Testovací sestava, použité testy
Všechny karty byly testovány na našim pravidelným čtenářům velice dobře známe sestavě, jež myslím dobře reprezentuje cenově dostupné hráčské PC a přesto testované grafické při dobré volbě výkonnostně nelimituje. Najdou se samozřejmě i výjimky, jako Unreal Tournament 3 či starší hry z metodiky v nižším rozlišení, jež nejsilnější karty již nerozškálují, ale i proto se jedná o rozličkovou série článků využívajících služeb této konfigurace. Procesor možná budu používat nadále, ale již na 3,6 GHz a dojde i k přechodu na PCI Express 2.0. 30" LCD panel získaný až v době nedávné pak umožní nastínit výkon opravdu „highendového“ hraní přicházející generace grafik.
Nepřehlédněte:
- Megatest grafických karet: minirecenze
- Megatest grafických karet: duely
- Stručná verze testu grafických karet
Testovací sestava
|
|
Procesor
|
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,2 GHz (8× 400, 1,325 V)
|
Chladič
|
Coolink Silentator @ 900 rpm
|
Základní deska
|
Asus P5K-E WiFi AP (Intel P35)
|
Paměti
|
Kingston KHX6400D2ULK2/2G @ 960 MHz, 4-4-4-12, 2T, 2,1 V
|
Pevný disk
|
Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
|
Mechanika
|
Toshiba SD-H802A, HD DVD-ROM
|
Zdroj
|
Corsair CMPSU-TX750, 750 W
|
Skříň
|
Cooler Master Centurion 534 lite
|
Chlazení
|
Noctua NF-S12 @ 800 rpm, Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
|
Regulace
|
Scythe Kama Meter
|
Operační systém
|
Windows Vista Ultimate, 32-bit
|
Ovladače
|
ForceWare 169.25 WHQL pro GeForce 8, 174.12 pro G94, |
Catalyst 8.1 WHQL, 8.3 WHQL pro HD 3870 X2
|
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:
Za zapůjčení základní desky Asus P5K-E WiFi AP děkujeme společnosti Asus
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR2 děkuji společnosti Kingston:
Použité benchmarky a hry (důležité jsou především aktuální verze u Crysis, F.E.A.R., Lost Planet a World in Conflict, u těchto her se s patchem měnil i výkon):
# 3DMark06, 1.1.0
# 3DMark05, 1.2.0
# Bioshock
# Call of Duty 4
# Call of Juarez DX10 official benchmark
# Company of Heroes DX9 a DX10
# Crysis 1.1
# Enemy Territory: Quake Wars 1.1
# F.E.A.R. 1.08
# Gothic 3
# Half-Life 2: Lost Coast
# Heroes of Might and Magic V
# Lost Planet: Extreme Condition DX10 1.004
# Medal of Honor: Airborne
# Quake IV
# Serious Sam 2
# Splinter Cell: Chaos Theory
# S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
# The Elder Scrolls IV: Oblivion
# Unreal Tournament 3
# World in Conflict 1.005
Za poskytnutí her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, maximum pre-rendered frames: 3 (ForceWare 170 series)
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
3DMark06, 3DMark05, 3DMark Vantage
3DMark06
3DMark05
3DMark Vantage
V 3DMarku Vantage jsem neměl možnost otestovat všechny karty a výsledky z něj uvádím jen jako zajímavost, doplnění. Zájemci o použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF).
Bioshock DX9 a DX10
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
V testované scéně se dají pomocí FRAPSu poměrně dobře měřit i minimální fps:
Call of Duty 4
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Call of Juarez DX10
Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.
Company of Heroes DX9 a DX10
V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 1.71, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, pouze kvalitu zvuku a fyziku jsem snížil na minimum, abych co nejvíce odstranil limitovanost procesorem.
Poslední graf ukazuje minimální fps pro DirectX 10 nastavení:
Crysis DX9 a DX10
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 1.1) ke stažení: zde.
F.E.A.R.
Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.
Gothic 3
Gothic 3 je příkladem DirectX 9 hry s HDR, u níž se engine nedá rozhodně nazvat optimalizovaným a také jej výrobci karet nemají mezi top hrami, pro které by optimalizovali oni (netestuje se jím tolik). U nás se však dlouho drží mezi nejprodávanějšími hrami. Výkon měřím pomocí FRAPSu v lokaci, kterou vidíte na obrázku.
Uložená pozice pro testování ke stažení: zde.
Half-Life 2: Lost Coast
Lost Coast sice není žádnou hrou ze série Half-Life 2, ale pouhým technologickým demem. Využívá však stejný Source engine, navíc do něj Valve nacpalo snad nejvíce technologií na nejkratší úsek. Testuji s maximálními detaily (i water reflect all), AA a AF zapínám v nabídce hry.
Heroes of Might and Magic V
Heroes of Might and Magic V sice nepatří mezi nejnovější tituly oslňující posledními výkřiky módy z oblasti grafických efektů, přesto je hra jednak stále docela náročná na grafickou kartu a také patří mezi u nás vůbec nejpopulárnější PC hry vůbec. Vyšel navíc datadisk Tribes of the East a hra zase chvíli bude prohánět tisíce domácích počítačů. Ve hře testuji v mapě Hot Pursuit pomocí FRAPSu.
Lost Planet: Extreme Condition DX10
Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2. Používám vestavěný benchmark.
Medal of Honor: Airborne
Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.
Quake IV
Quake 4 používá notně vylepšený Doom 3 engine a samozřejmě rozhraní OpenGL. Používám nejvyšší možné nastavení detailů, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přes hru a benchmarkuji pomocí vlastního timedema, které projde začátek hry (asi 4 700 framů).
Serious Sam 2
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Testovací skripty ke stažení: zde.
Splinter Cell: Chaos Theory
Splinter Cell: Chaos Theory byla jednou z prvních her, jež využívaly shader model 3.0. A to tak, že velmi dobře a ku prospěchu věci. V testované části lighthouse tvůrci několikrát pěkně použijí HDR s tone mappingem, parallax mapping i měkké stíny. Hra i přes své stáří stále velmi dobře škáluje grafické karty.
Testovací skript ke stažení: zde.
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Engine Stakleru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).
Soubor s nastavením ke stažení: zde.
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.
Unreal Tournament 3
Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.
Nastavení hry ke stažení: zde.
World in Conflict DX10
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, snížil naopak physics, abych byl méně limitován procesorem). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).