Vstupenkou do našeho testu nakonec nebyla ani tak cena, ale velikost grafické paměti. Otestovali jsme všechno aktuálně prodávané s dvěma a více gigabajty videopaměti, co se nám dostalo do ruky. Tedy tak, abychom měli od každého čipu jednoho zástupce. Rozdíly mezi osmi provedeními jedné karty sice mohou být někdy hodně důležité a způsobovat až přesahy k vyšším modelům, ale test by byl pak jednak hodně nepřehledný a pak bychom ho nejspíš nedokončili už vůbec nikdy. I teď máme ještě spoustu dílčích dat (například logy s frametimes odhalující neduhy jako micro-stuttering), které z časových důvodů zůstávají v šuplíku.
Jste-li smutní, že jsme tentokrát nezařadili žádnou starší rozšířenou grafiku, které třeba teprve teď dodýchávají (v případě AMD tak mluvíme o výměně Radeonů HD 69x0 (Cayman) a často také ještě HD 58x0 (Cypress), u Nvidie se výměna týká hlavně generace Fermi (GTX 4x0 a 5x0)), odkážeme vás na náš předchozí Megatest 23 grafických karet od GeForce GTX 460 po Radeon R9 295X2, kam jsme několik starších karet jako třeba GeForce GTX 460 nebo Radeon HD 5850 úmyslně zařadili.
V tomto článku se budeme také soustředit na testy v rozlišení 1920 × 1080 px a 2560 × 1440 px. Kvůli druhému jmenovanému bylo právě potřeba vynechat už grafiky s 1 GB videopaměti (některé hry vás v tomto rozlišení nepustí na maximální detaily), ale je současně podle nás právě tím hráčským rozlišením, které začne hrát na PC prim. Cenově dostupné IPS/AHVA/PLS s tímto rozlišením už tu jsou delší dobu (byť stále za dvojnásobek obdob s 1080p), nyní se na trh derou jejich rychlejší varianty s až 144Hz vertikální obnovovací frekvencí a technologiemi G-Sync a FreeSync.
I některé grafiky pod 5000 Kč jsme vyzkoušeli v pár hrách v rozlišení 4K (či UHD nebo 3840 × 2160 px, jak chcete), ale konzistentně včetně shrnujících průměrů najdete měření v tomto rozlišení jen v části testu věnovaném highendovým grafikám. V tomto druhém článku vám rovněž už nebudeme formou popisů, fotek a detekcí v GPU-Z představovat tam zastoupené drahé grafiky, takže pokud jste jej prošvihli, určitě tam pro tyto informace zavítejte.
Parametry referenčních řešení
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | |
R7 260X | R7 265 | R9 270 | R9 280 | R9 285 | |
Jádro | Bonaire | Pitcairn | Curacao | Tahiti | Tonga |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 160 mm² | 212 mm² | 212 mm² | 365 mm² | 366 mm² |
Tranzistorů | 2,08 mld. | 2,8 mld. | 2,8 mld. | 4,31 mld. | 5 mld. |
Stream procesorů | 896 | 1024 | 1280 | 1792 | 1792 |
Takt jádra | 1100 MHz | 900 MHz | 900 MHz | 827 MHz | 918 MHz |
Takt Boost | – | 925 MHz | 925 MHz | 933 MHz | – |
ROP/RBE | 16 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 56 | 64 | 80 | 112 | 112 |
Paměť | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 6,5 GHz | 5,6 GHz | 5,6 GHz | 5000 MHz | 5500 MHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 256 b | 256 b | 384 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 104 GB/s | 179,2 GB/s | 179,2 GB/s | 240 GB/s | 176 GB/s |
Fillrate (pixely) | 17,6 GPx/s | 28,8 GPx/s | 29,6 GPx/s | 26,5 Gpx/s | 29,8 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 61,6 GTx/s | 57,6 GTx/s | 74 GTx/s | 92,6 Gtx/s | 102,8 Gtx/s |
FLOPS | 1,97 TFLOPS | 1,84 TFLOPS | 2,37 TFLOPS | 2,87 TFLOPS | 3,29 TFLOPS |
TDP | >115 W | >150 W | >150 W | > 250 W | >190 W |
Délka karty | 21 cm | 21 cm | 24,5 cm | 27,5 cm | 24,5 cm |
DirectX | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 12 |
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
GTX 750 Ti | GTX 660 | GTX 760 | GTX 960 | GTX 770 | |
Jádro | GM107 | GK106 | GK104 | GM206 | GK104 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 148 mm² | 221 mm² | 294 mm² | 228 mm² | 294 mm² |
Tranzistorů | 1,87 mld. | 2,54 mld. | 3,54 mld. | 2,94 mld. | 3,54 mld. |
Stream procesorů | 640 | 960 | 1152 | 1024 | 1536 |
Takt jádra | 1020 MHz | 980 MHz | 980 MHz | 1126 MHz | 1046 MHz |
Takt Boost | 1085 MHz | 1033 MHz | 1033 MHz | 1178 MHz | 1085 MHz |
ROP/RBE | 16 | 24 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 40 | 80 | 96 | 64 | 128 |
Paměť | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 5400 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 7010 MHz | 7010 MHz |
Šířka sběrnice | 128 b | 192 b | 256 b | 128 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 86,4 GB/s | 144,2 GB/s | 192,26 GB/s | 112,16 GB/s | 224,3 GB/s |
Fillrate (pixely) | 16,3 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | 31,36 Gpx/s | 36,05 Gpx/s | 33,4 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 40,8 Gtx/s | 78,4 Gtx/s | 94,1 Gtx/s | 72,1 Gtx/s | 133,9 Gtx/s |
FLOPS | 1,23 TFLOPS | 1,89 TFLOPS | 2,26 TFLOPS | 2,3 TFLOPS | 3,21 TFLOPS |
TDP | 60 W | 140 W | 170 W | 120 W | 230 W |
Délka karty | 15 cm | 23 cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 26,5 cm |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 12 | 11.0 |
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | ||
R9 280X | R9 290 | R9 290X | R9 295X2 | ||
Jádro | Tahiti | Hawaii | Hawaii | Vesuvius | |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | |
Velikost jádra | 352 mm² | 438 mm² | 438 mm² | 438 mm² | |
Tranzistorů | 4,31 mld. | 6,2 mld. | 6,2 mld. | 6,2 mld. | |
Stream procesorů | 2048 | 2560 | 2816 | 2× 2816 | |
Takt jádra | 1000 MHz | 947 MHz | 1000 MHz | 1018 MHz | |
Takt Boost | – | – | – | – | |
ROP/RBE | 32 | 64 | 64 | 2× 64 | |
Texturovacích jedn. | 128 | 160 | 176 | 2× 176 | |
Paměť | 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB (2×) GDDR5 | |
Takt pamětí | 6000 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz | |
Šířka sběrnice | 384 b | 512 b | 512 b | 512 b | |
Propustnost pamětí | 288 GB/s | 320 GB/s | 320 GB/s | 320 GB/s | |
Fillrate (pixely) | 32 Gpx/s | 60,6 Gpx/s | 64 Gpx/s | 2× 65,2 Gpx/s | |
Fillrate (textury) | 109 Gtx/s | 151,5 Gtx/s | 176 Gtx/s | 2× 179,2 Gtx/s | |
FLOPS | 4,1 TFLOPS | 4,9 TFLOPS | 5,6 TFLOPS | 11,4 TFLOPS | |
TDP | >250 W | >250 W | >250 W | >500 W | |
Délka karty | 27,5 cm | 27,5 cm | 27,5 cm | 31 cm | |
DirectX | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 11.2 | |
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | ||
GTX 780 | GTX 780 Ti | GTX 970 | GTX 980 | ||
Jádro | GK110 | GK110 | GM204 | GM204 | |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | |
Velikost jádra | 561 mm² | 561 mm² | 398 mm² | 398 mm² | |
Tranzistorů | 7,1 mld. | 7,1 mld. | 5,2 mld. | 5,2 mld. | |
Stream procesorů | 2304 | 2880 | 1664 | 2048 | |
Takt jádra | 863 MHz | 875 MHz | 1050 MHz | 1126 MHz | |
Takt Boost | 900 MHz | 928 MHz | 1178 MHz | 1216 MHz | |
ROP/RBE | 48 | 48 | 64 | 64 | |
Texturovacích jedn. | 192 | 240 | 104 | 128 | |
Paměť | 3 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | |
Takt pamětí | 6008 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz | |
Šířka sběrnice | 384 b | 384 b | 256 b | 256 b | |
Propustnost pamětí | 288,4 GB/s | 336 GB/s | 224 GB/s | 224 GB/s | |
Fillrate (pixely) | 41,4 Gpx/s | 42 Gpx/s | 67,2 Gpx/s | 72,1 Gpx/s | |
Fillrate (textury) | 165,7 Gtx/s | 210 Gtx/s | 109,2 Gtx/s | 144,1 Gtx/s | |
FLOPS | 3,98 TFLOPS | 5,04 TFLOPS | 3,63 TFLOPS | 4,61 TFLOPS | |
TDP | 250 W | 250 W | 145 W | 165 W | |
Délka karty | 26,5 cm | 26,5 cm | 25,5 cm | 25,5 cm | |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 12 | 12 |
Poznámka: GeForce GTX 980 SLI si při zapojení AFR (Alternate Frame Rendering – střídání GPU při vykreslování snímků) můžete papírově představit jako teoretický dvojnásobek u většiny hodnot, platí však, že velikost paměti a šířka paměťové sběrnice je stejně limitní jako u jediné GTX 980.
Nezřetelná hranice mezi highendem a střední třídou
Testované GeForce
Testované GeForce
Nvidia GeForce GTX 770, 2 GB (ref. karta)
GeForce GTX 770 je postavená na stejném základu jako GTX 680. Jádro GK104 má u GTX 770 i stejnou konfiguraci – aktivních 8 bloků SMX, 1536 stream procesorů, 32 rasterizačních jednotek a 128 texturovacích jednotek. Vyšší jsou taktovací frekvence – základní takt se zvýšil z 1006 na 1046 MHz a běžná frekvence s GPU Boost z 1058 na 1085 MHz. Karta dostala také rychlejší čipy GDDR5– běží na 1752 MHz (7010 MHz efektivně). Paměťová propustnost se díky tomu zvedla ze 192,4 na 224,3 GB/s.
A oproti GTX 680 je ještě jeden podstatný rozdíl – karta využivá novější generaci „turba“ – GPU Boost 2.0, která se řídí primárně teplotou GPU. S vyššími takty se zvedlo i TDP karty, a to dost výrazně – ze 195 W u GTX 680 na 230 W. Protože kombinace dvou šestipinů (podle specifikací max. 225 W) použitá u referenční GTX 680 nestačila na TDP 230 W, nahradil jeden z šestipinů osmipin.
Spolu s tím dostala karta i nový plošný spoj, který si na první pohled díky konfiguraci napájecícho konektorů možná spletete s tím z GeForce GTX Titan a GTX 780. Je ale jiný, odpovídá odlišným parametrům karty (jiné jádro, jen 256bitová sběrnice, tedy jiný počet paměťových čipů)
Diagnostickým utilitám je (už od GTX 780) k dispozici čtveřice příznaků – v Afterburneru dostaly označení temp limit, power limit, voltage limit a OV max limit (overvoltage). Jejich stav se změní z nuly na jedničku v případě, že jeden z hlídaných parametrů narazí na nastavený strop. První tři jsou jasné – jde o teplotu, spotřebu a napětí, čtvrtý znamená, že karta dosáhla absolutní hranice pro zvýšené napětí (Nvidia doslova říká, že tím už riskujete usmažení GPU).
Další vlastnosti karty jako podpora 3+1 monitoru, funkce pro hráče (adaptivní v-sync, „přetaktování“ monitorů apod.) už jsou z karet s architekturou Kepler a nových modelů s GPU Boost 2.0 se stříbřitým chladičem také známé.
Bez zátěže běžel ventilátor na 26 % výkonu, kolem 1140 ot./min. Chladič, a speciálně motorek ventilátoru, je z radiálních ventilátorů asi nejtišší, jaký prošel redakcí (spolu s GTX Titan a GTX 780). Na rozdíl od ostatních při nízkých otáčkách nijak intenzivně nevrčí. Ani v zátěži se neroztáčí nijak vysoko a drží se na poměrně nízkých 2160 ot./min (cca 50 % výkonu). V mírné 3D zátěži nebo alespoň do chvíle, než se ventilátor roztočí více, můžete i z referenční GTX 770 slyšet slabý cvrkot cívek.
Gigabyte GeForce GTX 960 OC, 2 GB (GV-N960WF2OC-2GD)
Jádro GM206, na němž GTX 960 staví, obsahuje celkem 1024 stream procesorů, 64 texturovací jednotek a 32 ROP. Základní takt GPU je stanoven na 1127 MHz, frekvence Boost pak na 1178 MHz. Maximální a v různých praktických scénářích nastavovaný Boost referenční karty se asi nedozvíme, neboť to Nvidia tentokrát nechala komplet na partnerech. Už při uvedení se tak v recenzích setkáte jen a pouze s kartami od výrobců jako Gigabyte, Asus, MSI, Palit, EVGA a další. Galerii modelů GTX 960 od výrobců, kteří své fotky dodali ještě před uvedením, vidíte koneckonců na této stránce o kousek níže.
Relativně úzká 128bitová sběrnice je částečně kompenzována taktem 7010 MHz (GDDR5 efektivně) a dále také delta kompresí po paměťové sběrnici přenášených dat. A aby se majitelé karet starších architektur nebáli upgradovat, uvádí Nvidia také efektivní přenosovou rychlost 9,3 Gb/s (namísto 7 Gb/s). GTX 960 v referenční specifikaci disponuje 2GB videopamětí, ale uvedení 4GB devětsetšedásetek vyloučeno samozřejmě není.
Nvidia s GTX 960 nemá ambice oslovovat majitele Keplerů s výkonem GTX 760 či vyšším a ani nemluví o tom, že by GTX 960 měla zvládat nejnovější náročné hry v kombinaci s opravdu vysokým rozlišením.
Naopak tu máme srovnávání ob-generaci (tedy pro GTX 660), hraní náročných her v mainstreamovém rozlišení 1920 × 1080 px a výhody pro hráče poměrně nenáročných her jako League of Legends, Dota 2 apod. Ti si mohou užít skutečně velmi nízký příkon, nebo si průměrnou grafiku těchto her citelně vylepšit pomocí DSR (rendering ve vysokém rozlišení a následné zmenšení pro nativní rozlišení monitoru – detailnější popis najdete o kousek níže). GM206 je svými schopnostmi totožný jako GM204, jediné vylepšení, o němž vím, se týká integrovaného videoprocesoru. Ten se v případě formátu HEVC (H.265) naučil nejen kódování, ale i dekódování.
Co se týče provedení WindForce 2X od Gigabyte, tak vězte, že za příplatek pár set korun dostanete poměrně citelné přetaktování od výroby, možnost následně dosáhnout více než 1,5 GHz pro jádro a 8 GHz efektivně pro paměti a zdánlivě dobré chlazení. Tedy nejen zdánlivě, ono chladí dobře, ale ventilátory bohužel nemají tak tiché motorky, jak bych si jako milovník velmi tichých sestav přál.
Pokud chcete opravdu velice tichý chod i vzátěži, budete muset v rámci nabídky Gigabytu připlatit za provedení G1 Gaming. Sice jsou to další čtyři stovky navíc, ale ventilátory jsou o poznání kvalitnější a jedná se o jednu z vůbec nejtišších aktivně chlazených karet, které jsem měl v PC. Oněch 30 cm délky je sice hrůzostrašných, ale ve většině skříní middle tower vás to asi trápit nebude. Stejně jako WF2X, ani G1 Gaming netrpěla žádnými pazvuky od cívek.
Asus GeForce GTX 760 DirectCu II OC, 2 GB (GTX760-DC2OC-2GD5)
GeForce GTX 760 byla po GeForce GTX 660 Ti, GeForce GTX 670, GeForce GTX 680 a GeForce GTX 770 dalším přírůstkem do velké rodiny karet postavených na grafickém čipu GK104. Jádro má aktivních 1152 stream procesorů, což je ve srovnání se všemi dosud uvedenými modely nejméně. Snížený je i počet texturovacích jednotek na 96. Rasterizační jednotky jsou ale v plném počtu. Ve srovnání s GeForce GTX 670 je tedy konfigurace jádra slabší, částečně to ale kompenzují vyšší takty GPU.
Na rozdíl od GTX 770, která dostala rychlejší 7GHz paměti, je GTX 760 osazená „jen“ 6GHz pamětmi GDDR5 stejně jako většina rychlejších GeForce 600 z minulé generace. Paměťová sběrnice má obdobně jako ostatní karty s GK104 s výjimkou GTX 660 Ti šířku plnohodnotných 256b.
Design referenční karty se navenek téměř neliší od referenční GeForce GTX 670, schází jen zvýraznění některých prvků zelenou barvou.Samotný plošný spoj je výrazně kratší než celá karta, má jen 17,5 cm. Karta je ale o dost delší, má lehce přes 24 cm. Konstruktéři totiž kartu vzadu nastavili plastovým dílem, aby bylo vůbec kam upevnit radiální ventilátor. Podobně jako u GTX 670 bohužel funguje trochu jako zesilovač vrčícího motorku.
Konektory přídavného napájení jsou v samém růžku plošného spoje, protože je ale kvůli krytu podstatně delší, vychází jejich umístění nezvykle jen kousek od středu karty. Obdobně jako u GTX 670 jde o dva šestipiny, které spolu se slotem PCIe podle specifikací teoreticky stačí na spotřebu až 225 W. TDP karty je ale výrazně nižší – 170 W.
Provedení DirectCu II od Asusu se od zmíněné referenční podoby GTX 760 dost liší. Kromě vyšších taktů se výrobce rozhodl pozměnit i PCB, napájení a samozřejmě chladič. Namísto dvou šestipinových konektorů se o napájení stará jediný osmipinový a karta vám i s přesahujícím chladičem nezabere ani 22 cm.
Chladič DirectCu II je v klidovém režimu v desktopu prakticky neslyšný, ani v zátěži vás při průměrně odhlučněné skříni nebude rušit. GTX 760 je poměrně nenáročná karta a dva ventilátory na pasivu s masivními heatpipe ji zvládají bez problémů. Kaňkou na vysvědčení je tak asi jen docela slyšitelný cvrkot cívek v 3D zátěži i při běžných snímkových frekvencích (povšiml jsem si toho například při hraní Evolve, kde karta zvládala okolo 50 fps).
MSI GeForce GTX 750 Ti Gaming
GM107 papírově nevypadá opravdu bůhvíjak úžasně. Nvidia však přepracovala ALU tak, že každý SM obsahující původně u Kepleru celkem 192 stream procesorů (v hantýrce Nvidie CUDA procesorů) už není opatřen jednou řídící jednotkou, ale celkem čtyřmi. Navíc SM už je složen jen z celkem 128 SP, takže jedna kontrolní jednotka připadá na 32 SP. To dle slov Nvidie přineslo o 35 % výkonu navíc a především zdvojnásobení výkonu na watt. Co se týče šířky paměťové sběrnice (128 bitů) a relativné nízkého taktu GDDR5 (5,4 GHz efektivně), tak Nvidia tvrdí, že díky efektivní práci L2 cache v Maxwellu je dopad tohoto úzkého hrdla minimalizován.
Nvidia si jako působivá srovnání vytahuje karty z minulých generací. Například GTX 480 s TDP 250 W by měla dnes podle Nvidie předvést asi tak podobný výkon jako 60W GTX 750 Ti a údajně ještě stále populární GTX 550 Ti má ani ne poloviční herní výkon při takřka dvojnásobném příkonu. Z konkurence si bere na mušku Radeon R7 260X, který by měl být ve většině her asi o 10–25 % pomalejší a mít také takřka dvakrát vyšší TDP.
První námi otestovanou GTX 750 Ti se stala karta od MSI. Ta je v edici Gaming mírně přetaktována, ale především je na vlastním (větším) PCB s už mnohokrát vychváleným chladičem Twin Frozr IV. Na provedení mě trochu drásá volba výstupů: D-Sub, DVI-D a HDMI. Správně to mělo být DVI-I, HDMI a DisplayPort. Tak snad příště.
Nad nehlučností Twin Frozra IV jsme se na EHW už nesčetněkrát rozplývali, takže pro absolutní měření hluku TF IV při různých hladinách otáček vás odkáži na některý z mnoha starších článků. Bude stačit, když víte, že u GTX 750 Ti se větráky TF IV drží pořád kolem 960 ot./min. Buďte si jistí, že nízkoprofilové větráky s tichými motorky jsou při takové úrovni ze skříně neslyšitelné. Možná pokud máte přímo na stole jinak zcela pasivně chlazené PC ve skříňce typu ementál, velmi nízký hluk okolí, potom možná myšíma ušima něco zaslechnete. To alespoň platí pro nový chladič, jak na tom budou ložiska třeba za dva roky, vám už nepovím.
Přetaktování je bohužel omezeno na +135 MHz k jádru – to zvládne testovaná karta bez zvyšování napětí. U pamětí jsem vyzkoušel i přetaktování izolovaně, přidání 1 GHz efektivně však nakonec nebylo zcela stabilní pro všechny herní testy. Můžete si pomoct asi 8–10 % výkonu navíc.
Daní za vynikající chladič je samozřejmě takřka doslova o pár stovek vyšší cena a potom také rozměry. GTX 750 Ti v provedení Twin Frozr IV si rozměry nezadá s Radeonem R9 270 či GTX 660 v edicích Gaming. Připravte se tak na kartu délky zhruba 25 cm.
MSI GeForce GTX 660 OC (N660 TF 2GD5/OC)
GeForce GTX 660 je postavená na grafickém jádře GK106 s architekturou Kepler vyráběném 28nm procesem. U modelu GTX 660 by mělo jít o nejvýkonnější variantu desktopových karet s tímto jádrem.
Karta má aktivních 960 stream procesorů. Základní takt jádra je shodný s GTX 670 a GTX 660 Ti – běží na 980 MHz, udávaná průměrná frekvence s GPU Boost je 1033 MHz. Paměti typu GDDR5 jsou připojené přes 192b sběrnici. I když by se mohlo zdát, že kvůli tomu bude karta výrazně ztrácet na Radeony HD 7850 a HD 7870 se 256b sběrnicí, vězte, že nižší propustnost užší sběrnice minimálně částečně kompenzují rychlejší 6GHz paměti.
TDP karty je stanoveno na 140 W, což znamená, že vyžaduje přídavné napájení. Na většině karet se tedy asi potkáte s jedním přídavným šestipinem, který v kombinaci se 75 W ze slotu PCIe stačí na 150W spotřebu.
Testovaná karta od MSI používá osvědčenou koncepci s dvojicí axiálních ventilátorů, které shora ofukují pasiv s podélným žebrováním. Jde o levnější, byť přetaktovaný model s Twin Frozrem III z předchozí generace. Novější, čtvrtou generaci si MSI nechalo ji pro výkonnější model Hawk. Starší Twin Frozr není vůbec na škodu, na kartu se spotřebou GTX 660 i Twin Frozr III stačí s obrovskou rezervou.
Karta je už v základu přetaktovaná, i když rozdíl není oproti referenčním taktům tak dramatický, jako u některých modelů GTX 660 Ti či GTX 670. Může to být dáno i limitem ze strany napájení.
Takt jádra je navýšený z referenčních 980 MHz na 1033 MHz, průměrný takt s GPU Boost by měl být kolem 1098 MHz. U pamětí výrobce zůstal na 6008 MHz. Teplo od jádra na dvouslotovém chladiči odvádí trojice heatpipe – uprostřed jedna osmimilimetrová a po stranách dvě 6mm. Karta má na délku 22,5 cm, samotný plošný spoj má 22 cm.
Samotný plošný spoj mohl být klidně o dva centimetry kratší, když se podíváte na detail konce karty s přídavným šestipinem, všimnete si, že na něm už nejsou žádné součástky ani klikatící se spoje. Výstupy jsou už standardní pro výkonnější Keplery – kombinace konektorů DVI-I, DVI-D a HDMI doplněná o DisplayPort.
Karta má na mainstream solidní a robustní konstrukci – a samozřejmostí jsou i u MSI obvyklé zapouzdřené cívky a kondenzátory s pevným dielektrikem. Na kartě jsou osazené paměťové čipy Samsung K4G20325FD-FC03 pro takt 1500 MHz (tedy 6 GHz efektivně).
V příslušenství najdete jen to základní, s ohledem na bohatou konektorovou výbavu na záslepce to ale není problém. Kromě redukce z DVI-I na analogový D-Sub už je to jen redukce pro přídavné napájení (ze 2× 4pin molex na 6pin PCIe) a rychlá instalační příručka a médium s ovladači.
Bez zátěže je to, že se ventilátory točí, slyšet jen do vzdálenosti 20-30 cm a to ještě spíše v pasivně chlazené sestavě – ventilátory běží jen na 1000 otáčkách.
Ani v intenzivní zátěži se nedostaly nad 1500 ot./min, což N660 TF řadí k nejtišším testovaným kartám. V sestavě se dvěma či třemi 120mm ventilátory na 700 ot./min už kartu nejspíš nerozlišíte od ostatních ventilátorů, v běžných herních sestavách hluk chladiče zanikne spolehlivě.
Testované Radeony a přehledová tabulka
Testované Radeony
MSI Radeon R9 280X Gaming 3G
Grafický čip Tahiti v R9 280X má co se týče aktivních jednotek shodné parametry jako u HD 7970 a i frekvence se shodují s později prodávanými edicemi 7970 (HD 7970 GHz Edition). Neliší se ani takty 3 GB paměti GDDR5 – 6 GHz efektivně.
Zatímco referenční 280X počítá s 1000 MHz pro jádro, MSI nastavuje svou edici Gaming na 1050 MHz. To je určitě méně podstatné než vlastní PCB a především vlastní chladič Twin Frozr IV. Karta se s ním vejde do necelých 27 cm délky a co se výstupů týče, zvolila MSI dva MiniDisplayPorty, jeden HDMI 1.4a a kombinovaný DVI-I.
Zatímco referenční R9 280X nebo spíš HD 7970 patří mezi nejhlučnější grafiky v zátěži, 280X Gaming s Twin Frozrem IV zase mezi nejtišší. Je tišší než například referenční GTX 770, ale samozřejmě počítejte s tím, že žravé a žhavé jádro Tahiti XT nechá nízkoprofilové větráky tohoto chladiče roztočit více než třeba právě u MSI GTX 770 Gaming.
MSI Radeon R9 280 Gaming 3G
Sérii herních karet Gaming od společnosti MSI asi není potřeba nikomu představovat. Jedná se o karty, které jsou zaměřeny především na hráče a za malý příplatek nabízejí vyšší takty a hodně vydařený chladič TwinFrozr IV s červenými doplňky.
Radeon R9 280 Gaming je vybaven jádrem Tahiti s 1792 stream procesory, jejichž základní takt je nastaven na 933 MHz a Boost frekvence na rovných 1000 MHz. Paměti GDDR5 o kapacitě 3 GB pracují na efektivním taktu 5000 MHz a s jádrem komunikují pomocí 384bitové sběrnice. Karta spořádá až 250 W energie, o jejíž dostatečný přísun se stará 6pinový a 8pinový konektor. V podstatě se tak jedná o Radeon HD 7950 s vyššími takty.
MSI Radeon R9 285 Gaming 2G
Grafické jádro Tonga není nijak revoluční, ale dalo by se říct, že konečně dělá mezi Radeony R9 2xx trochu pořádek. Současná vyšší střední třída v podobě Radeonu R9 280X a 280 totiž vznikla jako výše taktované edice původních Radeonů HD 7970 a 7950. Na rozdíl od highendových R9 290X a 290 (Hawaii) a dokonce i levných R7 260X totiž R9 280 a 280X nepodporují nejnovější technologické výstřelky jako TrueAudio a inovace v architektuře GCN.
Můžeme se jen dohadovat, jestli podobný osud brzy potká R9 270X a 270 (Curacao), které vznikly podobně jako R9 280X a 280 z Radeonů HD 7870 a 7850 (Pitcairn). Kdybychom měli být důslední, tak nástupcem HD 7850 je spíše R7 265, ale to už se dostáváme od Tongy zbytečně daleko.
R9 285 je první grafickou kartou s tímto čipem a AMD jím hodlá nahradit R9 280. Ano, zrovna jeden z Radeonů s velmi krátkým životem. Radeon R9 280X ještě chvíli zůstane v oběhu, než bude asi definitivně nahrazen také řešením s jádrem Tonga – R9 285X.
Stručným výtahem z toho, jak AMD Tongu prezentuje, vznikne asi takováto jednoduchá definice: parametrová kombinace Tahiti a Hawaii s novým UVD a VCE pro 4K video. Zastavme se nejprve u těch parametrů.
Radeon R9 285 má celkem 1792 stream procesorů, což přesně odpovídá Radeonu HD 7950 či R9 280. Takt jádra je u referenční karty stanoven na „až 918 MHz“. Slovo až hraje důležitou roli, neboť technologie PowerTune si s taktem jádra hraje podle zátěže a stanovených limitů pro teplotu GPU, příkon a potřebné otáčky ventilátoru. Jak nám ukázala testovaná karta od MSI, bude nastavení PowerTune zřejmě hodně záležet na firmware té které konkrétní od různých výrobců.
R9 285 má oproti Radeonu R9 280 a dokonce i poměrně nízko taktovanému HD 7950 stanoveno nižší TDP – 190 W. Stejně jako v případě skutečného taktu jádra v herní zátěži bude skutečný příkon různých variant R9 285 dost odlišný.
Největší změny se však udály na paměťové sběrnici. Široká sběrnice Tahiti (384 bitů) byla pro tuto cenovou hladinu evidentně drahým luxusem, takže AMD se po této stránce vrací po bok Nvidie a Tonga s pamětmi komunikuje po sběrnici o šíři 256 bitů. To také znamená, že už nebudou tří- a šestigigabajtové varianty, nýbrž dvougigabajtové (v první vlně R9 285 nejspíš jen tyto) a čtyřgigabajtové.
AMD všechny, kdo jí začínají spílat, uklidňuje prohlášením, že aktualizovaná GCN dokáže až o 40 % lépe hospodařit s přenosovou kapacitou paměťové sběrnice díky použití bezztrátové komprese barev u přenášených dat. To by společně s vyšším taktem pamětí u R9 285 mělo kompenzovat výkonnostní ztrátu na o třetinu užší sběrnici.
Když už jsme nakousli to, co přináší zatím poslední iterace GCN, tak výčet taky dokončíme. Tonga by oproti Tahiti měla být silnější při teselaci – a to až čtyřikrát při vyšších teselačních faktorech a dvakrát při nižších. Tonga i Hawaii zpracují totiž čtyři trojúhelníky současně, Tahiti jen dva. AMD zapracovalo také na instrukčním setu a scheduleru a Tonga by v tomto ohledu měla být stejně pokročilá jako Hawaii. Tvrzení AMD jsme ověřili v Unigine Heaven 4.0 (nastavení 1920 × 1080 px, 4× MSAA, Ultra):
Radeon R9 285 OC | Radeon R9 280 OC | |
Unigine Heaven 4.0, Tesselation Normal, 1920 × 1080 px [fps] | 47,3 | 47,2 |
Unigine Heaven 4.0, Tesselation Extreme, 1920 × 1080 px [fps] | 41,7 | 37,6 |
Jestli se nepletu, je to poprvé, co AMD u svých videoprocesorů začíná počítat s videem v rozlišení přezdívaném jako 4K. Kromě akcelerovaného (tedy se zátěží přenesenou z CPU na specializované obvody v GPU) přehrávání videa ve 4K je slibována také podpora pro 4K H.264 s vysokou snímkovou frekvencí (myšleno zřejmě 50 a 60 fps, High Profile Level 5.2).
VCE (Video Coding Engine) označuje AMD jako „best-in-class“ a ačkoli nevím, kterou třídu tím myslí, tak její HW enkodér prý zvládne 1080p video kódovat až 12× rychleji než je snímková frekvence zdrojového videa. VCE má rovněž podporovat rozlišení 4K. Srovnávací grafy převodů videa, kdy AMD R9 285 je v každém případě (4K na 1080p, 4K na 720p a 1080p na 720p) alespoň o 30 % rychlejší než Nvidia GTX 760 raději nechám v marketingové prezentaci, slajd s tím, co je zahrnuto pod AMD Fluid Motion Video, najdete níže.
Jelikož nám AMD k testování zaslala kartu v dobře známém provedení Twin Frozr IV, měli jsme dobrou možnost porovnat R9 285 s jeho předchůdcem R9 280 v témž provedení MSI Gaming. PCB R9 285 je kratší, MSI zvolila pro napájení dva přídavné šestipiny a další rozdíly najdete také na zadním panelu s videovýstupy. R9 285 má dva DVI, jeden (velký) DisplayPort a HDMI. Fotografie, kde je jediná karta, patří už čistě R9 285.
Jádro R9 285 se nám povedlo přetaktovat na 1100 MHz – pro vyšší frekvence bychom potřebovali zatím nedostupné zvyšování napětí. Ani v tomto ohledu není Tonga nějak před Tahiti Pro. Zrovna Petr na frekvenci 1100 MHz pro GPU provozuje svůj Radeon HD 7950. Bonusem (alespoň pro některé) může být TrueAudio (zatím se dvěma herními tituly) a nové UVD i VCE s podporou 4K videa. V rámci Never Settle Reloaded AMD k R9 285 nabízí hry – Alien: Isolation a Star Citizen. Chlazení Twin Frozr IV jako obvykle nezklamalo a karta patří k těm tišším i v zátěži.
MSI Radeon R9 270 Gaming 2G
Jako herní grafika do pěti tisíc dlouhou dobu připadal v úvahu v podstatě jen Radeon HD 7850.Poté mu přibyla zdatná konkurence v době GeForce GTX 660. Od té doby se ale dlouho nic nedělo, nanejvýš konjunkce výprodejů a stoho času silné koruny zavála do těchto vod něco z vyšších výkonnostních a původně i cenových vod.
AMD však podzim roku 2013 využila k tařka kompletní obměně řad. U některých karet šlo v podstatě jen o změny názvu (například nahrazení HD 7790 stejným, jen o chlup výš taktovaným R7 260X), jinde o karty se zbrusu novými GPU.
Radeon R9 270 je podobně jako další Radeony bez X na konci svého názvu svým příchodem opožděn oproti silnějšímu sourozenci se stejným čipem. Curacao ve variantě XT alias Radeon R9 270X jste už prostřednictvím obrovité karty Sapphire R9 270X Toxic, jež pořádně prohnala GeForce GTX 760, měli na EHW možnost poznat takřka záhy po jejím uvedení. Curacao stejně jako Pitcairn nepodporuje technologii TrueAudio.
AMD se nám rozhodla jako zástupce R9 270 poslat jednu z nejvýše taktovaných edicí – edici Gaming od MSI. Ta je vybavena čtvrtou generací chladiče Twin Frozr, kterou velice dobře znáte hned z několika na EHW už recenzovaných grafik (např. GTX 760 HAWK, GTX 760 Gaming, GTX 780 Gaming a GTX 770 Gaming).
Tento chladič s dobrým vysvědčením tedy zvládl i energeticky náročnější grafiky, není tedy důvod se domnívat, že by v tomto případě mělo být něco špatně. To by leda MSI musela zpackat regulaci, což (pozor spoiler) se nestalo. Chladič trochu přečnívá, takže počítejte s šířkou kolem 12,5 cm a délkou až 25 cm.
Karta je tedy už od výrobce přetaktovaná ze základních 925 na 975 MHz, paměti zůstaly na referenčních 5600 MHz efektivně. Obdobně jako u jiných karet z řady Gaming uvádí na stránkách ve specifikacích hned troje takty podle toho, jaký profil zvolíte – OC mode s GPU na 975 MHz, Gaming mode s GPU na 955 MHz a Silent mode s GPU na 925 MHz. Profily se přepínají pouze softwarově pomocí utilitky MSI Gaming App. Oproti dosud testovaným GeForce je tu jeden dost podstatný rozdíl – standardně (bez Gaming App) běží karta pro změnu na nejrychlejším profilu OC mode.
Asus Radeon R7 265, 2 GB (R7265-DC2-2GD5)
Radeon R7 265 je podstatě přeznačenou kartou HD 7850, neplatí to ale beze zbytku. Dvěstěšedesátpětka je založena na GPU Pitcairn v částečně ořezané verzi: čip má aktivních 1024 stream procesorů, 64 texturovacích jednotek a 32 rasterizačních jednotek. To ho odlišuje od modelů R9 270 a R9 270X, které jsou oba založené na plně aktivovaném čipu Pitcairn (přeznačeného na Curacao – u R7 265 se však stále uvádí kódové označení Pitcair). Právě kvůli čipu Pitcairn tato karta nepodporuje technologii TrueAudio jako modely R7 260 a R7 260X s novějším Bonaire.
R7 265 je ale výkonnější grafikou než v tuto chvíli tři roky starý a občas někde ještě prodávaný model HD 7850. AMD totiž zvedlo referenční takty. GPU v Radeonu R7 265 poběží na frekvenci 925 MHz (u HD 7850 to bylo 860 MHz) a rychlejší jsou i paměti – z původních 4,8 GHz si polepšily na efektivní takt 5,6 GHz. Paměťová sběrnice je stále 256bitová a kapacita paměti GDDR5 dělá 2 GB.
Podobně jako u modelu R7 250X ale specifikace používají magické slůvko „až“, takže je zde prostor pro uvedení nějaké té levnější očesané verze s horšími parametry. Na referenčních taktech má Radeon R7 265 stejný paměťový subsystém jako model R9 270 i stejný takt jádra, kvůli čipu osekanému na 1024 shaderů ale má jen 80 % jeho hrubého aritmetického výkonu.
Daní za vyšší takty je ale větší příkon. Zatímco u původní HD 7850 AMD uvádělo typickou spotřebu karty v hodnotě 130 W, u Radeonu R7 265 oficiální typická spotřeba narostla až na 150 W. Karta si tedy stále vystačí s přídavným napájením pomocí jediného šestipinového konektoru. Radeon R7 265 je konkurencí pro přicházející GeForce GTX 750 Ti (GM107), to však platí jen co do cenové hladiny, nikoli TDP (to je u Maxwellů zhruba poloviční).
Asus Radeon R7 260X OC, 2 GB (R7260X-OC-2GD5)
R7 260X sice podle názvu náleží do nové generace, ale bez skrupulí se dá říct, že je to jen Radeon HD 7790 s vyšším takty. Jelikož je Bonaire (kódové označení čipu HD 7790) záležitostí ani ne půl roku starou, tak se tomuto kroku od AMD nelze divit. Vyvíjet do stejné cenové a výkonnostní kategorie další čip by bylo jednoznačné plýtvání zdroji.
O Bonairu jste se mohli dostatek informací dozvědět třeba z testu Sapphire HD 7790 OC Dual-X či recenze HD 7790 OC od PowerColoru. Přetaktované karty od TuL a Sapphire připomínám také proto, že v tomto provedení má HD 7790 jen o 25 MHz nižší frekvenci jádra než má „nový“ R7 260X. Novější Bonaire pak ještě doprovázejí o 500 Mb/s rychlejší paměti.
Novinkou v R7 260X měla být technologie TrueAudio. S tou ale AMD počítala už při návrhu Bonaire, takže by ji měl zpětně získat i HD 7790 díky novým ovladačům.
AMD svůj R7 260X staví proti GTX 650 Ti a přiřkla mu cenovku 139 USD. Podle prvních zalistování se však R7 260X zdá být dražší než většina (i přetaktovaných) GTX 650 Ti. Svůj díl na tom má jistě dvojnásobná kapacita videopaměti než u nejrozšířenějších GTX 650 Ti. Otázkou je, zda v tomto segmentu 2 GB GDDR5 využijete. U jinak ne až tak náročných titulů v případě spárování s monitorem s rozlišením 2560 × 1440 px (dostupné od 13 000 Kč) a více zřejmě ano.
Graf zobrazující R7 260X jako v průměru o 20 % výkonnější než GTX 650 Ti z prezentace AMD tu nebudu vytahovat, zaujalo mě spíše srovnání s Radeonem HD 5870. Tento vládce první generace grafik s podporou DirectX 11 by měl v 3DMark FireStrike dosahovat 3300 bodů, zatímco R7 260X přes 3700. To AMD dává do kontextu s cenou při uvedení: HD 5870 stál 379 USD, R7 260X už zmíněných 139 USD.
Přehledová tabulka testovaných modelů
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Šířka paměťové sběrnice [bit] | Cena vč. DPH [Kč] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 512 | 42 920 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 256 | 31 290 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 384 | 17 300 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 256 | 14 590 |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 384 | 13 900 |
GeForce GTX 970 OC | Gigabyte | GV-N970G1 Gaming-4GD | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 256 | 10 800 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 512 | 10 380 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 512 | 8 400 |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 256 | 8 210 |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 384 | 7 060 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 256 | 6 400 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | N960WF2OC-2GD | 1216 | 1279 | 7012 | 2048 | 128 | 6 030 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 384 | 5 800 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 256 | 6 290 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 192 | 4 800 |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4 780 |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1202 | 5400 | 2048 | 128 | 4 280 |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4 270 |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 128 | 3 490 |
Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy
Testovací sestava
Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Ovladače
Všechny grafické karty Nvidia GeForce byly testovány s ovladačem GeForce 347.52 a karty AMD Radeon pak s Catalyst Omega 14.12.
Jak na interaktivní grafy 2.1
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1
Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Assassin's Creed Unity
V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.
Batman: Arkham Origins, Battlefield 4
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Battlefield 4
V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Bioshock Infinite, Company of Heroes 2
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Company of Heroes 2
V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Crysis 3, Dragon Age: Inquisition
Crysis 3
V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.
Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Dragon Age: Inquisition
V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Dying Light, Evolve
Dying Light
Zajímají-li vás detaily o testování v této hře, zavítejte do článku Srovnání 28 grafických karet v Dying Light. Od R7 250 až po GTX 980 SLI.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Evolve
Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Far Cry 4, Metro: Last Light
Far Cry 4
Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Kyrat, dobu nastavujeme na poledne.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Testujeme s tímto nastavením:
Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Thief, Tomb Raider
Thief
Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Tomb Raider (2013)
S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) 2
Total War: Shogun 2
Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.
Witcher 2: Assassins of Kings (Zaklínač 2)
The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.
Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.
War Thunder. Watch Dogs
War Thunder 1.45 a 1.47
Ve War Thunder 1.45 jsme začali používat místo replaye integrovaný benchmark (režim Tank Battle). Ten je neměnný napříč microaktualizacemi, bohužel byly výsledky zcela změněny v 1.47 (nejspíše dané změnami na mapě Polsko, možná i dalšími nepopsanými optimalizacemi vykreslování enginu).
War Thunder 1.45
Než nám War Thunder zase aktualizovali, tak jsme stihli otestovat dvanáct grafických karet.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
War Thunder 1.47
Sedm grafik už jsme nestihli ve verzi 1.45 a třeba GeForce GTX 970, 780 a v jednom rozlišení také R9 290 jsme přeměřili, abyste viděli, jak na zdánlivě stejné mapě a bez v changelogu popsaných změn ohledně výkonu si všechny karty v novější verzi pomohly:
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Watch Dogs
Metodiku testování a rozbor hry po stránce výkonu hardware najdete v článku Watch Dogs: korektní souboj 25 GeForce a Radeonů. Grafiky nyní trápíme v maximálním možném nastavení (Ultra) s čtyřnásobným multi-samplingem.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
World of Tanks
World of Tanks 9.5
Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB) a nejlépe škálující s GPU.
Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec) | ||
Mapa/replay | Avg. fps | Min. fps |
Windstorm #1 (T-54) | 43,7 | 15 |
Windstorm #2 (Firefly) | 42,0 | 20 |
Fjords #1 (Chaffee) | 39,2 | 23 |
Fjords #2 (T-54) | 38,9 | 17 |
Stalingrad (T-54) | 51,1 | 26 |
Winter Ruinberg (Panther) | 38,7 | 27 |
Windstorm Arty (Grille) | 54,3 | 40 |
Kharkiv (T-54) | 43,9 | 19 |
Windstorm #3 (Hellcat) | 45,3 | 30 |
Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Příkon (spotřeba), příkon/výkon
Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics.
Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.
Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.
Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC v Dying Light: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérie se spoustou kouře, poletujících částic a do dálky vykreslovaných objektů a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).
Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).
Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC ve Watch Dogs: Po projití popsaného testovacího běhu se vracíme opět na „start“ a s pohledem zčásti na město a z části na vodu necháme wattmetr zhruba minutu uklidnit a poté odečítáme příkon.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.
Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:
Chování Boost 2.0 a PowerTune
V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény. Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] | Příkon PC v Crysis, 1920 × 1080 px [W] | Výkon v Crysis, 1920 × 1080 px [fps] | Počáteční příkon PC v Crysis, 1920 × 1080 px [W] | Počáteční výkon v Crysis, 1920 × 1080 px [fps] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 1018 | 670 | 120,0 | 673 | 122 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 1126 | 418 | 127,3 | 490 | 131 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 1137 (po chvíli 1124) | 401 | 91,1 | 407 | 93 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 1151 | 311 | 97,1 | 333 | 100 |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 993 (po chvíli 967, pak až na 928) | 326 | 65,5 | 343 | 68 |
GeForce GTX 970 OC | Gigabyte | GV-N970G1 Gaming-4GD | 1178 | 1329 | 1354 | 345 | 89,1 | 347 | 90 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 995 | 458 | 86,1 | 471 | 89 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 928 | 435 | 77,8 | 439 | 80 |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 1150 (po chvíli 1071) | 302 | 56,0 | 334 | 59 |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 1050 | 376 | 66,5 | 377 | 68 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 973 | 370 | 58,0 | 374 | 59 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | N960WF2OC-2GD | 1216 | 1279 | 1380 | 270 | 57,4 | 270 | 57 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 925 | 347 | 56,3 | 356 | 58 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 1137 | 307 | 46,3 | 298 | 45 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 1124 (občas propad na 1110) | 251 | 37,2 | 247 | 37 |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 975 (dřív 1050, ale v 14.12 jakoby zmizel Boost) | 283 | 43,4 | 280 | 43 |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 (kolísá na 1202) | 1202 | 200 | 33,9 | 201 | 34 |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 925 (po chvíli spadne na 900) | 267 | 32,8 | 270 | 35 |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 1075 | 227 | 26,1 | 226 | 26 |
Shrnutí a verdikt
Shrnující grafy
Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno ne 21, ale „jen“ 20, neboť ve War Thunder je část karet otestována ve verzi 1.45 a část 1.47.
Výkon ve 20 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
Výkon/cena
Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.
Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px
Zde jen zopakuji výsledky z části věnované čistě highendovým grafikám. Ty jsme na rozdíl od karet s cenou pod 8000 Kč měřili v 3840 × 2160 px všechny. Toto rozlišení jsme vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr také z 20 a ne 21 her (War Thunder v tomto případě máme konzistentní, takže započítán do průměru je):
Verdikt
Hodnocení karet začneme tam, kde jsme minule skončili. V části věnované highendovým grafikám jsme ocenili skvělou, ale také hodně drahou GeForce GTX 980 (We want it!) a skvělým poměr výkon/cena oplývající Radeon R9 290 (Smart Buy). Ten je pokažen pouze vysokým příkonem a s tím souvisejícím zahříváním – ve hrách si PC s R9 290 řekne v průměru o 100 W více než s výkonnější GeForce GTX 980. A to už je skutečně obrovský rozdíl v efektivitě.
Mezi highendové grafiky jsem už nezařadil GeForce GTX 770 (pouze 2 GB videopaměti) a Radeon R9 280X (cena ještě nižší než GTX 770). Výkonnostní skok mezi těmito grafikami a Radeonem R9 290 je hlavně ve vyšším rozlišení docela velký. GTX 770 je úspornější, ale také podstatně slabší než R9 280X. Ten jsme měli tedy v mírně přetaktované edici, ale hlavně výborně chlazený díky MSI Twin Frozr IV. Volíte-li mezi těmito grafikami pro rozlišení 1440p, pak je Radeon R9 280X určitě lepší volbou.
Core i7-3960X @ 4,2 GHz, Enermax Revo85+ 925W | Průměrný příkon PC v herní zátěži (7 her) [W] |
Radeon R9 295X2 | 586 |
GeForce GTX 980 SLI | 425 |
GeForce GTX 780 Ti OC | 418 |
GeForce GTX 980 | 328 |
GeForce GTX 780 | 344 |
GeForce GTX 970 OC | 333 |
Radeon R9 290X OC | 434 |
Radeon R9 290 | 428 |
GeForce GTX 770 | 319 |
Radeon R9 280X OC | 348 |
Radeon R9 285 OC | 352 |
GeForce GTX 960 OC | 266 |
Radeon R9 280 OC | 335 |
GeForce GTX 760 OC | 314 |
GeForce GTX 660 OC | 261 |
Radeon R9 270 OC | 265 |
GeForce GTX 750 Ti OC | 208 |
Radeon R7 265 | 273 |
Radeon R7 260X OC | 222 |
U levnějších grafik si vzhledem k přetaktovanému šestijádrovému procesoru musím vzít na pomoc i příkon v absolutních číslech. On ani takový R9 290 nevypadá v poměru výkon/příkon zle, když třeba 200W konstantu tvoří jen přetaktovaný CPU + deska. Jenže v poměru příkon/výkon lze nanejvýš srovnávat takříkajíc sousední grafiky, protože kdybychom místo přetaktovaného Ivy Bridge-E použili třeba nějaký čtyřjádrový Haswell s příkonem v zátěži typicky do 50 W, budou najednou v grafech poměru výkon/příkon excelovat levné grafiky jako R7 260X či GTX 750 Ti.
V cenách kolem 6000 Kč se do letitého boje Radeonu R9 280 (alias HD 7950 OC) s GeForce GTX 760 (alias GTX 670) přidal nedávno R9 285 (Tonga) a docela čerstvě i GeForce GTX 960. První dojmy byly u GeForce GTX 960 nepříliš pozitivní, ale momentálně je situace jiný. GTX 960 současnou střední třídu ovládá – z GeForce se jediná v poměru výkon/cena drží mezi Radeony a ty potom odsunuje na druhou kolej nesrovnatelně lepšími provozními vlastnostmi (pozn.: a to říkám trochu nerad, protože při uvedení jsem do bývalého kolegy Adama Vágnera trochu rejpal, jak vykouzlil dvě ocenění pro davem nijak dobře přijatou nový Maxwell). Gigabyte GeForce GTX 960 WF2OC si tak z tohoto testu odnáší ocenění Smart Buy!
Pojďme ale ještě trochu víc šetřit. Zde už v případě úvah o alespoň občasné hraní ve 2560 × 1440 px s vyššími detaily přichází v úvahu snad jen sehnání Radeonu R9 270, z obchodů definitivně mizející GeForce GTX 660 už je přece jen pomalejší. Tuto třídu ale asi raději budeme hodnotit z pohledu hraní v nejrozšířenějším Full HD (1920 × 1080 px). Zde karty Nvidia začaly dost propadat v poměru výkon/cena a z tohoto pohledu vybíráte jen mezi R9 270, R7 265 a R7 260X. GeForce GTX 750 Ti však do sebe pořád něco má, jelikož i proti na poměry současného AMD úspornému Bonairu dokáže při vyšším průměrném výkonu odebírat o nějakých patnáct wattů méně. Jako nejlepší nápad se nám v této kategorii zdá sehnat ještě někde MSI R9 270 Gaming, což vyjadřujeme oceněním Smart Buy.