Nízkoúrovňovému grafickému API Mantle, odhalenému loni na podzim, poněkud ubral vítr z plachet Microsoft, když letos oznámil příchod vlastní alternativy v podobě DirectX 12. AMD ale nemíní Mantle opustit. Naopak se nyní otevírá další fáze jeho působení – od nynějška k němu totiž mohou získat přístup externí vývojáři, což je klíčem k tomu, aby se této technologii dostalo širšího rozšíření.
Doposud byl projekt v stádiu alpha a AMD spolupracovalo jen s úzkým kruhem partnerů (zejména Dice, z velikánů se přihlásil i Crytek). Včera se ale Mantle překlopilo do fáze beta, což znamená, že k tzv. SDK, tedy nástrojům, dokumentaci a softwaru nutnému pro vývoj, mohou konečně získat přístup další zájemci z řad vývojářů a studií. Díky tomu mohou další firmy či jiné subjekty začít vyvíjet hry či enginy s podporou Mantle. Podle AMD již API má hotové potřebné funkce, je dostatečně stabilní a podává odpovídající výkon, takže dozrál čas ho postupně vypustit do světa.
Nejedná se ještě o zcela otevřenou betu, přístup k SDK budou mít jen registrovaní vývojáři. Přihlásit se do programu lze na webu developer.amd.com/mantle/ (respektive tam najdete emailový kontakt a instrukce). Může tak učinit kdokoliv, schválení ale nebude automatické, partnery si firma z počátku bude vybírat. Požadavky údajně nejsou striktně dané, firma má dle vlastních slov zájem o „talenty všeho druhu“. Nicméně preferování budou asi hlavně ti, kdo se již mohou prokázat určitou zkušeností v oboru.
U AMD se údajně do beta programu předregistrovalo už 40 studií, a to ještě před oficiálním startem a před tím, než byl spuštěn rezervační portál. V tuto chvíli již tedy řada dalších vývojářů SDK dostala a další pozvaní budou přibývat s tím, jak budou hodnoceny nové žádosti. Předběžně tedy asi můžeme říci, že studia o Mantle zájem mají, i když v tuto chvíli nelze říct, jak bohatá nadílka her či jiných aplikací z toho nakonec vzejde.
Představení API Mantle z konference GPU14
Ačkoliv DirectX 12 jej podle všeho funkčně nahradí (a dosáhne nejspíš větší popularity), neznamená to podle AMD, že by Mantle již nemělo význam. Obě API jsou podobné, takže podpora pro Mantle později údajně usnadní i přechod z DirectX 11 na verzi 12, takže vývojáři budou na tuto změnu připraveni dříve než konkurence. Navíc ve hře stále zůstává možnost, že by se podpora pro Mantle rozšířila i na další platformy, zejména na Linux.
Zdroj: AMD, The Tech Report