Mantle zdaleka nemá vyhráno

Úspěch a rozšíření Mantle bude do velké míry záviset na tom, jak se k němu postaví Microsoft a Sony. Herní konzole totiž nízkoúrovňové API mají už nyní, to PC jsou závislé na DirectX a OpenGL. Anandtech spekuluje, že Mantle by mohlo být „obšlehnuté“ nízkoúrovňové API Xboxu One, Digital Foundry naopak tvrdí, že se Mantle podobá rozhraní GNM z Playstationu 4. Ačkoliv to tak nějak automaticky předpokládáme, zatím není oficiálně potvrzeno, že Mantle bude možné na konzolích používat.

Například John Carmack si proto myslí, že Mantle by mohlo pomoci pseudokonzolím jako Steam Machines (kdyby měly grafickou kartu AMD), což by Sony a Microsoft mohly vnímat jako ohrožení vlastních konzolí a postavit se k Mantle nepřátelsky. Na druhé straně barikády ale stojí herní studia a vydavatelé (minimálně EA, to je ale samo o sobě těžká váha), kteří chtějí vyvíjet multiplatformní hry a existence společného API by jim udělalo velkou radost. Jsme tedy moc zvědaví, jak se situace vyvine. Snad se něco dozvíme už na AMD Developer Summitu alias APU13, které se koná 11.–13. listopadu v San Jose.

Byl pro vás článek přínosný?