Medal of Honor: Warfighter je následníkem titulu s prostým názvem Medal of Honor, který před dvěma lety „restartoval“ dlouhou sérii (pro odlišení bývá uváděný s rokem vydání 2010) a nějaký čas jsme jej měli i v metodice pro testování grafických karet.
Minulý díl byl pěkný kočkopes – poháněly jej hned dva herní enginy. Na méně náročném Unreal Engine 3 běžela hra pro jednoho hráče a pro multiplayer využili vývojáři minulou generaci Frostbite 1.5, který poháněl ještě v Battlefiled 1943 a Battlefield: Bad Company 2 předtím, než jej nahradil Frostbite 2 v Battlefieldu 3.
Nový MOH: Warfighter už běží celý na Frostbite 2, stejný engine, který pohání Battlefiled 3. Můžete tedy počítat s podporou DirectX 11 a intenzivním využíváním vícejádrových procesorů.
Hra je v tomto ohledu pokroková více, než bude uživatelům s Windows XP milé – v minimálních požadavcích pro to, abyste novinku rozběhali, je grafická karta s podporou DirectX 10 a operační systém Windows Vista. V doporučených pak najdete kartu s DirectX 11 a Windows 7.
Hru nám prostřednictvím digitální distribuce přes vlastní obchod Origin poskytlo přímo české zastoupení EA, kterému tímto děkujeme.
Systémové požadavky uvedené na Origin jsou následující:
Minimální požadavky
- OS: Windows Vista
- procesor: Intel Core 2 Duo 2.4GHz / Athlon X2 2.7GHz
- RAM: minimálně 2 GB
- optická mechanika: CD/DVD–ROM drive (vyžadovaná pouze při instalaci krabicové verze)
- pevný disk: minimálně 20 GB volného místa
- grafická karta:
- Nvidia GeForce 8800 GTS 512 MB VRAM nebo lepší
- ATI Radeon 3870 512 MB
- kompatibilní s DirectX 10.1, grafická pamět 512 MB či lepší
- připojení k internetu: 1 Mb/s DSL či rychlejší
- periferie: klávesnice a myš
Doporučené požadavky:
- OS: Windows 7
- procesor: Intel Core 2 Quad 3 GHz / AMD Phenom II X4 3 GHz
- RAM: minimálně 4 GB
- optická mechanika: CD/DVD–ROM drive (vyžadovaná pouze při instalaci krabicové verze)
- pevný disk: minimálně 20 GB místa
- grafická karta:
- Nvidia GeForce GTX 560, 1024 MB či lepší
- AMD Radeon 6950, 1024 MB
- kompatibilní s DirectX 11, grafická paměť 1024 MB či více
- připojení k internetu: 1 Mb/s DSL či rychlejší
- periferie: klávesnice a myš
Testovací sestava, nastavení testů a metodika
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Karty pro srovnání
V grafech najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných i dávných recenzích:
- Sapphire Radeon HD 6850, 1024 MB, referenční karta
- Sapphire Radeon HD 7750, 1024 MB, referenční takty
- Gigabyte Radeon HD 7850 OC, 975/4800 MHz
- AMD Radeon HD 7970, 3072 MB, referenční karta
- AMD Radeon HD 7970 OC, 3072 MB, 1000/5800 MHz
- Nvidia GeForce GTX 460, 1024 MB, referenční provedení
- Nvidia GeForce GTX 560 Ti, 1024 MB, referenční provedení
- MSI GeForce GTX 650 OC, 1024 MB
- MSI GeForce GTX 650 Ti OC, 1024 MB
- Gigabyte GeForce GTX 660 Ti OC, 2048 MB
- Nvidia GeForce GTX 680, 2048 MB, referenční provedení
AMD Gaming Evolved a Radeony se speciálními ovladači
AMD minulý týden novinářům poskytlo betaverzi ovladačů Catalyst 12.11 (viz AMD „nikdy nespí“: velký nárůst výkonu s Catalyst 12.11 a nový balík her zdarma). Některé weby je daly k dispozici ke stažení, následně je ale kvůli blíže nespecifikované chybě na žádost stáhly. Tentýž den vypustilo AMD oficiální betaverzi ovladačů označenou jako beta3. Jen chvíli na to se objevila ještě čtvrtá betaverze (momentálně aktuální), která přidává optimalizace právě pro Medal of Honor: Warfighter. Tento titul je mimochodem i součástí programu AMD Gaming Evolved.
Kromě optimalizací ovladačů, které se pozitivně projevily i na výrazném nárůstu výkonu v Battlefield 3 na stejném enginu, to znamená i oficiální podporu a optimalizace pro Eyefinity a hraní na více monitorech.
U Nvidie jsem pak testoval rovněž na poslední betaverzi ovladačů GeForce 310.33 (podrobnosti najdete v novince Nvidia uvolnila ovladače 310.33, nárůst výkonu GeForce 600 „až o 15 %“)
Metodika testování a nastavení pro testy
Kvůli výběru vhodné lokace jsem proběhl celou kampaň pro jednoho hráče a v ní vytipoval několik nejnáročnějších lokací. Patří k nim scéna plná výbuchů v přístavišti chvíli po ůvodu, k dalším náročnějším lokacím pak patří dvě automobilové honičky a mise v závěru hry, ve kterých je ale příliš mnoho nevypočitatelné akce na to, aby se v ní daly rozumně porovnáavat karty.
Jak nejvhodnější pro testování se, jako na potvoru, ukázal úsek, do kterého se dostanete už někdy v první minutě hraní.
Kvůli nepraktickému způsobu ukládání pozic (v celém profilu je uložený jen jediný checkpoint, který se synchronizuje s cloudem) vám ani nenabídnu uloženou pozici, pokud jste hráli déle než pět minut, určitě na ni bez problémů doběhnete i sami.
Měření začíná na checkpointu, který se uloží kousek po začátku hry poté, co na náklaďák upevníte bombu a zastřelíte stráž v budce. Měřil jsem FRAPSem úsek dlouhý 46 s. Po odpálení nálože proběhnu vytyčeným koridorem, na což doplatí pár nepřátel. Měřit přestávám před kontejnerem, skrz který se jde do další části.
Srovnání výkonu karet v rozlišení 1920 × 1080
Srovnání výkonu karet v rozlišení 2560 × 1600
Závěrečné shrnutí
Jako obvykle se nebudu moc vrtat v tom, jak je na tom Medal of Honor: Warfighter po herní stránce, od recenzování her jsou herní magazíny. Hra trpí klasickými neduhy moderních FPS, které nepotěší hráče samotáře – kampaň se dá proběhnout za několik hodin, přes více či méně viditelné překážky se nedostanete z malého koridoru a musíte jít tak, jak vám to nalinkovali designéři úrovní. Nedržet se přiměřeného postupu znamená problémy. Občas jsem škodolibě odběhl od svého týmu a nestačil jsem se divit, jak mě ze všech stran zasypali odnikud se zjevující nepřátelé.
Zřejmě je to i daň na velmi detailní a propracovaný svět. Marně vzpomínám, jestli jsem už v některé hře potkal lodní sklad, ve kterém by byly regály tak nacvakané vším možným.
Když v takovém prostředí začnete střílet, tak to létá na všechny strany a je opravdu živo.
Také honička v tržnici plné malých krámků narvaných nejrůznějšími cetkami stojí za to.
Jsem si jistý, že se najde řada pyšných majitelů různých grafik a procesorů, kteří se budou dušovat, že celou hru prošli v plném HD na maximální detaily a jejich stroj to s přehledem zvládá, ale ve hře jsou nějaké tři, čtyři několikaminutové lokace podobně náročné jako testovaná scéna. U nich budete za výkonnější kartu rádi.
Grafiky se zapotí
Medal of Honor: Warfighter potrápí hlavně grafické karty, minimálně šestijádrový Core i7-3960X přetaktovaný na 4,20 GHz měl přesto, že byla vytížena všechna jádra, ještě dostatečně velkou výkonnostní rezervu. Ani v kombinaci s přetaktovaným Radeonem HD 7970 a v rozlišení sníženém na 1280×800 bodů bez vyhlazování MSAA grafickou kartu nebrzdil, stále byla vytížená na sto procent.
Hra se jeví o něco méně náročná než Battlefield 3 postavený na stejném enginu. Na výkonnějších grafikách už není v plném HD rozlišení problém zapnout i vyhlazování MSAA 4×. V rozlišení 2560 × 1600 bodů už bylo ale vyhlazování MSAA 4× nad sílu většiny grafik, použitelné je jen u karet s highendovými GPU.
U karet ze střední třídy by mělo stačit vypnout vyhlazování MSAA a spokojit se jen s vyhlazováním FXAA. U vysloveně začátečnických herních grafik (jako je Radeon HD 7750 nebo GeForce GTX 650) má největší vliv na výkon nastavení stínů a ambient occlusion. V případě, že vám hra neběží plynule, doporučuji zkusit nastavit stíny na střední nebo nízké a nastavení AO snížit na SSAO nebo jej zcela vypnout. Ostatní nastavení detailů znamenají povětšinou výrazný pokles kvality obraz za cenu malého navýšení výkonu, a nebo mají na kvalitu i výkon jen minimální vliv.
Plynulé neznamená hratelné
Musím ještě upozornit na to, že i když i slabší karty dosahují „plynulých“ zdánlivě dostatečně vysokých snímkových frekvencí, neznamená to, že by se hra dala pohodlně hrát. Při snímkových frekvencích pod 30 fps už začíná být znát input lag, na nějakých 25 fps už je myš pozadu o nějakou jednu či dvě desetiny sekundy a kolem 20 fps už je problém mířit na rychlé cíle. Syndrom líné myši se sice do jisté míry kompenzovat předvídáním, ale moc příjemné hraní to není.
Celé povídání zakončíme pohledem do galerie snímků ze hry.